Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Jodoh- Salah Pilih

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Thursday, August 26, 2010 2 comments


ketika bujang , hati amat sunyi dan sentiasa berdebar-debar menanti, adakah jodohku? jikalau ada, siapa gerangannya? apabila hati diketuk cinta, perasaan sunyi mula terisi rindu, sentiasa ingin bertemu. sesaat serasa bertahun. pabila mendengar sahaja suara, seperti hati disiram air yang menyejukkan. sampai masa, keduanya diijabkabulkan. bermulalah pula, kehidupan yang dalam redha Ilahi.

namun, apabila telah sah halal hubungan , rupanya masalah semakin bertamu. ingatkan apabila hati telah terisi, jiwa telah penuh,maka hati akan tenang dan damai , rupanya tidak.


hidup seperti dalam neraka dunia, suami tidak memahami, tidak bertanggung jawab, suka berpoya-poya dan tidak mengindahkan hal rumah tangga; isteri pula queen control, kuat merajuk, degil dan kuat melawan.

perkahwinan yang dulunya sentiasa dinanti, rupanya hanya indah khabar dari rupa. hati sentiasa menjeruk rasa, perasaan tidak puas hati bertandang , kesedihan sentiasa menemani diri. hati tidak bahagia, sentiasa rasa mahu berpisah dan bercerai. apa yang mahu dilakukan?

meneruskan niat bercerai? bagaimana pula dengan masa depan? anak-anak? pelbagai keraguan pula muncul . nekad mahu bercerai? boleh, tetapi jangan menyesal di kemudian hari. jangan pula menoleh ke belakang. teruskan kehidupan walau bagaimana pahit sekalipun.

namun, cuba teliti kedudukan sekarang sebelum mengambil keputusan muktamad.

1. selidiki hati,

kenapa timbul tidak puas hati? tuliskan satu persatu. cuba tulis seikhlas mungkin . senaraikan kesemuanya. selesai?

2. cari puncanya,

setiap sesuatu perkara mesti ada penyebabnya. jangan nilai siapa yang bersalah, cuma tulis sahaja seikhlas mungkin.

3. muhasabah diri sendiri,

apakah sumbangan kita dalam konflik rumah tangga. apa yang kita telah lakukan atau tidak lakukan sehingga timbul perasaan tidak puas hati ; benarkah kita tidak bersalah dalam merasa tidak puas hati, maksudnya, apakah kita tidak puas hati kerana hal yang sepatutnya kita tidak puas hati, atau kita tidak puas hati kerana nafsu tamak atau sebab -sebab negatif lain?

4. mengenang kembali saat -saat manis,

apakah benar setiap saat perkahwinan kita itu, pasangan kita tidak berguna? tidak bertanggung jawab dan sebagainya? cuba renungkan sedalam-dalamnya.

sebenarnya, jodoh dan pertemuan adalah ketetapan Tuhan Yang Maha Kuasa, siapa kita untuk menyesali taqdir. andai hati tidak bahagia dengan jodoh yang telah ditetapkan oleh-NYA, berusahalah agar pilihan kita seterusnya tidak salah.

1. mohon untuk bahagia,

kalau berkuasa, pergilah memohon kepadaNya di hadapan kaabah. jikalau tidak, mohonlah dalam solat dan seusai solat. mohonlah di malam yang hening, mohonlah di sepertiga malam, mohonlah ketika waktu sahur, mohonlah ketika mahu berbuka, mohonlah tatkala hujan lebat. muga doa dimakbulkan.

2. banyakkan zikir,

ingatlah hati hanya akan tenang dengan zikrullah.

3. bersifat qanaah,

banyakkan syukur, otomatik hati akan tenang dan tidak lagi berpuas hati. andai suami tidak bertanggung jawab, syukur atas pahala yang kita dapat kerana menguruskan rumah tangga sendirian, namun, masih mampu tersenyum pada suami dan ikhlas menerimanya. andai isteri kuat melawan, syukur atas pahala sabar yang kita kuatkan untuk mengekalkan hubungan. ingatlah, kita tidak bertanggung jawab atas apa yang orang lakukan, kita hanya dihisab atas amalan dan perbuatan kita, baik secara sedar atau tidak , baik dalam hati atau yang kita luahkan. jadi, banyakkan syukur.

3. hablu minallah dan hablu minannas,

hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia, peliharalah. mungkin kita diuji kerana dosa kita dalam kedua hal itu.

apapun pilihan kita, berfikirlah dalam-dalam, istikharahlah.

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Senyum Sokmo- Merawat Masalah Hati

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments


kadang kala untuk hidup bahagia kita perlu membuat banyak pengorbanan, perasaan, diri, tenaga, wang ringgit dan masa. kita hanya manusia biasa. punya banyak kelemahan. mewarisi pelbagai jenis penyakit. dididik dengan akhlak tertentu. yang kemudiannya akan membentuk siapa kita. makanan yang kita makan, pembawakan diri kita, cara kita menangani permasalahan hidup semuanya menyatakan siapa diri kita.

hati yang bermasalah perlu dirawat kerana semua kehidupan bermula dengan hati. sabda nabi yang membawa maksud; hatilah yang dipanggil raja, kalau baik hati itu maka baiklah orang itu dan vice versa.


lalu bagaimana mahu merawat masalah hati?

1.Dirikan solat dan banyakkan berdo’a

- Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan.

Semasa berdo’a turut katakan -

“Ya Allah, jadikanlah hatiku bersih”

2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w

paling minima 100 X sebelum tidur

-Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah.
3. Solat taubat – Selain daripada memohon keampunan,dapat mencuci hati

dan menenangkan minda.

4. Membaca Al-Quran

- Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi.

Sekurang- kurangnya bacalah”Qulhu-allah” sebanyak 3 kali

5. Berma’af-ma’afan sesamakawan setiap hari

-Semasa meminta maaf perlusebutkan dosa dan kesalahan.

6. Bisikan kepada diri perkara yang positif -

Jangan sesekali mengkritik,kutuk diri sendiri,

merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri

7. Program minda/cuci minda -

Paling baik pada waktu malam sebelum tidur,

senyum, pejam mata, katakan dalam hati:

“Ya, Allah cucilah mindaku, cucilah hatiku, esok aku mahu jadi yg terbaik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif dan positif”.

Menurut kajian psikologi,

apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya

- CUBALAH!!.

8. Berpuasa

-Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan perkara-perkara

kejahatan.

9. Cuba ingat tentang mati

(Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati

kerana bimbang akan mati bila- bila masa).

10. Kekalkan wuduk.

11. Bersedekah.

12. Belanja orang makan.

13. Jaga makanan -

jangan makan makanan yang subhat.

14. Berkawan dengan ulama.

15. Berkawan dengan orang miskin (menginsafi).

16. berpesan- pesan sesama sendiri , jadi baik.

17. Menjaga pacaindera

(mata, telinga, mulut…dsb),

Jangan dengar orang mengumpat.

pokok pangkalnya, hati yang baik datang dari jiwa yang qanaah.

hidup berilmu, ceria selalu.

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Marah

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments


Rasulullah SAW pernah menggambarkan bahawa akan tiba suatu zaman dimana umat manusia akan dibinasakan oleh penyakit-penyakit yang pernah menimpa dan memusnahkan ummat terdahulu; antaranya ialah mewah dan cepat marah.

Sememangnya hari ini kita melihat kebanyakan manusia yang kita kenal atau tidak, memang cepat marah, hinngakan beberapa tahun kebelakangan ini timbulnya isu samseng jalanraya terutamanya dibandar-bandar, buli, pukul kawan, pukul 'guru' dan lain-lain lagi...semua ini menggambarkan memang manusia hari ini cepat marah. Asal silap sikit saja dah mula merah telinga, tersilap cakap sikit macam-macam sumpah seranah yang sampai ke telinga kita.


Persoalan yang boleh sama-sama kita fikirkan...kenapa manusia hari ini cepat marah?

Mungkin ada banyak sebabnya, cuma saya tertarik dengan satu lagi penyakit yang disebutkan oleh Rasulullah SAW iaitu MEWAH. Mewah dan Cepat Marah ini sememangnya berkaitan.

Ibnu Khaldun pernah menyebutkan bahawa pemuda yang lahir dalam keadaan senang dan mewah akan lebih cenderung untuk memikirkan kepentingan diri sendiri daripada kepentingan masyarakatnya, sebaliknya pemuda yang lahir dalam suasana sukar dan kepayahan akan lebih terdorong untuk memikirkan kepentingan masyarakat dari kepentingan dirinya sendiri. Pendapat tokoh ilmu sosiologi yang sampai hari ini menjadi rujukan universiti-universiti barat ini memang ada benarnya. Pemuda yang lahir dalam kemewahan sudah terbiasa memperolehi apa yang mereka hajati....sehingga mereka takutkan kehilangan apa yang mereka miliki sedangkan pemuda-pemuda yang hidup dalam dunia serba kekurangan...antara ada dan tiada bezanya tidaklah terlalu jauh, jadi ada perkara yang lebih besar bagi mereka selain dari kekayaan dan harta benda.

Keperluan manusia secara umumnya terdiri dari dua keperluan utama iaitu keperluan kebendaan (seperti wang, harta benda dan lain-lain) dan kejiwaan atau kerohanian (seperti ketuhanan, kasih sayang, hormat menghormati, persaudaraan dan lain-lain). Bagi orang melihat besar dan pentingnya kebendaan, maka baginya keperluan kejiwaan adalah remeh dan ringan. Sebaliknya orang yang memandang kecil keperluan kebendaan akan melihat besar dan pentingnya keperluan kejiwaan.

Kita selalu dengar 'apabila seseorang itu menjadi kaya dia akan lupakan saudara mara dan sahabat handainya' tetapi jarang kita dengan ' seseorang itu apabila miskin ia lupakan saudara maranya'. Ini satu kenyataan untuk menyokong pandangan yang cuba saya ketengahkan ini.

Apa pula pandangan anda?

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Kabus Keraguan

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments


Seringkali keraguan menyebabkan kita tersungkur sedangkan pada mulanya kita begitu yakin dengan jalan yang kita pilih. Langkah kita tiba-tiba menjadi lemah, semangat menurun lantaran kabus keraguan mula menutupi awan pemikiran kita sehingga matlamat kita yang tadinya jelas, sekarang mula kabur dan kita mula kehilangan fokus.

Bukankah keraguan itulah yang sering menjadikan kita menghabiskan sebahagian besar kehidupan kita untuk mencari suatu yang tidak pasti.


Sahabat-sahabat generasi pertama yang mendapat didikan terus dari Rasulullah SAW begitu yakin dengan apa yang mereka cari. Tidak ada masa untuk berehat dan bermain-main. Masa terlalu berharga bagi mereka. Terlalu berharga untuk mereka sia-siakan begitu saja. Setiap ruang dan peluang digunakan untuk mencari keredhaan Allah SWT.

Keyakinan mereka begitu mendalam, inilah rahsia hingga terbangunnya suatu generasi yang begitu unik Keimanan dan Perjuangannya. Pernah suatu hari Rasulullah SAW menziarahi Harithah yang sedang sakit. Lalu Rasulullah SAW bertanya: "Bagaimana kamu pagi ini ya Harithah?" Lalu jawab Harithah: "Alhamdulillah dia beriman dengan keimanan yang sempurna". Lalu kata baginda Rasulullah SAW:"Hati-hati denga apa yang kamu ucapkan ya Harithah, tiap suatu itu ada alamatnya/tandanya...apa tandanya keimanan kamu?" Jawab Harithah: "Aku bangun pagi dan aku nampak syurga di kananku dan neraka di kiriku dan aku di atas titian( As Tsirat)" Lalu balas Rasulullah SAW "Benarlah iman kamu". Inilah keimanan para sahabat, begitu jelas dan yakin, tidak sedikitpun kabus keraguan yang menutupi awan pemikirannya. Mereka begitu yakin dengan apa yang Allah janjikan. Dalam suatu peperangan, ketika tentera Islam berdepan dengan tentera musuh yang begitu ramai, ada sahabat yang terkeluar kata-katanya "ramai sungguh tentera musuh" lalu dibalas oleh Khalid Al Walid " Alangkah sedikitnya mereka apabila dikalahkan oleh Allah SWT".

Keyakinan mereka begitu mendalam. Mereka meyakini setiap janji-janji Allah SWT yang berupa janji kemenangan dan pertolonganNya termasuk azab dan ancamannya. Keyakinan ini telah menghidupkan jiwa mereka. Dengan jiwa yang hidup ini mereka terus memburu janji-janji Allah tanpa berpaling ke belakang. Seorang sahabat Rasul, ketika itu perang Badar sedang berkecamuk. Rasulullah SAW bersabda "barangsiapa berperang lalu mati syahid, maka baginya syurga." Sahabat itu kemudian bertanya kepada Rasulullah SAW "Jadi di antara aku dan syurga ialah kematian?" Jawab baginda SAW "benarlah kata mu" Lalu kata pemuda tersebut yang ketika itu sedang memegang 3 biji kurma "Kalau aka tetap nak habiskan 3 biji kurma ini, bila aku akan dapat masuk ke syurga Allah" Lalu dilemparkan kurmanya itu dan ia terus meluru ke arah musuh dan akhirnya ditaqdirkan Allah ia mati syahid...dan itulah yang paling dihajatinya.

Bagaimana dengan kita? setakatmana janji-janji Allah SWT mempengaruhi sikap hidup kita?

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print
Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter