“TAKDIR” bagi setiap perkara yg berlaku.ada yg menjadikan ini sebagai sebab atau alasan untuk sesuatu tujuan.
contohnye: 1. aku bercerai dgn dia sebab dah takde JODOH
2. JODOH kami tak panjang nak buat macam, dah TAKDIR
3. memang TAKDIR dia berkahwin dgn suami orang. JODOH dia mana boleh tolak
memang JODOH dan TAKDIR ditentukan ALLAH, tapi bolehkah kite sering guna sebab ni untuk setiap perkara dan alasan? bolehkah kita berusaha dulu untuk menghindari perkara-perkara yg perlu dijauhi tanpa menggunakan dua perkara ni sebagai alasan muktamad.
Jodoh n takdir sudah jadi adat dalam berkata
tapi perlu juga faham.
Pertama sekali kita tau cara Allah ciptakan
sesuatu itu ada hukum adatnya dan sunah
ditetapkan serta fitrah.
Maka dengan itu sebagai manusia yg.sedar
dan berakal perlulah berusaha untuk sesuatu
hajat.
Rasulallah saw.juga berusaha mencapai tugas
beratnya dan tidak semata-mata berserah.,
sedangkan baginda sangat mengenali Allah.
Tujuan berusaha adalah memberi pilihan yg.
manusia itu sendiri sukai,jalan apa jua pun
tapi keputusan hasilnya samada baik atau
buruk belum diketahui.
Ada nampak baik disisi manusia tapi tak baik
disisi Allah dan sebaliknya.
Maka disini ketentuan adalah hak Allah
samada izinkan atau tidak,apakah hikmahnya
kalau dikabulkan atau digagalkan bergantung
beberapa sebab.
Sebabnya Allah ingin menguji,pembalasan,
kurnia atas amalan,kerana murkanya dan
macam2 sebab lah.
Maka sebagai manusia berakal dan mau berfikir
adalah disarankan beranggap baik sangka
terhadap takdir Allah yg.maha melihat dan
mengetahui apa2 zahir dan batin.
contohnye: 1. aku bercerai dgn dia sebab dah takde JODOH
2. JODOH kami tak panjang nak buat macam, dah TAKDIR
3. memang TAKDIR dia berkahwin dgn suami orang. JODOH dia mana boleh tolak
memang JODOH dan TAKDIR ditentukan ALLAH, tapi bolehkah kite sering guna sebab ni untuk setiap perkara dan alasan? bolehkah kita berusaha dulu untuk menghindari perkara-perkara yg perlu dijauhi tanpa menggunakan dua perkara ni sebagai alasan muktamad.
Jodoh n takdir sudah jadi adat dalam berkata
tapi perlu juga faham.
Pertama sekali kita tau cara Allah ciptakan
sesuatu itu ada hukum adatnya dan sunah
ditetapkan serta fitrah.
Maka dengan itu sebagai manusia yg.sedar
dan berakal perlulah berusaha untuk sesuatu
hajat.
Rasulallah saw.juga berusaha mencapai tugas
beratnya dan tidak semata-mata berserah.,
sedangkan baginda sangat mengenali Allah.
Tujuan berusaha adalah memberi pilihan yg.
manusia itu sendiri sukai,jalan apa jua pun
tapi keputusan hasilnya samada baik atau
buruk belum diketahui.
Ada nampak baik disisi manusia tapi tak baik
disisi Allah dan sebaliknya.
Maka disini ketentuan adalah hak Allah
samada izinkan atau tidak,apakah hikmahnya
kalau dikabulkan atau digagalkan bergantung
beberapa sebab.
Sebabnya Allah ingin menguji,pembalasan,
kurnia atas amalan,kerana murkanya dan
macam2 sebab lah.
Maka sebagai manusia berakal dan mau berfikir
adalah disarankan beranggap baik sangka
terhadap takdir Allah yg.maha melihat dan
mengetahui apa2 zahir dan batin.
0 comments