Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Kursus Jenazah 2010

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Friday, July 30, 2010 0 comments

"...tepi skit..mayat ni pun nak masuk jgk dlm kamera...hehehhee..."

"...antara pelajar yg ketakutan..mcm2 ragam...ada yg azan...berzikir...selawat...berdoa...dan mcm2 lagi...admin sengaja tutup semua lampu...mmg gelap mlm ni...."

"...antara 2 pelajar dr 3 pelajar yg kena histeria...admin yg kurang ilmu ttg bab ni..membaca sesuatu ayat dan disapu pd muka budak2 ni...ketakutan yg amat sgt budak2 ni...menggigil2 badan mereka...alhamdulilah...semuanya selamat...sorang lagi pelajar lelaki..anak cikgu..."

"...admin menunjukkan cara memandikan mayat...admin tak la pandai sgt..tp boleh la nak ajar budak2 tu...agar mereka tau ttg mandi mayat..."

"...ramai jgk peminat admin ni...hahhaha...mana autografnya....hahhahaha...."




Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Sebab Hati Tidak Bahagia

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments


a)Pemarah
Paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang
seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak terang.

b) Pendendam
Tersembunyi ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa
mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun
seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang
pendendam mudah kena sakit jantung.


c) Hasad dengki
Amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan.

d) Bakhil
Sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dan lain-lain dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana
walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana
kadangkala rezeki itu Allah beri melalui makhluk.

e) Tamak
Orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang
banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut, walau berapa banyak yang diminum
tetap tidak habis juga (lagipun orang tamak selalu rugi). Ingat! Yang dikatakan harta
atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu
disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita (mungkin ada hak orang lain di situ).
Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.

f) Tidak sabar
Andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih
besar.

g) Ego
Ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang
yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin. Pasal semua
orang ada egonya sendiri, cuma tinggi atau rendah tahap keegoan tersebut.

h) Riak
Terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakon- lakon di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. Allah marah kalau kita riak, takabbur dengan apar yang kita ada.

i) Cinta Dunia
Tidak dapat menderita, dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula
menjaganya. Berhartalah, tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada
harta itu (bila mati cuma bawa amalan dan doa anak yang soleh atau solehah). Cinta
dunia merupakan 'neraka dunia' kerana dunia itu 'panas' akibat ia merupakan barang
buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya
dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.


Kesimpulan

Jadi yang meragut kebahagiaan sebenarnya bukanlah secara TOTALnya disebabkan
kemiskinan, musibah, kesibukan dan lain lainnya, tetapi ialah MAZMUMMAH. Makin tinggi
mazmummah seseorang, makin ia tidak bahagia.

Samada bermujahadah atau biarkan saja mazmummah itu, kedua-duanya tetap menderita
tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya. Sama-
samalah kita sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain, andai kita terleka dengan dunia
buruklahh padahnya.

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Adab Berhadapan Dengan Suami

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments


Kehadiran suami di rumah merupakan satu rahmat kepada setiap isteri. Hanya isteri-isteri yang menderhakai suami sahaja menganggap keulangannya suatu yang dibenci kerana dibebani dengan berbagai kerja dan tanggungjawab. Amat malang sekali jika ramai lagi isteri-isteri yang masih bersikap sedemikian. Hilanglah matlamat perkahwinan di mana isteri sebagai penenang dan penyeri rumahtangga.
Di bawah ini dinyatakan cara-cara berhadapan dengan suami.


1. Semasa suami bercakap hendaklah isteri diam mendengarnya dan jangan suka menyampuk atau memotong cakapnya.

2. Bila suami marah hendaklah isteri mendiamkan diri, jangan suka Sikap suka menjawab, bertekak dan menegakkan kebenaran sendiri akan menambahkan lagi kemarahan suami. Jangan terkejut jika suami angkat kaki meninggalkan rumah berhari-hari atau tidak mahu bertegur sapa dengan anda sebagai denda di atas kedegilan anda sebagai isteri. Sebaliknya, kalau suami kembali ke rumah jangan disambung atau diulang-ulangi cerita lama. Sambutlah suami dengan senyuman kasih sayang dan bersegeralah meminta maaf. Jangan kita tunggu suami meminta maaf dengan isteri, jatuhlah martabat keegoannya selaku seorang lelaki.

3. Kadang-kadang si suami sengaja suka mengusik isterinya. Bila dia menyakiti hati isteri hendaklah banyak bersabar,jangan cepat merajuk. Merajuk adalah sifat orang yang tidak matang dan seperti perangai keanak-anakan. Cuba kita perhatikan perangai kanak-kanak, mereka akan cepat menjerit bila ada sesuatu yang tidak kena tambahan pula kalau yang menegurnya itu ibunya sendiri. Sengaja dihentak-hentakkan kaki meraung sekuat hati meminta simpati dari ibunya.

4. Bila kuku, misai dan janggutnya panjang hendaklah segera dipotongkan (jika panjang janggutnya lebih dari segenggam).Pilihlah hari-hari yang terbaik iaitu hari isnin, Khamis dan Jumaat.

5. Jika dia berhajat sesuatu hendaklah isteri cepat bertindak. Bangun segera bila disuruh. Jangan
melengah-lengahkan kemahuannya supaya tidak mencetuskan kemarahan atau rasa tersinggung dihatinya. Jangan isteri buat acuh tak acuh, hatinya akan kecewa dan menandakan isteri sudah tidak taat padanya.

6. Hendaklah memasak mengikut kesukaan suami bukannya ikut selera isteri. Kalau suami suka
makan gulai kari atau masak lemak cili api, janganlah kita masak lauk asam pedas atau ikan goreng. Suami akan gembira bila seleranya ditepati. Janganlah pula ikan yang menjadi mangsa, diketuk lengkang-lengkung hingga hancur kerana meradangkan sikap suami yang mahu lauk tersebut dimasak mengikut seleranya sedangkan isteri tidak menggemarinya.

7. Apabila pakaian suami koyak atau tercabut butangnya hendaklah segera dijahit. Jahitlah dengan secantik yang boleh supaya pakaian itu kelihatan cantik. Jangan dibuat sambil lewa kerana jahitan tersebut akan melambangkan peribadi isteri samada ikhlas atau terpaksa. Semua suami akan berasa bangga jika pakaiannya dijahit sendiri oleh jari-jemari halus isterinya, sekurang-kurangnya dapat menampung ekonomi rumahtangga.

8. Sentiasa sediakan barang-barang keperluan di dalam poket baju dan seluar suami iaitu sikat,
celak, cermin kecil, minyak wangi dan kayu sugi. Tidak menjadi kesalahan seandainya si suami
menolak segala persediaan tersebut tetapi sekurang-kurangnya sediakanlah minyak wangi dan kayu
sugi.

9. Bila bertembung kehendak suami dan anak-anak,dahulukanlah kehendak suami, begitu juga
dengan kehendak ibu ayah. Sekiranya suami ingin dilayan hendaklah ditaati meskipun isteri berada di dalam keadaan letih. Melayani suami merupakan satu pahala besar keatas setiap isteri kecualilah jika suami kita meredhainya.

10. Apabila menggunakan harta suami ataupun duit yang hendak kita hadiahkan kepada ibu bapa maka mintalah izin darinya terlebih dahulu. Jangan beri dahulu kemudian baharu diberitahu kepadanya. Siapa tahu mungkin wang itu amat diperlukan sedangkan isteri sewenang-wenangnya telah menghadiahkan kepada orang lain, suami dapat pahala sedangkan isteri tidak dapat apa-apa. Sebenarnya meminta izin itu ialah sebelum melakukan sesuatu tindakan bukannya setelah perkara itu berlaku diberitahu. Ini silap sebenarnya tapi kes-kes seperti inilah yang sering berlaku di kalangan para isteri.

11. Sentiasa berada di dalam keadaan bersih dan kemas ketika suami berada di rumah. Isteri
hendaklah berada di dalam keadaan berwangi-wangian supaya hatinya senang untuk bersenda
gurau dengan isterinya. Ketahuilah bahawa bersenda gurau antara suami isteri juga merupakan salah satu ibadah yang diredhai oleh Allah swt.

12. Air minum suami hendaklah sentiasa disiapkan jangan sampai dia minta biarpun sekadar air
masak sejuk. Sebaik-baiknya sediakanlah minuman panas seperti kopi, teh atau susu. Air panas elok disimpan di dalam termos supaya memudah dan menjimatkan masa kita. Kalau boleh sediakan kuih-kuih ringan seperti karipap, cucur, bubur,apam ataupun biskut kering. Hal ini juga dapat mengelak anak-anak dari membeli makanan ringan di kedai yang tidak mengandungi zat di samping tidak terjamin kebersihannya.

Akhir kata hendaklah isteri sentiasa menghormati dan memuliakan keluargasuami. Bersikap ramah-tamahlah dengan keluarganya dan bersabarlah di atas segala tindakan mereka jika ada yang bertentangan dengan syariat. Di sinilah peranan isteri untuk berdakwah kepada mereka tetapi biarlah berhikmah dan kena caranya agar setiap tindak-tanduk kita dikasihi dan dihargai oleh mereka seterusnya menjadi menantu atau ipar yang dicontohi akhlak, peribadi dan ibadahnya.

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Pertolongan Cemas

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Thursday, July 29, 2010 0 comments

"...tepi..tepi..bagi laluan...kecemasan ni...hahahha...biasa la...nak berlakon skit...bagi ilmu skit kat budak2 ni....hehehhhe..."

"...tengok tu...lain yang disuruh...lain yang dibuat...ni la PC yang paling mudah...hahhahhaha..."

"...masa ni la nak tgk kemahiran budak2 ni...mcm2 balutan ada...yg sorang tu... balut kepalanya dah nampak mcm nak pi haji daaa....hhahahaaa..."


Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Dalam Diri Kita Ada Tanda-Tanda Kebesaran Tuhan

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments


Doktor memulakan syarahannya dengan membawa para hadirin memikirkan
sejenak dengan hadith yang maknanya sedikit sebanyak “Dalam diri-diri kamu
ada tanda-tanda kebesaran Tuhan”. Doktor menyuruh kita melihat kedua tapak
tangan dan perhatikan garis-garis di tapak tangan kita.Garisan- garisan di
tangan kiri menunjukkan angka 8 dan 1 dalam Bahasa Arab dan tangan kanan 1
dan 8 dan membawa ke jumlah 81 + 18 == 99 iaitu bilangan nama Allah.


Berikut adalah antara intipati syarahannya secara ringkas:-


1. Cara makan, kenapa kita gunakan tangan?

- Mengikut cara Rasulullah s.a.w,beliau akan menggaulkan lauk dan nasi
dengan tangan kanannya dan kemudian membiarkan sebentar, lalu Rasullah saw
akan mengambil sedikit garam menggunakan jari kecilnya(yg last tu), lalu
Rasullah saw akan menghisap garam itu. Kemudian barulah Rasulullah makan
nasi dan lauknya. Mengapa? Kerana kedua belah tangan kita ada mengeluarkan
3 macam enzim,tetapi konsentrasi di tangan kanan kurang sedikit dari yg
kiri. Ini adalah kerana enzim yg ada di tangan kanan itu merupakan enzim
yang dapat menolong proses penghadaman (digestion), ia merupakan the first
process of digestion.Mengapa menghisap garam? Kerana garam adalah sumber
mineral dari tanah yg diperlukan oleh badan kita. Dua cecah garam dari
jari kita itu adalah sama dgn satu liter air mineral. Kita berasal dari
tanah maka lumrahnya bahan yang asal dari bumi (tanah) inilah yg paling
berkhasiat untuk kita.Kenapa garam?

Selain dari sebab ia adalah sumber mineral, garam juga adalah penawar yang
paling mujarab bagi keracunan, mengikut Dr, dihospital-hospital , the first
line of treatment for poisoning adalah dengan memberi Sodium Chloride,
iaitu GARAM.

Garam juga dapat menghalang sihir dan makhluk-makhluk halus yang ingin
menggangu manusia.

2. Cara Rasulullah mengunyah – Rasulullah akan mengunyah sebanyak 40 kali
untuk membiarkan makanan itu betul-betul lumat agar perut kita senang
memproseskan makanan itu.

3. Membaca Basmalah -(Bismillahirrahma Nirrahim). Membaca Basmalah sebelum
makan untuk mengelakkan penyakit. Kerana bakteria dan racun ada membuat
perjanjian dengan Allah swt, apabila Basmalah dibaca maka bakteria dan
racun akan musnah dari sumber makanan itu.

4. Cara Rasulullah minum. -Janganlah kita minum berdiri walaupun ia makruh
tetapi ia makruh yang menghampiri kepada haram. Jangan kita minum dari
bekas yg besar dan jangan bernafas sedang kita minum. Kerana apabila kita
minum dari bekas yg besar, lumrahnya kita akan meneguk air dan dalam
proses minum itu, kita tentu akan bernafas dan menghembuskan nafas dari
hidung kita. Kerana apabila kita hembus, kita akan mengeluarkan CO2 iaitu
carbon dioxide, yang apabila bercampur dgn air H20, akan menjadi H2CO3,
iaitu sama dengan cuka, menyebabkan minuman itu menjadi acidic. Jangan
meniup air yg panas, sebabnya sama diatas. Cara minum, seteguk bernafas,
seteguk bernafas sehingga habis.

Mengapa Islam menyuruh di sebat 100 kali orang belum berkahwin yang
berzina, dan merejam sehingga mati org yg sudah berkahwin yang berzina?
Badan manusia akan mengeluarkan sel-sel darah putih atau antibiotik yg
dapat melawan penyakit. Dan sel-sel ini terdapat di daerah tulang
belakang, berdekatan dengan sum-sum tulang manusia. Lelaki yang belum
berkahwin dia akan dapat mengeluarkan beribu-ribu sel ini, manakala lelaki
yang sudah berkahwin hanya dapat menghasilkan 10 unit sel ini sehari,
kerana antara sebabnya ialah kerana sel-sel lain akan hilang kerana
perhubungan suami isteri.

Jadi apabila lelaki yang belum berkahwin didapati salah kerana zina
hendaklah disebat 100 kali. Ini adalah kerana apabila dia disebat di
belakangnya, suatu amaran tentang kesakitan itu akan membuatkan
penghasilan beribu sel antibiotik yang dapat melawan virus HIV jika ia ada
di badannya, dengan itu dapatlah antibodi melawan virus HIV itu.

Tetapi jika lelaki itu sudah berkahwin,walaupun disebat 100 kali ia akan
tetap menghasilkan 10 unit antibodi sahaja, jadi dengan itu
hukumannyadirejam hingga mati agar dia tidak dapat merebakkan virus HIV
itu. Itulah sedikit sebanyak inti syarahan yg disampaikan oleh Dr Jamnul
Azhar. Harap ia akan memberi manfaat pada anda sekalian, dan sedikit
informasi yang diberikan oleh Mudaris(guru) ana, Mudaris Iskandar mengenai
Ka’bah.

Mengapa ia terletak di Mekah al-Mukarramah dan mengapa ia empat persegi
(cube). Ia terletak di posisinya sekarang kerana setelah dibuat kajian
oleh para cendikiawan dari Pakistan dan Arab, didapati, tempat terletaknya
Ka’bah sekarang itu, adalah betul-betul di tengah bumi. Mengapa ia empat
persegi, ia melambangkan perpaduan ummah yang bergerak maju bersama,
equality and unity, tidak seperti bentuk pyramid, dimana ia diumpamakan,
seperti hanya seorang pemenang yg berada diatas setelah ia memijak-mijak
yang lain. Dan antara lagi sebab mengapa 4 persegi melambangkan 4 imam
besar, Maliki, Hambali, Hanafi dan Syafi’i, melambangkan kebenaran
keempat-empat Imam tersebut.

Sekian buat renungan bersama, Fi amanillah Jazakallah

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

22 Tanda Kiamat

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments


Ketahuilah rakan-rakanku sekalian bahawa terdapat 22 tanda tanda hari kiamat. Tanda-tanda tersebut adalah:-

1. Sembahyang diabaikan (diringan-ringankan).

2. Keinginan nafsu syahwat digalakkan dan berleluasa disebarkan melalui iklan, buku, gambar, risalah atau filem.

3. Penjenayah menjadi pemimpin dan kebanyakannya jahil mengenai agama dan banyak memberi fatwa yang menyesatkan pengikutnya.


4. Perkara benar menjadi salah dan salah menjadi benar. Sukar untuk membezakan perkara halal dan haram kerana yang haram dianggap halal serta sebaliknya.

5. Berbohong menjadi satu keperluan dalam hidup dan menganggap jika tidak berbohong sukar untuk hidup senang.

6. Membayar zakat (harta, perniagaan dan pendapatan) dianggap beban.

7. Orang yang hidup mengikut kehendak agama ditindas dan hati mereka sentiasa merintih kerana maksiat berleluasa tetapi mereka tidak mampu mencegahnya.

8. Turun hujan di luar musimnya dan hujan tidak memberi keuntungan kepada makhluk di muka bumi.

9. Fenomena lelaki berkahwin dengan lelaki (homoseksual) dan perempuan berkeinginan kepada perempuan (lesbian) semakin menjadi-jadi.

10. Perempuan menguasai lelaki dengan memakai ubat guna-guna, sihir dan amalan syaitan lain.

11. Anak-anak mengingkari dan menderhaka ibu bapa (ibu bapa menjadi kuli dan anak menjadi tuan).

12. Kawan baik dilayan dengan kasar, manakala musuh diberi layanan baik. Kawan disangka lawan dan musuh dianggap sahabat serta memusuhi orang yang mengajak berbuat kebaikan.

13. Dosa dipandang ringan malah bangga melakukannya seperti zina, minum arak, bergaul bebas antara lelaki dan perempuan, meninggalkan sembahyang, mendedahkan aurat dan berjudi.

14. Masjid dihias indah tetapi kosong, terpulau, berkunci dan banyak berlaku kecurian barang masjid yang berharga.

15. Ramai yang sembahyang tetapi munafik dan berpura-pura. Di dalam sembahyang berjanji akan mengikut suruhan Allah tetapi di luar sembahyang melanggar perintahNya,

16. Akan datang golongan manusia dari Barat menguasai mereka yang lemah (iman) dan ramai terpengaruh dengannya seperti mengikut cara mereka berpakaian, bergaul dan suka berpesta.

17. Al-Quran dicetak dengan indah tetapi hanya dijadikan perhiasan dan jarang dibaca serta diamalkan kehendaknya.

18. Amalan riba berleluasa hingga orang alim pun terjebak sama.

19. Darah manusia tidak berharga, sering berlaku pembunuhan, peperangan dan jenayah.

20. Penganut Islam tidak mahu mengamalkan suruhan agama dan tidak mahu membela serta menyebarkannya.

21. Akan bertambah banyak penyanyi wanita (wanita yang tidak beriman adalah senjata syaitan yang baik).

22. Ramai orang kaya pergi umrah dan haji dengan tujuan melancong, yang sederhana pergi untuk berniaga dan yang miskin bermaksud meminta sedekah.

Sekali lagi ingin admin peringatkan agar rakan rakan semua dapat mengambil sedikit masa dan fikirkan akan kewujudan tanda tanda tersebut dalam masyarakat kita sekarang. Masihkah kita ingin menidakkan akan hampirnya hari perhitungan ini?

Sekian buat renungan bersama.

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Punca Hati Tidak Bahagia

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Tuesday, July 27, 2010 0 comments


Antara puncanya adalah sifat mazmumah yg bersarang di dalam hati.Antara mazmummah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :

1. Pemarah - paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak terang. (sape nak dekat kalau asyik nak marah ajer..bawak2lah senyum..tentu org tak takut nak dekat punyer..)


2. Pendendam - tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam walaupun secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung. (ini kes dendam kesumat lahh nie..)

3. Hasad dengki - amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan. (tak elok dengki mendengki nih..)

4. Bakhil - sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dll. dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma) ** Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui makhluk.

5. Tamak - orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut,walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis jugak lagipun org tamak selalu rugi.. cam pantun zmn sekolah,dlm semak ada duri,ayam kuning buat sarang,org tamak selalu rugi,cam anjing ngan bayang-banayng** Ingat ! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.

6. Tidak sabar - andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar. (oleh itu banyak2kanlah bersabar bila hadapi dugaan..cthnyer time keja banyak..tetap maintain vogue walau keja bertimbun atas meja..heh..heh..)

7. Ego - ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin. (yg nie no komen)..pasal semua org ader egonya sendiri..cuma tinggi/rendah tahap keegoan tersebut

8. Riak - terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakon di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. Allah marah kalau kita riak..takabbur dgn aper yg kita ada(harta,ilmu amal dll)

9. Cinta dunia - tidak dapat menderita, dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya. Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. dan biler mati cuma bawa amalan dan doa anak yg soleh/solehah

** Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.

Samada bermujahadah atau biarkan saja mazmummah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya. So..sama-samalah kite sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain sekian .

Nota: ****Makin tinggi mazmummah seseorang, makin ia tidak BAHAGIA.****

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Tiga Cahaya Di Hari Kiamat

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments


Di hari kiamat ada tiga cahaya yang berlainan:
* Cahaya yang pertama seperti bintang-bintang.
* Cahaya yang kedua seperti cahaya bulan.
* Cahaya yang ketiga seperti cahaya matahari.

Apabila ditanya cahaya apakah ini ? Lalu dijawab :

"Cahaya yang pertama ialah cahaya wajah-wajah manusia yang ketika di dunia, mereka akan meninggalkan pekerjaan dan terus bersuci dan mengambil air sembahyang apabila terdengar azan.

Yang kedua ialah cahaya wajah mereka yang mengambil air sembahyang sebelum azan.

Cahaya yang ketiga ialah cahaya mereka seperti matahari. Mereka di dunia
sudah bersiap sedia di dalam masjid sebelum azan lagi."

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Pertandingan Futsal Tertutup

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

"...ni la johan pertandingan futsal bg kategori lelaki...mmg puas hati...admin berjaya memberi hadiah kpd semuja peserta...tak kira la...menang ke kalah...hehhehehe..."

"...pengadil import ni...ustaz PJ la katakan...serba boleh...hahhaha...kasi masuk bakul angkat sendiri daaa...hahahaha..."

"...operasi bungkus membungkus hadiah kpd semua peserta...mmg berbaloi...terima kasih kpd pensponser2....terima kasih daun keladi..."

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Jangan Pandang Ringan Masalah Sakit Leher

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Thursday, July 22, 2010 0 comments

Terima Kasih
LeeSya@jiwang.torrent.com

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Jangan Elak Ambik Karbohidrat

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

Terima Kasih
LeeSya@jiwang.torrent.com

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Kenali Pola Hubungan Perbaiki Kekurangan

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Wednesday, July 21, 2010 0 comments



Terima Kasih
LeeSya@jiwang.torrent.com

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Ketawa Rasullah SAW

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments


Rasulullah SAW adalah manusia yang paling karib dengan sahabat-sahabatnya. Seringkali nampak takjub ketika mendengar kisah atau percakapan mereka. Kadang-kadang baginda tergelak sehingga nampaklah gigi gerahamnya, yang membuat pada sahabatnya ikut tertawa untuk memuliakannya.


Pada suatu hari, seorang Arab Badwi datang kepada Nabi SAW, ingin menanyakan sesuatu hal harap-harap Nabi dapat tersenyum mendengarnya. Para sahabat melarangnya untuk itu, kerana mereka takut kalau Nabi tidak suka dengan pertanyaan itu.

Para sahabat berkata: ”Jangan engkau lakukan itu hai Arab Badwi, sesungguhnya kami khuatir kalau-kalau Nabi tidak suka akan pertanyaanmu itu.”

Arab Badwi itu menjawab: “Biarlah saya bertanya! Demi Allah yang mengutusnya menjadi nabi, aku tidak akan meninggalkannya sebelum baginda tersenyum.”

Arab Badwi itu kemudian mengadap Nabi dan berkata: “Wahai Rasulullah, telah sampai berita kepada kami tentang al-Masih, iaitu Dajjal, yang akan datang kepada manusia dengan membawa roti berkuah dan manusia pada masa itu telah binasa akibat kelaparan. Apakah pendapat engkau ya Rasulullah jika seandainya aku tidak mengambil roti berkuah daripada Dajjal itu agar aku dapat memelihara dan membersihkan diri, sehingga aku binasa kerana kurus kelaparan? Ataukah aku ambil sahaja roti berkuah itu agar perutku kenyang dan sesudah itu aku beriman kepada Allah SWT dan kafir kepada Dajjal itu?” (Maksud Arab Badwi itu dia hendak menipu Dajjal dengan berpura-pura taat kepadanya untuk memperolehi roti berkuah itu dan kemudian dia berbalik iman kepada Allah.)

Mendengar pertanyaan Arab Badwi yang oleh para sahabat dianggap remeh temeh itu, Rasulullah tertawa sehingga nampak gigi gerahamnya, tetapi kemudian baginda menjawab soalan itu dengan serius:

“Tidak perlu begitu, sesungguhnya Allah SWT akan memberimu kekayaan seperti apa yang diberikan Allah kepada orang-orang mukmin.”

Itulah sifat dan tabiat Rasulullah , meskipun dia mendapati pertanyaan yang bodoh dan mungkin tidak disukainya, dia tetap memberikan senyumannya, dia tertawa dan dengan senang hati menjawab pertanyaan Badwi yang sedikit ilmunya itu.

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Pertandingan Ping Pong Tertutup

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Tuesday, July 20, 2010 0 comments

"...semua peserta dapat hadiah...baru mereka semua syok bermain..menang atau kalah...semua dapat hadiah...terima kasih kpd pensponser2..."

"...antara pemain yg bermain di dalam pertandingan ini...kalu admin tak silap...pemain ni dapat tempat ke 2 atau ke 3...lupa daaa..."

"...ni la pengadilnya...kira mata sambil bermain gitar...lagunya...lintang pukang...mana la admin reti main gitar daa...kalu karaoke tu reti la...hahahaha..."

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Gambaran Keadaan Di Syurga

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments


ALLAH SWT menjelaskan bahawa orang yang akan memasuki syurga-Nya kelak adalah dalam keadaan berkumpulan. Ia dijelaskan dalam firman-Nya yang bermaksud: “Dan orang yang bertakwa kepada Rabb-nya dibawa ke syurga berombongan, apabila mereka sampai ke syurga itu, pintunya terbuka dan berkatalah kepada mereka penjaganya: Kesejahteraan dilimpahkan atasmu, berbahagialah kamu, masukilah syurga ini, sedang kamu kekal di dalamnya.” (QS Az-Zumar: 73)


Ibn Kathir menjelaskan, setiap orang yang bertakwa akan menuju ke syurga bersama-sama dengan kelompok mereka seperti nabi bersama nabi, golongan syuhada bersama kumpulan syuhada, golongan ulama bersama kumpulan ulama, orang yang jujur bersama orang yang jujur dan begitulah seterusnya. Dalam erti kata lain, setiap orang dikumpulkan sesuai dengan kumpulan mereka.

Begitu pun, di kalangan kelompok manusia di atas, Rasulullah SAW adalah orang yang pertama sekali memasuki syurga. Hal ini dijelaskan oleh Anas bin Malik bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Aku mendatangi pintu syurga pada hari kiamat, lalu aku meminta dibuka. Penjaga berkata: Siapa engkau: Aku Muhammad. Penjaga berkata: Aku diperintahkan untuk tidak membukakannya untuk seorang pun sebelummu.” (HR Muslim)

Selepas Rasulullah SAW memasukinya, barulah kumpulan lain akan memasukinya mengikut pintu syurga yang ditentukan berdasarkan amalan mereka. Keadaan ini dijelaskan oleh Abu Hurairah, bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Barang sesiapa yang berinfak dengan emas dan perak daripada hartanya di jalan Allah, maka dia akan dipanggil dari mana-mana pintu syurga. Syurga itu ada beberapa pintu. Sesiapa yang rajin menunaikan solat, maka dia akan dipanggil dari pintu solat. Sesiapa yang rajin bersedekah, maka dia akan dipanggil dari pintu sedekah. Sesiapa yang berjihad, akan dipanggil dari pintu jihad dan sesiapa yang berpuasa, dia akan dipanggil dari pintu ar-Rayyan."

Hadis itu menjelaskan syurga mempunyai beberapa pintu. Rasulullah SAW menjelaskan bahawa syurga itu memiliki lapan pintu. Ia dijelaskan oleh Umar al-Khattab bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Tidaklah salah seorang di antara kamu berwuduk, kemudian menyempurnakan wuduknya, lalu membaca: Aku bersaksi bahawa tidak ada yang hak kecuali Allah Maha Esa, yang tiada sekutu bagi-Nya dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya, melainkan dibuka baginya pintu-pintu syurga yang berjumlah lapan pintu dan ia masuk dari pintu mana saja yang ia kehendaki.” (HR Muslim)

Pintu syurga ada lapan, tetapi jarak di antara satu pintu dengan yang lain amat jauh, sejauh di antara Makkah dan Hajar (sebuah kota di Bahrain). Jarak ini dijelaskan dalam hadis daripada Abu Hurairah, di mana beliau berkata: “Allah berfirman: Wahai Muhammad, masukkan umatmu yang tidak dihisab melalui pintu sebelah kanan. Mereka bebas masuk pintu lainnya bersama orang lain." Rasulullah SAW bersabda: Demi Tuhan yang jiwa Muhammad ada di tangan-Nya, jarak di antara dua daun pintu syurga adalah seperti Makkah dan Hajar atau di antara Hajar dan Makkah.” (HR Bukhari & Muslim).

Di dalam syurga, nikmatnya tidak terhingga, sehingga digambarkan kenikmatannya adalah sesuatu yang belum pernah terlihat oleh mata, belum pernah terdengar oleh telinga dan tidak pernah juga terlintas dalam fikiran manusia.

Di dalam al-Quran, Allah menyifatkan syurga itu dengan beberapa keadaan seperti firman-Nya: “Di dalamnya ada sungai-sungai daripada air yang tidak berubah rasa dan baunya, sungai-sungai daripada susu yang tidak berubah rasanya, sungai-sungai daripada khamar yang lazat rasanya bagi peminumnya dan sungai-sungai daripada madu yang disaring dan mereka di dalamnya memperoleh segala macam buah-buahan.” (QS Muhammad: 15)

Mengenai sifat syurga di atas, Rasulullah SAW juga bersabda: “Di dalam syurga itu ada lautan susu, lautan air, lautan madu dan lautan khamar. Sungai-sungai itu mengalir daripadanya.” (HR At-Tirmidzi).

Di dalam syurga kelak, tidak akan ada penghuninya yang tidak menikah. Hal ini dijelaskan oleh Abu Hurairah, di mana Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya rombongan pertama yang masuk syurga seperti bulan pada malam purnama dan rombongan seterusnya seperti cahaya bintang yang bersinar di langit, masing-masing daripada mereka mempunyai dua isteri yang mana mereka dapat melihat sum-sum betisnya daripada luar kulit dan di dalam syurga tidak ada orang yang tidak menikah.” (HR Bukhari & Muslim).

Malah, mereka diberikan oleh Allah rumah yang diperbuat daripada mutiara dan ruangnya amat luas tidak terhingga. Keadaan ini dijelaskan oleh Rasulullah SAW dalam sabda Baginda: “Sesungguhnya di syurga ada rumah yang diperbuat daripada mutiara yang mempunyai ruang yang luas.” (HR Bukhari)

Ketika Rasulullah SAW di isra'kan, Baginda diperlihatkan bagaimana rumah dan keadaan tanah di dalam syurga seperti disabdakan oleh Baginda yang bermaksud: “Di dalamnya ada kubah-kubah permata dan tanahnya adalah minyak wangi.” (HR Bukhari & Muslim)

Disebutkan di dalam kitab “ KASYFUL GHAIBIAH” yang ditulis oleh Syeikh Zainal Abidin bin Muhammad Al-Fathani menerangkan tentang keadaan syurga dan penduduknya kelak, berkata Ibnu Abbas: “Bahawa syurga itu mempunyai 8 buah pintu gerbang iaitu:

1. Pintu masuk untuk para nabi, syuhada, orang-orang dermawan, orang yang mendermakan hartanya di jalan Allah. Di atas pintu tersebut tertulis dua kalimah syahadah yang indah.

2. Pintu masuk bagi orang yang sangat rapih, memenuhi syarat dan rukun serta meneliti fardhu dan sunnahnya dalam solat.

3. Pintu masuk bagi mereka yang suka mengeluarkan zakat dengan hati yang tulus ikhlas semata-mata kerana Allah.

4. Pintu masuk orang-orang yang suka menyeru dan mengajak kepada kebaikan.

5. Pintu masuk bagi orang-orang yang dapat mengekang nafsunya dari melakukan perbuatan yang diharamkan dalam Islam.

6. Pintu masuk bagi orang yang melakukan rukun Islam yang kelima iaitu melakukan haji dan umrah yang mabrur.

7. Pintu masuk bagi orang-orang yang membela dan berjuang di jalan Allah.

8. Pintu masuk bagi orang yang berbakti kepada kedua orang tuanya, keluarganya serta sanak saudaranya.

Demikian keterangan yang dinyatakan dalam hadis dimana syurga-syurga itu telah disediakan oleh Allah dengan beberapa tingkatan yang akan diberikan kepada hambaNYA sesuai dengan amal perbuatan masing-masing.

Diceritakan, ketika semua para hamba Allah telah dihisab dan telah menerima buku catatan amalnya yang diterima dengan tangan kanan mereka, pada waktu itu semua manusia merasa gembira yang tidak terkira, sehingga mereka yakin bahawa Allah akan memasukkan mereka ke dalam syurga yang penuh dengan kenikmatan. Manakala mereka akan memasuki gedung yang indah itu, mereka akan disambut oleh 'wildan' (pelayan muda) yang memang sudah sekian lama menanti kehadiran orang yang akan mengisi gedung tersebut (syurga).

Demikianlah keadaan gedung-gedung itu yang sangat indah bentuknya sedangkan lantainya dihampar dengan permaidani yang indah pula dan di dalamnya mengalir air sungai yang ditumbuhi oleh pohon-pohon yang sangat rendang dan buahnya yang manis dan lazat.

Firman Allah SWT: "Dan sampaikanlah berita gembira kepada mereka yang beriman dan berbuat baik, bahawa bagi mereka disediakan syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya. Setiap mereka diberi rezeki buah-buahan dalam syurga-syurga itu, mereka mengatakan: " Inilah yang pernah diberikan kepada kami dahulu ". Mereka diberi buah-buahan yang serupa dan untuk mereka di dalamnya ada isteri-isteri yang suci dan mereka kekal di dalamnya." (QS Al-Baqarah: 25)

Dengan mata air terpancar, taman syurga yang terhidang dengan segala kelazatan adalah destinasi yang aman dan sentosa. Mereka yang menghuninya kekal di dalamnya, tidak akan merasai kematian lagi.

Terdapat pohon-pohon dan buahan. Sungai mengalir di bawah syurga. Ada air yang tidak berubah (rasa dan baunya). Terdapat beberapa sungai dari arak yang lazat bagi orang yang meminumnya dan beberapa sungai dari madu yang suci bersih.

Penghuninya dilayan anak muda yang beredar di sekitar mereka, yang cantik seolah-olah seperti mutiara yang tersimpan sebaik-baiknya.

“Dan diedarkan kepada mereka bejana dari perak dan piala-piala minuman yang keadaannya laksana kaca (nampak jelas isinya) - (keadaannya laksana) kaca, (sedang ia) dari perak, pelayan-pelayan itu menentukan kadar isinya sekadar yang cukup betul dengan kehendak penggunanya dan mereka di dalam syurga itu diberi minum sejenis minuman yang campurannya daripada zanjabil - iaitu sebuah mata air di dalam syurga yang disebutkan sifatnya sebagai salsabil dan mereka dilayani oleh anak-anak muda lelaki yang tetap kekal (dalam keadaan mudanya), yang sentiasa beredar di sekitar mereka, apabila engkau melihat anak-anak muda itu nescaya engkau menyangkanya mutiara yang bertaburan.” (QS Al-Insaan: 15-19)

Di syurga juga terdapat teman-teman yang baik akhlaknya lagi cantik rupanya, iaitu bidadari yang hanya tinggal di tempat tinggal masing-masing. Bidadari ini cantik berseri seperti permata delima dan marjan. Kulit mereka putih melepak, cantik matanya, malah pandangannya tertumpu kepada mereka semata-mata.

Bidadari ini juga tidak pernah disentuh oleh manusia mahupun jin. Mereka bersenang lenang, bergurau senda di atas cadar hijau warnanya dan permaidani yang sangat indah. Golongan yang sangat bertuah ini disebut sebagai 'Ashaabul Yamiin' (golongan kanan).

Wallahua'lam.

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Panduan Pemakanan Untuk Ibu Hamil

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

Terima Kasih
LeeSya@jiwang.torrent.com

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

2 Cara Tingkatkan Penyerapan Zat Besi

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

Terima Kasih
LeeSya@jiwang.torrent.com

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Apa Dah Jadi....

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Wednesday, July 14, 2010 2 comments

"...entah la..admin no komen..
sendiri fikir dan sendiri renung...
ni la akibat terlalu bebas dalam pergaulan...
melentur buluh biarlah dari rebungnya..."

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Sup Tulang

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

Terima Kasih
LeeSya@jiwang.torrent.com

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Sup Ayam Kampung

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

Terima Kasih
LeeSya@jiwang.torrent.com

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Sup Ekor

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

Terima Kasih
LeeSya@jiwang.torrent.com

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Sup Kambing

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

Align CenterTerima Kasih
LeeSya@jiwang.torrent.com

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Elak Badan dari Dimasuki Jin dan Syaitan

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Tuesday, July 13, 2010 0 comments

1) Sebelum tidur / masa-masa yang sesuai..
baca ayat di atas sebanyk 3x ( ayat khatam al-Quran )

2) Selepas itu disusuli baca ayat dibawah ini.. ( al-Fushilat : 44 )

3) Selepas itu..tiuplah dikawasan sekeliling dengan niat nak lindungi diri dari gangguan jin dan Syaitan..insyaAllah selamat..

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Sebab Jin Masuk Ke Dalam Tubuh Manusia

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

Sebab Jin Masuk Ke Dalam Tubuh Manusia :

1) Suka-suka nak masuk ( cantik pada pandangannya )
2) Sihir
3) Saka

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Penawar Agar Kesihatan Sentiasa Baik / Ayat Kebas

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

As-Syu'ara : 80

dibaca ketika selepas solat..baca sekali..atau 7x..
boleh jgak dibaca dan ditiup pada air..dan boleh dibuat minum,
mandi dan sapu pada tempat kebas akan air itu..
insyaAllah...mudah2an selamat..

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Tanda-Tanda Seseorang Itu Mendapat SAKA

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Monday, July 12, 2010 2 comments

Tanda-Tanda Seseorang Itu Mendapat SAKA:

1) Bermimpi menyusukan bayi ( atau tgk org menyusu / atau dukung bayi ).
2) Ada kesan lebam pada tubuh takkala bangun drpd tidur.
3) Rumahtangga bermasalah.
4) Tidur gigi berbunyi ( gigi berlaga )
5) Berdebar tanpa sebab ( jika jantung berdebar..ia berada dlm lingkungan 1 meter dgn diri - kebiasaannya.
6) Sakit belakang.
7) Sakit sendi-sendi ( pinggang, lutut, buku lali dll )


Ayat Penawarnya Ada Terletak Pada Surah al-Isra' : 82 ( hanya surah al-Isra' sahaja )

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Penawar Sakit Kepala

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 2 comments


al-waqi'ah : 19
apabila sakit kepala..ambil tangan kanan..baca ayat di atas dan tiup atas tapak tangan tadi
( dibaca 3x dan ditiup 3x)..lepas itu letak tangan td kat atas kepala..
tempat yg sakit..insyaAllah..akan baik..

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Anak Sendiri Dicerca Kerana Cacat

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

Terima Kasih
LeeSya@jiwang.torrent.com

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

8 Cara Tarik Perhatian Wanita

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

Terima Kasih
LeeSya@jiwang.torrent.com

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Atasi Kepenatan Ketika Bekerja

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

Terima Kasih
LeeSya@jiwang.torrent.com

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Hantu Nenek Tijah Mengamuk

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

Terima Kasih
LeeSya@jiwang.torrent.com

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

10 Tip urus Wang Perlu Diaplikasi

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Thursday, July 8, 2010 0 comments

Terima Kasih
LeeSya@jiwang.torrent.com

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Cara Terbaik Menasihati Wanita Hamil

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

Terima Kasih
LeeSya@jiwang.torrent.com

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Bila Nafsu Seks Suami Isteri Berbeza

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

Terima Kasih
LeeSya@jiwang.torrent.com

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

10 Rahsia Menjadi Isteri Yang Baik

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments


Terima Kasih
LeeSya@jiwang.torrent.com

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Penawar Penyakit Sawan

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Wednesday, July 7, 2010 19 comments

sawan : sejenis penyalit yang diganggu oleh satu makhluk yang dinamakan ummu sibyaan..hadis mengatakan bahawa teriaknya amat menakutkan penduduk bumi..hinggakan apabila ia duduk pada lautan..lautan akan kering..kalu ia duduk pada pokok..pokok akan mati..kalu ia duduk pada padang ragut..padang ragut akan kering..kalu ia duduk pada manusia (bayi)..manusia akan sawan...

rawatan penyakit sawan : orang yang sakit sawan..apabila tumbangnya ke bumi..mulutnya pasti berbuih..akan ada bersamanya juga ubat untuk merawatnya.. iaitu di atas ubun2nya..ada beberapa helai rambut yg keadaannya seperti bergulung2 seperti spring..ambil rambut tersebut dan baca ayat di atas..dan tarik rambut tersebut hingga tercabut..

insyaAllah ia akan sedar..

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Tempat Rasululah Berwuduk

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments
Print

Rumah Rasululah SAW

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments
Print
Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter