Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Kemanisan Berumahtangga

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Saturday, October 31, 2009 2 comments


Selamat PenganTin Baru pada yang telah berkahwin dan yang telah berkahwin moga berbahagia dan yang belum semoga bertemu jodoh... ...
Setiap pasangan yang berkahwin, pasti inginkan kemanisan yang berpanjangan dalam rumahtangga yang dibinanya.
Persefahaman dan sikap toleransi antara suami isteri amat penting dalam memastikan kerukunan di dalam sesebuah rumahtangga. Pelbagai masalah akan timbul baik dari segi kewangan, cara kehidupan, dan sebagainya. Tetapi setiap pasangan haruslah bersikap terbuka dan menerima segala perubahan dengan positif. Bagi mengekalkan kemanisan tersebut, anda boleh cuba mengamalkan sepuluh tips berikut:

1. Ciuman - Mulakan setiap hari baru anda dengan ciuman. Ciuman merupakan hadiah yang paling berharga untuk dihadiahkan kepada pasangan anda. Dengan ciuman anda akan rasa dihargai oleh pasangan anda.

2. Cincin perkahwinan - Pakailah cincin perkahwinan anda setiap masa. Anda akan berasa dekat dengan pasangan anda setiap kali melihat cincin tersebut.

3. Makan malam atau bercuti- Rancangkan makan malam atau bercuti ke tempat-tempat menarik bersama pasangan anda, sekurang-kurangnya sebulan sekali, bagi merapatkan lagi hubungan anda suami isteri.

4. Perubahan - Setiap mereka yang mendirikan rumahtangga pasti akan mengalami perubahan dari segi fizikal dan mental. Ini kerana mereka akan terikat dengan ibubapa, isteri, anak-anak, masalah kewangan, kerja dan sebagainya. Oleh itu anda perlu menerima dengan positif perubahan tersebut.

5. Adab - Dalam menjaga keharmonian berumahtangga, anda harus beradab (menghormati) pasangan anda. Adab itu perlulah dijaga, supaya tidak menyakiti hati pasangan anda.

6. Lemah-lembut dan berbudi bahasa - Bagi kaum isteri, berlemah- lembutlah dalam perbuatan dan berbudi bahasalah dalam percakapan. Suara dan kata-kata yang lembut akan membuatkan suami anda rasa disayangi.

7. Hadiah - Berikan hadiah kepada pasangan anda sewaktu hari-hari pentingnya, seperti hari lahirnya, valentine, hari ulangtahun perkahwinan dan sebagainya. Apabila anda menghadiahkan sesuatu pada hari bermakna pasangan anda, mereka akan merasakan anda sentiasa mengingati hari tersebut.

8. Senyum - Kata orang senyum itu sedekah, jadi tidak ada salahnya jika anda tersenyum pada pasangan anda setiap hari, bagi menyatakan rasa kasih dan sayang anda kepadanya.

9. Sentuhan - Sentuhan boleh menyatakan perasaan anda kepada pasangan anda. Jika anda tidak dapat meluahkan perasaan sayang anda dengan perkataan, luahkan dengan sentuhan. Pasti pasangan anda akan memahaminya.

10. Impian - Setiap orang ada impiannya, begitu juga bagi mereka yang telah berumahtangga, pasti ada impian yang masih belum tertunai. Ceritakan impian anda kepada pasangan anda, supaya dia dapat membantu anda dalam mencapai impian tersebut.

Anda pasti ingin dihargai dan menghargai. Selamat mencuba tips-tips ini, semoga anda akan beroleh kemanisan yang berpanjangan dalam rumahtangga anda. Selamat mencuba!!

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Air Mata Nabi Adam

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments


Tahukah saudara semenjak Nabi Adam terkeluar dari syurga akibat tipu daya iblis, beliau menangis selama 300 tahun. Nabi Adam tidak mengangkat kepalanya ke langit kerana terlampau malu kepada Allah swt.

Beliau sujud di atas gunung selama seratus tahun. Kemudian menangis lagi sehingga air matanya mengalir di jurang Serantip. Dari air mata Nabi Adam itu Allah tumbuhkan pohon kayu manis dan pokok cengkih. Beberapa ekor burung telah meminum air mata beliau. Burung itu berkata, "Sedap sungguh air ini."

Nabi Adam terdengar kata-kata burung tersebut. Beliau menyangka burung itu sengaja mengejeknya kerana perbuatan derhakanya kepada Allah. Ini membuatkan Nabi Adam semakin hebat menangis. Akhirnya Allah telah menyampaikan wahyu yang bermaksud, "Hai Adam, sesungguhnya aku belum pernah menciptakan air minum yang lebih lazat dan hebat dari air mata
taubatmu itu."

Apa Yang Akan Ditanya:
Dalam sehari ada 24 jam.?
Dalam sejam manusia bernafas sebanyak 4320 kali.
Dalam setiap kali bernafas Allah akan tanya dua perkara semasa nafas keluar dan masuk.

Pertanyaan itu ialah, "Apa perbuatan yang kita lakukan semasa nafas itu keluar dan masuk ?

Tiga Cahaya Di Hari Kiamat
Di hari kiamat ada tiga cahaya yang berlainan :
Cahaya yang pertama seperti bintang-bintang.
Cahaya yang kedua seperti cahaya bulan.
Cahaya yang ketiga seperti cahaya matahari.

Apabila ditanya cahaya apakah ini ? Lalu dijawab :
"Cahaya yang pertama ialah cahaya wajah-wajah manusia yang ketika di dunia, mereka akan meninggalkan pekerjaan dan terus bersuci dan mengambil air sembahyang apabila terdengar azan.

Yang kedua ialah cahaya wajah mereka yang mengambil air sembahyang sebelum azan.

Cahaya yang ketiga ialah cahaya mereka seperti matahari. Mereka di dunia sudah bersiap sedia di dalam masjid sebelum azan lagi."

Kala Jengking Neraka
Di hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama "Huraisy" berasal dari anak kala jengking.Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi. Malaikat Jibril bertanya : "Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa
yang kau cari?" Huraisy pun menjawab, "Aku mahu mencari lima orang.

Pertama, orang yang meninggalkan sembahyang.

Kedua, orang yang tidak mahu keluarkan zakat.

Ketiga, orang yang derhaka kepada ibubapanya.

Keempat, orang yang bercakap tentang dunia di dalam masjid.

Kelima, orang yang suka minum arak."

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Shopping Bersama Keluarga

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments







shopping dulu bersama keluarga...


Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Pertandingan Lawn Bowl Peringkat IPGM KDRI 2009

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments





pertandingan lawn bowl yg menggamit memori...kenangan yg pasti tak dilupakan...




Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Latihan Cakera Padat

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Thursday, October 29, 2009 0 comments
Print

Panorama KSPK PJ

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments





mcm2 ragam daa...wan dgn gaya telefonnya yg tersendiri..geng2 rumah sewa melepak bersahaja..tu lah KSPK PJ..pasti akan menggamit memori nnt...


Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Apa Yang Salah Pada Gambar Ini?

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 13 comments



cuba la teka..
apa yg pelik pd gambar ini..
tu pun kalu bijak laaa
dan pantang dicabar...hehehe


TUTUP..DAH DIJAWAB..SYABAS DAN TAHNIAH!!


Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

DIAM Ibadah Percuma, Pahala Berganda

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments


Manusia berbicara setiap masa. Bicara yang baik akan membawa keselamatan dan kebaikan kepada manusia. Jika bicara tidak mengikut adabnya, manusia akan merana di dunia dan di akhirat. Di dunia akan dibenci oleh manusia lain manakala di akhirat bicara yang menyakiti hati orang lain akan menyebabkan kita terseksa kekal abadi di dalam neraka Allah s.w.t.

Bagi mereka yang beriman, lidah yang dikurniakan Allah itu tidak digunakan untuk berbicara sesuka hati dan sia-sia. Sebaliknya digunakan untuk mengeluarkan mutiara-mutiara yang berhikmah.
Oleh itu, DIAM adalah benteng bagi lidah manusia daripada mengucapkan perkataan yang sia-sia.

HIKMAH DIAM
1. Sebagai ibadah tanpa bersuah payah
2. Perhiasan tanpa berhias
3. Kehebatan tanpa kerajaan
4. Benteng tanpa pagar
5. Kekayaan tanpa meminta maaf kepada orang
6. Istirehat bagi kedua malaikat pencatat amal
7. Menutupi segala aib

Hadis-hadis Rasullullah mengenai kelebihan diam yang bermaksud: "Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya.Dan barangsiapa yang banyak dosanya,
nescaya neraka lebih utama baginya"(Riwayat Abu Naim)

"Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau diam". (Riwayat Bukhari & Muslim)

"Barangsiapa diam maka ia terlepas dari bahaya". (Riwayat At-Tarmizi)

BANYAK DIAM TIDAK SEMESTINYA BODOH,
BANYAK CAKAP TIDAK SEMESTINYA CERDIK,
KERANA KECERDIKKAN ITU BUAH FIKIRAN,
ORANG CERDIK YANG PENDIAM LEBIH BAIK
DARI ORANG BODOH YANG BANYAK CAKAP.

MENASIHATI ORANG YANG BERSALAH, TIDAK
SALAH. YANG SALAH MEMIKIRKAN KESALAHAN
ORANG LAIN.KALAU ORANG MENGHINA KITA,
BUKAN KITA TERHINA, YANG SEBENARNYA ORANG ITU
MENGHINA DIRINYA SENDIRI.

Manusia tidak akan dapat mengalahkan syaitan kecuali dengan diam. Jalan yang terbaik ialah diam kalau kita tidak dapat bercakap kearah perkara-perkara yang baik. Bicara yang baik adalah lambang hati yang baik dan bersih yang bergantung kepada kekuatan iman pada diri manusia.

Dari Abdullah bin 'Amr R. A,
Rasullullah s.a.w. bersabda: "Sampaikan pesanku biarpun satu ayat... "Diam bukan bermakna sombong!! Jadi kita dinasihatkan hendaknya kita banyak berdiam (berzikir di dalam hati) dan
Senyum selalu kerna senyum itu adalah satu sedekah ..Insya'Allah

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Santai Bersama Keluarga

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 2 comments





lepak2 dulu ditepi wakaf..makan petang bersama keluarga...


Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Apa Yang Salah Pada Gambar Ini?

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Wednesday, October 28, 2009 2 comments





cuba la teka..
apa yg pelik pd gambar ini..
tu pun kalu bijak laaa
dan pantang dicabar...hehehhee

TUTUP..
DAH DIJAWAB..
SYABAS DAN TAHNIAH!!!

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Anak Perempuan Pendinding IbuBapa Daripada Api Neraka

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments


DALAM Islam tiada satu keadaan di mana ibu bapa boleh membuang anaknya. Tetapi inilah yang sering berlaku terutama apabila ibu itu melakukan sesuatu kesalahan yang memalu atau menjatuhkan maruah serta nama baik keluarga.
Dalam hal ini, ibu bapa perlu mengambil perhatian dan tanggungjawab terhadap anak perempuan dan cucu yang bakal lahir itu.


Jangan kerana malu ibu bapa sanggup untuk tidak mengaku perempuan itu anak mereka. Dengan melakukan ini, ibu bapa bukan saja menjejaskan masa depan anak mereka, malah cucu dalam kandungan. Ingatlah, Islam mengajar kita bahawa anak itu juga adalah ujian dan jika kita diuji dengan keadaan ini, bersabar dan redalah.

Rasulullah saw pernah bersabda bermaksud: �??Barang siapa mendapat susah lantaran anak-anak perempuan, tetapi dia berlaku baik terhadap mereka, pada hari kiamat mereka akan menjadi pendinding baginya daripada api neraka.�?� (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Sukar untuk membayangkan anak perempuan yang terlanjur itu dapat menyelamatkan ibu bapa daripada api neraka. Namun jika dengan pengalaman itu, dia insaf dan bertaubat dan Allah menerima taubatnya, malah menggerakkan hatinya untuk menjadi seorang wanita salih, maka tiada siapa yang dapat menghalangnya.

Sebaliknya, bayangkan jika ibu bapa �??membuang�?? anaknya. Akibat kebuntuan, anak itu membunuh bayinya. Tidakkah ibu bapa juga akan menerima tempias daripada dosa yang dilakukannya itu?
Satu lagi penyelesaian yang biasa dibuat ialah menunggu kelahiran bayi dan menyerahkan kepada orang lain. Ini satu lagi penyelesaian yang tidak patut dilakukan. Dengan memberi bayi itu kepada orang lain, kita memutuskan hubungan silaturahim dengan keluarga asalnya. Islam melarang perbuatan ini.

Dalam sebuah hadis, Rasulullah bersabda bermaksud, �??Tidak ada perbuatan yang lebih cepat pahalanya daripada mempereratkan tali persaudaraan dan tiada dosa yang lebih pantas disegerakan oleh Allah seksaannya di dunia, di samping seksaan yang disimpan di akhirat melebihi daripada berbuat aniaya dan memutuskan tali persaudaraan.�?�

Langkah memberi bayi tidak sah taraf kepada orang lain perlu dihentikan kerana ia meninggalkan kesan lain, seperti menafikan hak bayi itu sebagai seorang individu yang perlu tahu siapa asal-usulnya, siapa keluarga asalnya dan haknya terhadap harta sekiranya ibunya meninggal dunia. Tindakan itu mungkin menyelesaikan masalah ibu atau keluarganya, tetapi akan mengundang banyak masalah lain dari segi agamanya yang akan dipertanggungjawabkan kepada kita pada akhirat kelak.

Tanggungjawab yang diberikan kepada keluarga perempuan dalam isu anak tidak sah taraf menunjukkan bahawa tugas membesarkan anak perempuan bukan mudah. Oleh itu, ibu bapa dan ahli keluarga perlu benar-benar memastikan agar ahli keluarganya yang perempuan diberi didikan agama dan moral secukupnya.

Pepatah Melayu yang menyebut �??lebih senang menjaga kerbau sekandang daripada anak perempuan seorang�?? amat releven dalam konteks ini.
Berikut adalah beberapa penyelesaian yang mungkin boleh diambil untuk menangani isu ini, demi kebajikan wanita dan anaknya.

Pertama, si ibu jika mahu meneruskan kandungannya (dalam Islam, ia tiada pilihan, sebenarnya) dan jika mahu anak itu membesar seperti bayi lain (dia juga tiada pilihan lain, sebenarnya), perlu tahu bahawa kelahiran anak itu perlu didaftarkan.

Tiada apa yang perlu dibimbangkan kerana Jabatan Pendaftaran Negara tidak akan menolak permohonan mereka untuk mendaftarkan anak itu.

Ibu ini (dan keluarga mereka) juga harus sedar bahawa mereka tidak boleh dengan sewenang-wenangnya memutuskan silaturahim dengan anak itu.

Kedua, jika wanita itu berkahwin dengan pasangannya sekalipun, beberapa perkara perlu diberi perhatian. Di antaranya ialah anak itu tidak boleh dibin atau dibintikan kepada lelaki itu, perkara berkaitan dengan aurat, air sembahyang, perwalian dan pusaka.

Ketiga, masyarakat perlu disedarkan agar mempunyai sikap yang betul terhadap ibu dan anak tidak sah taraf. Kita walaupun perlu membenci perzinaan, Islam mengajar kita menjadi pemaaf supaya suasana yang harmoni dapat wujud dalam masyarakat. Kita tiada hak untuk menghina anak tidak sah taraf kerana kelahirannya adalah sesuci bayi lain.

Keempat, tanggungjawab nafkah dan penjagaan anak itu pula terletak di bahu wanita dan keluarganya. Oleh itu, ibu bapa, ahli keluarga dan wanita itu sendiri perlu tahu mengenai hal ini.

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Kenapa Kita Diuji?

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?


QURAN MENJAWAB
'Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; 'Kami telah beriman,' ('I am full of faith to Allah') sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta.'


-Surah Al-Ankabut ayat 2-3


KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?

QURAN MENJAWAB
'Boleh jadi kamu membenci sesua tu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.'

- Surah Al-Baqarah ayat 216


KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

QURAN MENJAWAB
'Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. '

- Surah Al-Baqarah ayat 286


KITA BERTANYA : KENAPA RASA FRUST?

QURAN MENJAWAB
'Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman.'

- Surah Al-Imran ayat 139


KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

QURAN MENJAWAB
'Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) , dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan). '


KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

QURAN MENJAWAB
'Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk'

- Surah Al-Baqarah ayat 45


KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?

QURAN MENJAWAB
'Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu ' min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... ?

- Surah At-Taubah ayat 111


KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

QURAN MENJAWAB
'Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal. '
- Surah At-Taubah ayat 129


AKU TAK DAPAT TAHAN!!!
"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir." - Surah Yusuf ayat 12

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Mengapa Doa Tidak Makbul

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments


Islam menyuruh penganutnya supaya selalu bermohon kepada Allah s.w.t. Setiap do'a yang terbit dari hati yang tulus ikhlas akan diperkenankan oleh Allah Yang Maha Pemurah. Allah berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 186 yang bermaksud : "Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku (Allah) maka (jawablah) bahawa Aku ini hampir. Aku memperkenankan do'a orang yang memohon apabila dia (sungguh-sungguh) bermohon kepadaKu. Maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)Ku dan hendaklah mereka beriman kepadaKu, semoga mereka selalu mendapat panduan yang baik.

Ramai manusia mengeluh bahawa doa'nya masih belum diperkenankan Tuhan. Setiap pagi dan malam dia menadahkan tangan bermohon kepada Allah tetapi apa yang dimintanya tidak kunjung tiba. Timbul pertanyaan di dalam hatinya : "Kenapakah permohonannya itu masih belum dikabulkan Tuhan?" Jarang orang yang berusaha untuk melakukan penelitian apakah sebab-sebabnya.

Pada hakikatnya sebab-sebab itu banyak terletak pada diri si pemohon itu sendiri. Kerana salah satu syarat yang penting untuk mendapat pengkabulan do'a dari Ilahi haruslah do'a itu disertai denagn hati yang khusyuk, bukan berdo'a hanya di mulut sahaja. Tidak ada ertinya mulut yang kumat kamit sehingga kering tekak tetapi hati menerawang ke alam lain, jiwa tidak khusyuk mengadap Ilahi. Dalam salah satu hadis dijelaskan bagaimana sifat dan bentuk do'a yang diperkenankan Allah. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud : "Apabila kamu meminta kepada Allah bermohonlah dalam keadaan kamu yakin sepenuhnya akan dikabulkan Tuhan. Allah tidak memperkenankan do'a seorang hamba yang hatinya lalai."

Dari hadis tersebut, ditegaskan oleh Rasulullah s.a.w. supaya setiap orang yang berdo'a harus yakin bahawa do'anya akan diperkenankan Tuhan sama ada segera atau lambat. Yakin itu akan timbul apabila seluruh jiwa dan raga dipusatkan mengadap Ilahi.

Salah seorang ulama sufi yang terkemuka iaitu Ibrahim Bin Adham yang hidup pada abad kelapan, pernah memberikan huraian tentang sebab-sebab do'a seseorang tidak diperkenankan Tuhan. Tatkala berkunjung ke Basrah, beliau menerima pertanyaan dari sebahagian penduduk : "Kenapakah nasib kami masih belum berubah, pada hal kami selalu berdo'a, sedangkan Allah menjanjikan dalam al-Qur'an akan memperkenankan do'a setiap orang yang bermohon? Ibrahim Bin Adham memberikan jawapan bahawa sebab-sebabnya ada 10 macam, iaitu:

Yang pertama :

Kamu tidak menunaikan hak-hak Allah. Kamu kenal Allah tetapi tidak memenuhi hak-haknya. Hak Allah s.w.t. yang paling utama ialah untuk disembah. Setiap orang wajib mensyukuri nikmat yang dilimpahkan Allah kepadanya dengan jalan menyembahnya dengan sebenar-benar erti ibadah. Bagaimanakah Tuhan akan memperkenankan do'a seseorang hamba kalau Tuhan mengatakan supaya dia berjalan ke kanan tapi masih ditempuhnya jalan ke kiri.

Kedua :

Kamu tidak mengamalkan isi al-Qur'an. Kamu senantiasa membaca al-Qur'an tapi tidak kamu amalkan isi-isinya. Kitab Suci al-Qur'an senantiasa dibaca, dilagukan dengan bermacam-macam lagu tetapi isinya tidak dipelajari dan dihayati. Kalau pun ada satu dua ayat yang dapat difahamkan tidak pula diamalkan bahkan kadang-kadang sengaja dilanggar.

Ketiga :

Kamu tidak mengamalkan sunnah Rasulullah s.a.w. Kamu selalu mendakwa cinta kepada Rasulullah s.a.w. tapi kamu tinggalkan sunnahnya. Rasulullah s.a.w. menunjukkan jalan yang lurus tapi tidak sedikit manusia yang memilih jalan yang bengkok. Kadang-kadang ada juga yang katanya mengikuti Sunnah Rasul tapi apa yang dikerjakannya itu bertentangan dengan apa yang dilakukan atau digariskan oleh Rasulullah s.a.w., masih lagi mengikuti perkara-perkara khurafat yang bukan dari al-Qur'an atau as-Sunnah yang sahih.

Keempat :

Kamu patuh kepada syaitan. Kamu sentiasa menyatakan bermusuh dengan syaitan tapi kamu patuhi dia. Syaitan itu adalah musuh manusia yang selalu berusaha menjatuhkan anak Adam ke lembah kehinaan dengan jalan mempengaruhi nafsu manusia yang jelek. Dalam pergaulan hidup sehari-hari kebanyakkan manusia berlutut kepada syaitan dengan memperturutkan hawa nafsu yang buruk. Seharusnya manusialah yang menguasai nafsunya dan dengan sikapnya itu dia akan berjaya mengalahkan godaan syaitan.

Kelima :

Kamu menerjunkan diri sendiri ke jurang kebinasaan. Kamu selalu berdo'a supaya terhindar dari api neraka tapi kamu lemparkan dirimu sendiri ke dalamnya. Iaitu kebanyakkan manusia ingin memasuki pintu kebahagiaan tapi sebaliknya dia sendiri seolah-olah mengunci pintu itu. Dia tidak mahu mengerjakan kebajikan tapi selalu bergelumang dengan perbuatan dosa dan maksiat.

Keenam :

Ingin masuk Syurga tapi tidak beramal. Iaitu kamu berdo'a untuk masuk Syurga tapi kamu sendiri tidak beramal untuknya.

Ketujuh :

Sedar akan mati tapi tidak bersiap-siap untuk menghadapinya. Kamu mengatakan bahawa kematian itu pasti datang tapi tidak pula mempersiapkan diri menghadapinya. Kamu mengakui dan insaf bahawa hidup di dunia ini hanya sementara sahaja sedangkan hidup yang abadi ialah di akhirat kelak, namun demikian kamu tidak mengerjakan amal soleh yang akan menjadi anak kunci membuka pintu kehidupan yang abadi itu.

Kelapan :

Kamu melihat cacat orang lain, cacat sendiri tidak nampak. Kamu sibuk memikirkan dan mengurus aib saudara-sudaramu, tapi kamu tidak melihat aib kamu sendiri . Orang yang demikian selalu menuding jari kepada orang lain tapi amat jarang menghadapkan telunjuknya ke dadanya sendiri.

Kesembilan :

Kamu mengecap nikmat tetapi tidak bersyukur. Kamu makan nikmat Ilahi tapi kamu tidak bersyukur atas kurnia itu. Sejak kecil manusia menikmati nikmat Ilahi dan beratus-ratus kurniaan yang lainnya tapi tidak berterima kasih, malah kadang-kadang membangkang menunjukkan sikap bongkak dan lupa daratan.

Kesepuluh :

Kamu menguburkan jenazah tapi tidak menginsafkan diri. Kamu turut menguburkan orang yang mati tapi kamu sendiri tidak mengambil iktibar dari peristiwa itu. Iaitu kalau ada orang yang meninggal dunia kamu selalu tidak ketinggalan turut menghantar jenazah itu sampai ke kubur, tapi malang sekali jarang kamu mengambil pelajaran dari kejadian itu, bahawa apabila hari ini kita turut menghantar orang ke kubur, mungkin esok lusa kita sendiri akan dihantar orang.

Demikianlah sepuluh sebab mengapa do'a seseorang itu tidak diperkenankan Allah menurut butir-butir hikmah Ibrahim bin Adham. Ini seharusnya mengetuk pintu hati setiap mukmin untuk membuat penilaian dan mengenal diri sendiri. Moga-moga Allah menjadikan kita orang-orang mukmin yang melaksanakan kewajipan-kewajipan kita dengan ikhlas dan yakin.

Semoga sama-sama kita fikirkannya... ... ... ...

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

6 Perkara Tercela Akibat Banyak Makan

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Monday, October 26, 2009 0 comments


Diriwayatkan bahawa Nabi Yahya a.s pernah didatangi iblis yang membawa beberapa benda bergantungan pada badannya. Lalu Nabi Yahya bertanya: "Apakah benda yang bergantungan itu?" Jawab iblis; "Inilah syahwat yang aku pergunakan untuk menguasai dan menggoda manusia. "Nabi Yahya kemudian bertanya: "Apakah yang ada pada syahwat itu?"

Jawab iblis: "Kadang- kadang dengan syahwat ini engkau kekenyangan lantas aku beratkan engkau daripada mengerjakan solat dan zikir." Nabi Yahya terus menjawab; "Demi Allah, selama- lamanya aku tidak akan memenuhi perut dengan makan hingga terlalu kenyang."


Terlalu banyak makan boleh menyebabkan pekerti tercela iaitu:-

1.Menghilangkan rasa takut kepada Allah daripada hati manusia.

2.Menghilangkan kasih sayang kepada makhluk daripada hati orang yang kenyang kerana menganggap orang lain kenyang seperti dia.

3.Kenyang boleh menyebabkan seseorang itu berat untuk taat beribadat.

4.Sewaktu mendengar kata-kata hikmah; orang yang terlalu kenyang tidak dapat menangkap dan merasakan kehalusannya.

5.Jika orang yang kenyang itu memberikan nasihat dan hikmah, maka apa yang dikatakan itu tidak dapat meresap ke dalam hati orang yang mendengarnya.

6.Terlalu kenyang boleh menimbulkan pelbagai penyakit.

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

30 Petunjuk Menunjukkan Cinta Sudah Bersemi

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments


1.Cara si dia memakai pewangi badan kegemaran.

2.Cara si dia membelai kamu terutamanya semasa kamu sedang merajuk dengan si dia.

3.Cara si dia merenung kamu dengan pandangan mata yang bersinar dan mempesonakan.

4.Cara si dia melayan kamu dengan penuh romantis.

5.Ketika si dia menyuakan makanan kepada kamu

6.Bila si dia sukar untuk memberikan pandangan terhadap masalah yang sedang kamu alami.

7.Apabila si dia memperkenalkan kamu sebagai kekasih pada kawan-kawannya.

8.Bagaimana cara si dia membuat persediaan sebelum bertemu dengan kamu.

9.Si dia tahu cara membuatkan kamu tersipu malu.

10.Si dia tahu bagaimana untuk membuatkan kamu lega walaupun perkataan yang diucapkan seringkali mengelirukan.

11.Ketika kamu sejuk, si dia akan mendakap kamu dan memberikan baju sejuk pada kamu.

12.Cara si dia memandang kamu ketika kamu sedang marah.

13.Senyuman yang dilemparkan ketika kamu sedang berdua-duaan dengannya.

14.Ketika si dia memberikan sokongan dan semangat kepada kamu dalam aktiviti yang kamu sertai.

15.Bila si dia bertanya dengan nada lembut apabila kamu tidak menjawab panggilannya.

16.Cara si dia meredakan kemarahan kamu.

17.Ketika si dia memohon maaf di atas kesilapan yang di lakukan terhadap kamu.

18.Cara si dia mengucapkan ' Aku Cinta Padamu'.

19.Ketika si dia menghargai diri kamu di hadapan teman-temannya.

20.Cara si dia menggenggam jejari kamu.

21.Bila si dia mengatakan yang kamulah gadis impiannya selama ini.

22.Bila si dia memujuk kamu ketika kamu menangis.

23.Ketika si dia memaafkan kamu.

24.Apabila si dia mengalirkan airmata 'kelakian' apabila dia takut akan berpisah.

25.Apabila si dia memuji kamu pandai mengambil hatinya.

26.Ketika si dia mengucapkan yang dia merindui kamu.

27.Apabila si dia mengingati setiap tarikh 'keramat' kamu berdua.

28.Apabila si dia menghadiahkan sejambak bunga ataupun sebuah teddy bear ketika ingin memohon maaf pada kamu.

29.ketika si dia menulis madah dan kata pujangga pada kamu mengatakan isi hatinya pada kamu.

30.Di saat si dia dia menyanyikan lagu yang istimewa untuk kamu.

KADANGKALA CINTA ITU BUTA SEHINGGAKAN KITA MUDAH JATUH CINTA DAN TAK MUDAH MELUPAKAN..

WALAUPUN CINTA ITU PALSU BELAKA...

CINTA ABADI HANYA PADA ALLAH YANG ESA..

JGN DIBIAR DIRI HANYUT PADA CINTA DUSTA..

BIARKAN CINTA BERPUTIK PABILA MASA YANG PALING PASTI UTKNYA..

PERKAHWINAN CINTA YANG TIDAK AKAN MEMBIARKAN KITA RUGI APE2...

TERSERAHLAH... "

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Apa Yang Salah Pada Gambar Ini?

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 8 comments





cuba la teka..
apa yg pelik pd gambar ini..
tu pun kalu bijak laaa
dan pantang dicabar...hehehhee


TUTUP..DAH DIJAWAB..TAHNIAH DAN SYABAS!!!


Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Bersahabat

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments


Islam memberikan garispanduan di mana seseorang bersahabat dengan seseorang yang lain mempunyai tujuan-tujuan tertentu. Tujuan-tujuan tersebut ialah :
1) Bersahabat kerana Zat(diri) orang tersebut.

2) Bersahabat kerana maslahat (kelebihan) di Dunia. (Seseorang yang bersahabat dalam ketegori ini, akan bersahabat untuk mendapatkan nikmat keduniaan seperti kekayaan & pangkat).

3) Bersahabat kerana maslahat (kelebihan) di Akhirat. (Mereka bersahabat kerana untuk mendapatkan Akhirat seperti bersahabat dengan orang yang berilmu supaya mudah beribadat kepada Allah S.W.T.)

4) Bersahabat kerana Allah S.W.T. (Allah S.W.T memerintah diantara satu sama lain hendaklah ada kasih mengasihi seperti ia mengasihi dirinya sendiri). Golongan ini adalah golongan yang terbaik dan hampir dengan Allah S.W.T

DEKATI

Orang yang berakal.
Orang baik perangainya.
Orang yang beragama.
Orang berpegang dengan Ahli Sunah Wal-Jamaah.
Orang yang Zuhud terhadap dunia.

JAUHI

Orang yang banyak berdusta.
Orang yang Kurang akal.
Orang yang kedekut.
Orang yang penakut.
Orang yang fasik.

Hak-hak Sahabat

1) Menolong dengan harta apabila sahabat kita berada dalam kesempitan hidup.

2) Menolong sahabat dengan usaha dan tenaga. Sahabat yang baik akan membantu sahabat yang berada dalam kesibukan tugas.

3) Menolong sahabat dengan lidah, iaitu hendaklah (sunat) memuji & menghebahkan kebaikan yang dilakukan oleh sahabat (tertakluk kepada keadaan seseorang itu).

4) Memanggil sahabat dengan panggilan yang baik (tertakluk kepada taraf seseorang).

5) Tidak menceritakan keaiban & kesalahan sahabat samada di hadapan atau di belakangnya.

6) Memaafkan kesalahan sahabat.

7) Mendoakan kesejahteraan sahabat, seperti memberi salam.

8) Menunaikan semua hak sahabat dengan ikhlas.

9) Tidak menyusah atau memberati sahabat.

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Syarat Tentang Mandi Haid

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments


Bilakah waktu sebenar mandi haid? Cuba perhatikan 6 tips dibawah :-1. Apabila darah haid terhenti pada waktu Zohor, bolehlah menangguhkan mandi sehingga waktu Asar. Apabila masuk waktu Asar segeralah mandi dan wajiblah sembahyang Asar dan selepas itu mengqada sembahyang Zohor.

2. Apabila darah haid berhenti pada waktu Asar, wajiblah mandi walaupun masa yang ada itu hampir masuk Maghrib. Kalaulah jarak waktu darah kering dengan waktu masuk Maghrib itu ditakdirkan sempat saudari mengangkat takbiratul-ihram maka ia dikira kering dalam waktu Asar. Oleh itu, saudari wajib mandi dengan segera dan selepas sembahyang Maghrib wajiblah diqada sembahyang Zohor dan Asar.

3. Apabila darah haid kering pada waktu maghrib, bolehlah ditangguhkan mandi sehingga ke waktu Isyak.Apabila masuk waktu Isyak, segeralah mandi dan sembahyang Isyak kemudian mengqadakan sembahyang Maghrib.

4. Apabila darah haid kering waktu Isyak, wajiblah mandi pada waktu itu. Kalaulah waktu kering itu sudah hampir ke waktu Subuh sekira-kira sempat dilakukan takbirratul-ihram, ia dikira kering dalam waktu Isyak. Maka, wajiblah mandi dan kemudian qada sembahyang Maghrib dan Isyak dalam waktu Subuh.

5. Apabila darah haid kering pada waktu Subuh, wajiblah mandi dengan segera. Wajib disegerakan mandi untuk membolehkan Subuh ditunaikan dalam waktunya. Tapi, kalau terlewat mandi sedangkan keringnya dalam waktu Subuh, wajiblah diqadakan sembahyang Subuh itu.

6. Apabila kering darah selepas waktu Subuh, bolehlah dilewatkan mandi sehingga sebelum masuk waktu Zohor. Bagaimanapun, disunatkan mandi segera bagi membolehkan saudari sentiasa dalam keadaan suci.
Perlu ingat, jika saudari lewat mandi, maka makruhlah segala pekerjaan saudari.

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Pertandingan Bowling Padang

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Sunday, October 25, 2009 3 comments

Tarikh:
28 - 29 Oktober 2009

Masa:
4.45 ptg - 7.00 ptg

Tempat:
Kompleks Sukan
Jabatan Pendidikan Jasmani

Penyertaan:
Semua Warga IPGM KDRI
(Pelajar dan Staf)
(4 Sepasukan)

Hadiah:
Tempat Pertama hingga 8



Berminat:
Sila Hubungi Guru-Guru KSPK PJ (Cikgu Yusri - 0199860028), (Cikgu Jakpo - 0177030015) atau (Ustaz Syed - 0129603080)

Borang Boleh Didapati Di Kelas KSPK PJ (Atas Bilik Pensyarah PJ)

Atau

Download Di Bawah Ini

Download Borang Penyertaan Dan Syarat Pertandingan


atau


Download Borang Penyertaan Dan Syarat Pertandingan


JIKA TIDAK BOLEH..HUBUNGI ADMIN
DENGAN KLIK "SEMBANG BERSAMA ADMIN"

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Apa Yang Salah Pada Gambar Ini?

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 2 comments






cuba la teka..
apa yg pelik pd gambar ini..
tu pun kalu bijak laaa
dan pantang dicabar...hehehhee


TUTUP..DAH DIJAWAB..
TAHNIAH DAN SYABAS!!!

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Apa Yang Salah Pada Gambar Ini?

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 2 comments




cuba la teka..
apa yg pelik pd gambar ini..
tu pun kalu bijak laaa
dan pantang dicabar...hehehhee

TUTUP..DAH DIJAWAB..SYABAS DAN TAHNIAH!!!!


Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Pertandingan Gimnastrada

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments
Print

Bila Lalat Masuk Dalam Minuman

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments


Bila lalat masuk dalam minuman, jangan dibuang minuman tersebut kerana ia masih selamat untuk diminum berdasarkan hadis di bawah ari Abu Hurairah r.a katanya :
Nabi S.A.W bersabda;


"Apabila lalat masuk ke dalam minuman seseorang kamu, hendaklah ditenggelamkannya, kemudian dibuangkan lalat itu, kerana sesungguhnya salah satu sayapnya mengandungi penyakit dan yang satu lagi mengandungi ubat... "

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Cuba Fahami Wanita

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments


Sebagaimana kata seorang wali Allah iaitu Rabiatul Adawiah:

... & Allah telah menjadikan lelaki itu mempunyai sembilan akal dan satu nafsu dan menjadikan perempuan satu akal dan sembilan nafsu. Bukanlah maksud saya di sini bahawa orang lelaki lebih bijak kerana dia diberi sembilan akal, tetapi, tujuannya untuk menyatakan ada perbezaan antara lelaki dengan perempuan. Secara umum, dari segi psikologi lelaki dan perempuan berbeza tentang:


- Cara berkomunikasi
- Cara berfikir
- Tahap kepekaan dan perasaan
- Tanggapan
- Tindakan dan perbuatan
- Kaedah mempamerkan kasih sayang
- Kehendak mempamerkan kasih sayang
- Kehendak dan pengharapan
- Cara mempamerkan penghargaan
- Cara dan tahap pengorbanan
- Cara dan daya khayalan
- Daya pengamatan dan konsentrasi
- Cara dan pengisian doa



- Orang perempuan juga suka mengubah penampilan diri dan tindakan pasangannya. Jadi pantang ada yang tidak kena dengan suaminya, isteri akan segera menegur dan menyuruh membuat perubahan. Sebaliknya orang lelaki biasanya, hanya akan memberi teguran apabila pasangannya agak keterlaluan. Umpamanya, apabila si suami melihat isterinya memakai pakaian yang terlalu ketat, maka dia akan menegurnya.

- Orang lelaki juga sering memberi tumpuan kepada aspek fizikal atau kebendaan manakala perempuan lebih menumpukan kepada aspek perasaan dan
kemanusiaan. Lantas orang perempuan lebih mudah merajuk dan tersinggung dan lebih mudah bersimpati dan sedia berkorban.

- Bagi orang perempuan, mengalah itu tanda sayang dan pengorbanan manakala bagi lelaki, mengalah itu tanda lemah dan tiada prinsip kukuh.
Jadi elakkanlah daripada merendah-rendah atau mencabar suami.

- Gerak hati orang perempuan adalah lebih tajam daripada orang lelaki. Jadi para suami mesti ingat, jangan cuba membohongi isteri!

- Orang perempuan, apabila risau atau mengalami ketegangan, akan menceritakan masalahnya kepada orang lain. Berbeza dengan orang lelaki, mereka lebih kerap mendiamkan diri apabila bermasalah.

- Seseorang lelaki tidak perlu khuatir tentang kesetiaan isterinya. Sebab orang perempuan, apabila menyayangi seorang lelaki, akan menutup hati dan pemikirannya terhadap lelaki lain. Orang lelaki pula lebih fleksibel.

- Orang perempuan mudah jadi marah, cemburu dan merajuk apabila imej dirinya menurun. Orang lelaki akan menjauhkan diri apabila imej dirinya tergugat.

- Satu lagi perbezaan ialah dari segi emosi. Emosi lelaki ibarat getah, manakala emosi perempuan ibarat ombak. Lantas orang lelaki jika marah atau merajuk biasanya tidak lama sekitar dua atau tiga jam saja. Marah atau merajuk perempuan, agak lama ada kalanya berhari-hari,malah berminggu-minggu.

Sebenarnya, ada banyak lagi perbezaan antara lelaki dan perempuan, tetapi saya paparkan intinya saja. Kalau anda dapat memahami inti perbezaan-perbezaan ini dengan baik, insya-Allah akan lebih mudahlah bagi anda suami isteri menangani sebarang perselisihan supaya tidak berlarutan hingga membawa kepada perpecahan rumahtangga.

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Manusia Berhadapan Dengan 6 Persimpangan

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments


Abu Bakar r.a. berkata, " Sesungguhnya iblis berdiri di depanmu, jiwa di sebelah kananmu, nafsu di sebelah kirimu, dunia di sebelah belakangmu dan semua anggota tubuhmu berada di sekitar tubuhmu. Sedangkan Allah di atasmu. Sementara iblis terkutuk mengajakmu meninggalkan agama, jiwa mengajakmu ke arah maksiat, nafsu mengajakmu memenuhi syahwat, dunia mengajakmu supaya memilihnya dari akhirat dan anggota tubuh menagajakmu melakukan dosa. Dan Tuhan mengajakmu masuk Syurga serta mendapat keampunan-Nya, sebagaimana firmannya yang bermaksud, "... .Dan Allah mengajak ke Syurga serta menuju keampunan-Nya... "

Siapa yang memenuhi ajakan iblis, maka hilang agama dari dirinya. Sesiapa yang memenuhi ajakan jiwa, maka hilang darinya nilai nyawanya. Sesiapa yang memenuhi ajakan nafsunya, maka hilanglah akal dari dirinya. Siapa yang memenuhi ajakan dunia, maka hilang akhirat dari dirinya. Dan siapa yang memenuhi ajakan anggota tubuhnya, maka hilang syurga dari dirinya. Dan siapa yang memenuhi ajakan Allah S.W.T., maka hilang dari dirinya semua kejahatan dan ia memperolehi semua kebaikan."
Iblis adalah musuh manusia, sementara manusia adalah sasaran iblis. Oleh itu, manusia hendaklah sentiasa berwaspada sebab iblis sentiasa melihat tepat pada sasarannya.

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Antara Sabar Dan Mengeluh

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

Pada zaman dahulu ada seorang yang bernama Abul Hassan yang pergi haji di Baitul Haram. Diwaktu tawaf tiba-tiba ia melihat seorang wanita yang bersinar dan berseri wajahnya.

"Demi Allah, belum pernah aku melihat wajah secantik dan secerah wanita itu,tidak lain kerana itu pasti kerana tidak pernah risau dan bersedih hati."

Tiba-tiba wanita itu mendengar ucapan Abul Hassan lalu ia bertanya, "Apakah katamu hai saudaraku ? Demi Allah aku tetap terbelenggu oleh perasaan dukacita dan luka hati kerana risau, dan seorang pun yang menyekutuinya aku dalam hal ini."

Abu Hassan bertanya, "Bagaimana hal yang merisaukanmu ?"
Wanita itu menjawab, "Pada suatu hari ketika suamiku sedang menyembelih kambing korban, dan pada aku mempunyai dua orang anak yang sudah boleh bermain dan yang satu masih menyusu, dan ketika aku bangun untuk membuat makanan, tiba-tiba anakku yang agak besar berkata pada adiknya,

"Hai adikku, sukakah aku tunjukkan padamu bagaimana ayah menyembelih kambing ?"

Jawab adiknya, "Baiklah kalau begitu ?"

Lalu disuruh adiknya baring dan disembelihkannya leher adiknya itu. Kemudian dia merasa ketakutan setelah melihat darah memancut keluar dan lari ke bukit yang mana di sana ia dimakan oleh serigala, lalu ayahnya pergi mencari anaknya itu sehingga mati kehausan dan ketika aku letakkan bayiku untuk keluar mencari suamiku, tiba-tiba bayiku merangkak menuju ke periuk yang berisi air panas, ditariknya periuk tersebut dan tumpahlah air panas terkena ke badannya habis melecur kulit badannya. Berita ini terdengar kepada anakku yang telah berkahwin dan tinggal di daerah lain, maka ia jatuh pengsan hingga sampai menuju ajalnya. Dan kini aku tinggal sebatang kara di antara mereka semua."

Lalu Abul Hassan bertanya, "Bagaimanakah kesabaranmu menghadapi semua musibah yang sangat hebat itu ?"
Wanita itu menjawab, "Tiada seorang pun yang dapat membedakan antara sabar dengan mengeluh melainkan ia menemukan di antara keduanya ada jalan yang berbeda. Adapun sabar dengan memperbaiki yang lahir, maka hal itu baik dan terpuji akibatnya. Dan adapun mengeluh, maka orangnya tidak mendapat ganti yakni sia-sia belaka."

Demikianlah cerita di atas, satu cerita yang dapat dijadikan tauladan di mana kesabaran sangat digalakkan oleh agama dan harus dimiliki oleh setiap orang yang mengaku beriman kepada Allah dalam setiap terkena musibah dan dugaan dari Allah. Kerana itu Rasulullah s.a.w bersabda dalam firman Allah dalam sebuah hadith Qudsi,:

" Tidak ada balasan bagi hamba-Ku yang Mukmin, jika Aku ambil keksaihnya dari ahli dunia kemudian ia sabar, melainkan syurga baginya."

Begitu juga mengeluh. Perbuatan ini sangat dikutuk oleh agama dan hukumnya haram. Kerana itu Rasulullah s.a.w bersabda,:
" Tiga macam daripada tanda kekafiran terhadap Allah, merobek baju, mengeluh dan menghina nasab orang."
Dan sabdanya pula, " Mengeluh itu termasuk kebiasaan Jahiliyyah, dan orang yang mengeluh, jika ia mati sebelum taubat, maka Allah akan memotongnya bagi pakaian dari wap api neraka." (Riwayat oleh Imam Majah)

Semoga kita dijadikan sebagai hamba Tuhan yang sabar dalam menghadapi segala musibah.

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Latihan Boling Padang

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Friday, October 23, 2009 0 comments
Print

Apa Yang Salah Pada Gambar Ini?

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 4 comments





cuba la teka..
apa yg pelik pd gambar ini..
tu pun kalu bijak laaa
dan pantang dicabar...hehehhee

TUTUP..
DAH DIJAWAB..
SYABAS DAN TAHNIAH!!!


Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Apa Yang Salah Pada Gambar Ini?

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Thursday, October 22, 2009 13 comments



kalu bijak..cuba lah teka..apa yang tak kena pada gambar ini..boleh jawab..mmg hebat..tabik spring lah nnt...

TUTUP..DAH DIJAWAB..TAHNIAH DAN SYABAS!!!




Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

20 Resipi Bersahabat

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments


Apabila bersahabat, diri sendiri dan sahabat harus mempunyai harapan dan tanggungjawab tersendiri agar persahabatan itu kekal dan diredhai Allah Taala.

Antaranya;

1) Bersikap jujur dan berterus terang Jangan menyimpan kisah silam@pertengkaran lama dalam hati

2) Sentiasa membantu,tidak berkira wang ringgit, tenaga dan masa

3) Ketahanan bergurau senda, adat bergurau, pastikan anda dan sahabat boleh menerima gurauan

4) Jangan terlalu celupar@mengkritik orang lebih mudah menerima cadangan

5) Jangan terlalu mengambil tahu hal peribadi orang terdekat dengan sahabat seperti tunang, isteri, suami /janda/duda dahulu.

6) Perkara sensitif seperti gaji, kenaikan pangkat dan hutangnya usah di tanya.

7) Pandai menyimpan rahsia terutama hal peribadi seperti rumahtangga atau hubungan suami isteri sahabat.

8) Terima kekurangan dan keburukan sahabat seadanya. Cuba lihat positifnya.

9) Bijak menyesuaikan tutur kata dengan keadaan emosi sahabat.

10) Berita baik atau berita sedih sahabat biarlah dia sendiri memberitahu rakan lain walaupun kita sudah mengetahui. Ini tanda kita menghormatinya.

11) Mampu memaafkan kesilapan sahabat dan memberi peluang kepadanya

12) Menghormati hak dan kehidupan peribadi sahabat. Sesekali beri peluang sahabat bersendiri. Jika terlalu berdampingan, mungkin menjemukan dan kita hanya menyekat perhubungannya dengan insan lain.

13) Ada perkara@masalah sahabat boleh diberi nasihat dan cadangan.

14) Ada isu sensitif yang mungkin sahabat hanya mahu meluahkannya kepada kita tetapi enggan mendengar cadangan@pandangan.

15) Jikalau salah seorang marah,biarkan dia bercakap apa saja. Beri peluang dia melepaskan amarah di hati. Jangan di balas, berdiam diri dan tunggu hingga dia reda dan sejuk dulu. Kena terima hakikat, setiap orang ada lautan di hati yang pasang surut.

16) Tidak terlalu akrab spt membawa keluarga sendiri bermalam, berkelah atau bercuti bersama-sama keluarga sahabat.

17) Seandai ada perasaan cuak pada sahabat, risiklah daripada orang yang rapat dengannya. Orang tengah yg jujur boleh membantu.

18) Sewaktu sahabat sedang marah, elok mendiamkan diri. Jikalau ia mengomel, kita hanya dengar dan angguk. Itu lebih baik drp membuat komen . Ia boleh memburukkan keadaan.

19) Sirami persahabatan dengan pemberian@ucapan yang merangsang perhubungan.

20) Kalau kita menerapkan20 Resepi ini dalam persahabatan . InsyaĆ¢??allah, persahabatan kita akan kekal abadi meskipun pernah di landa ribut taufan. Apalah ertinya hidup kita tanpa ada sahabat disisi kita.

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Rahsia Disebalik Sujud

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

Sujud lega sistem pernafasan. MUNGKIN ramai di kalangan umat Islam tidak sedar mengenai pelbagai hikmah yang tersembunyi ketika sujud. Pada hal, kita perlu sedar bahawa tiada suatu pun ciptaan dan suruhan Allah s.w.t. yang sia-sia, malahan setiap ciptaan itu mempunyai kelebihan yang selalunya tidak terjangkau akal manusia.

Manusia melakukan sujud dalam dua bentuk, iaitu sujud fizikal seperti ketika bersolat dan sujud spiritual berbentuk ketaatan kepada perintah Allah s.w.t. dan menjauhi larangannya. Ulama mengatakan sujud ketika solat adalah waktu manusia paling hampir dengan Allah s.w.t. dan mereka menggalakkan kita bersujud lebih lama.

Antara hikmah lain sujud adalah melegakan sistem pernafasan dan mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya. Bernafas ketika sujud pula boleh:


- membetulkan kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya.

- membetulkan pundi peranakan yang jatuh.

- melegakan sakit hernia. (burut)

- mengurangkan sakit senggugut ketika haid.

- melegakan paru-paru daripada ketegangan.

- mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa.

- kedudukan sujud adalah paling baik untuk berehat dan mengimbangkan lingkungan bahagian belakang tubuh.

- meringankan bahagian pelvis.

- memberi dorongan supaya mudah tidur.

- menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut serta punggung ketika akan sujud dan bangun daripada sujud.

- pergerakan otot itu menjadikan ototnya lebih kuat dan elastik, secara automatic memastikan kelicinan perjalanan darah yang baik.

- bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik, mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit buah dada.

- mengurangkan kegemukan.

- pergerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembali ke ! tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang perut (convulsions).

- organ terpenting iaitu otak manusia menerima banyak bekalan darah dan oksigen.

- mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darah ke otak secara kuat dan mengejut serta terhindar penyakit salur darah dan sebagainya.

Dari segi psikologi pula, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan Yang Maha Pencipta sekali gus mengikis sifat sombong, riak, takbur dan sebagainya.

Dari segi perubatan, kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala danmigrain, menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan mentaliti seseorang.


Menurut kajian, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki darah sedangkan setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal dan sempurna.


Tujuh kalimat
Sabda Rasulullah S.A.W "Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak busa/buih laut "

1. Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.

2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.

3. Mengucap Astagfirullah jika lidah tersilap perkataan yang tidak patut

4. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.

5. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.

6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima musibah.

7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya dari tafsir hanafi, mudah-mudahan ingat, walau lambat-lambat mudah-mudahan selalu, walau sambil lalu mudah-mudahan jadi bisa, karena sudah biasa!

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

10 Pesanan Berguna Dalam Melayari Kehidupan

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

1. Senyum itu tanda kemesraan, diberi kepada manusia dianggap sedekah. Ketawa itu lambang kelalaian. Selalu dilakukan hati akan mati. Dibuat di hadapan manusia menghilangkan maruah diri.

2. Setiap kesalahan yang dilakukan jadikanlah pengajaran, insaflah ini tanda kelemahan diri, kesalilah keterlanjuran itu dan berazamlah tidak mengulanginya lagi.

3. Syukur nikmat dan sabar di dalam ujian amat mudah diucapkan tetapi amat sulit dilaksanakan.

4. Kesenangan dan kemewahan selalunya membawa kepada kesombongan dan kelalaian. Kesusahan dan penderitaan itu, selalunya membawa kekecewaan dan putus asa, kecuali orang yang mukmin.

5. Di antara tanda-tanda orang-orang yang sombong itu cepat melahirkan sifat marah, suka memotong percakapan orang, suka bermujadalah yakni bertegang leher, nampak di mukanya rasa tidak senang jika ada orang yang lebih darinya di satu majlis, bercakap meninggikan suara, pantang ditegur, tidak ada tanda-tanda kesal di atas kesalahan.

6. Orang yang sudah hilang sifat marah - dayus, cepat melahirkan sifat marah - lemah mujahadah. Orang yang ada sifat marah tapi dapat disembunyikan kecuali di tempat-tempat yang munasabah inilah manusia normal.

7. Tahu diri kita hamba itu adalah ilmu, merasa diri kita itu hamba itu penghayatan, yang kedua inilah akan lahir sifat tawaduk, malu, khusyuk, takut, hina dan lain-lain lagi sifat kehambaan.

8. Jika kita mengingati dosa, kita tidak nampak lagi kebaikan kita, apatah lagi untuk dibanggakan.

9. Lahirkan kemesraan kita sesama manusia kerana itu adalah haknya tapi jangan putus hati kita dengan Allah, ini adalah hakNya pula.

10. Apabila rasa senang dengan pujian, rasa sakit dengan kehinaan menunjukkan kita ada kepentingan peribadi, tanda kita tidak ikhlas membuat kebaikan.

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Khasiat Timun

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

Timun ada pelbagai khasiat & penawar. Kebanyakan org suka memakannya kerana ia dianggap dpt menyejukkan badan. Sebenarnya timun kaya dgn kandungan mineral. Ia juga mengandungi kalsium, fosforus, zat besi & Vitamin C.

Berdasarkan kandungannya tidak hairanlah ia menjadi penawar mujarab beberapa penyakit. Yang penting ianya mampu mengekalkan kandungan alkali dlm darah kita.

Jika mengalami sembelit, ia dpt diatasi dgn mengamalkan makan timun setiap hari. Kandungan jus di dlm timun amat mujarab utk merawat gastrik, ulser serta kandungan asid tinggi. Jika jus dicampurkan dgn perahan lobak merah & saderi, ia dpt mengatasi masalah pusingan asid spt gout, reumatik & artritis.Bijinya pula kaya potasium. Cecair dpd bijinya dpt merawat masalah kekerapan buang air kecil.

Selain itu, perahan airnya juga boleh merawat kudis. Untuk mendptkan kesan mujarab, perahan timun boleh dicampur dgn jus lobak & salad.Parutan timun juga boleh digunakan utk rawatan kecantikan spt masalah jerawat. Campur parutan timun dgn kuning telur. Kacau sebati & sapu pd seluruh muka. Biar 15-20 minit, kemudian bilas dgn air bersih. Lakukan selalu supaya jerawat cepat kering.

Selain itu timun juga dpt menghilangkan masalah bau badan. Ambil sebiji timun muda & kupas kulitnya. Cuci & gosokkan pd bahagian badan yg sering berpeluh. Lakukan selalu samada semasa mandi ataupun selepas mandi.

Kulit muka yg kasar juga boleh dirawat dgn menggunakan timun. Caranya,parut timun & ambil air perahan timun & gaul dgn tepung jagung. Sapu ke seluruh muka pd setiap mlm sebelum tidur.

Kita juga boleh mengatasi masalah panas badan dgn timun. Kikis sebiji timun dgn menggunakan garpu supaya berjurai. Boleh juga dikisar sehingga halus. Buat sbg bahan minuman dgn mencampurkannya bersama gula & garam. Kacau hingga sebati & simpan dlm peti sejuk. Kemudian minum setiap pagi,petang & malam.

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Apa Yang Salah Pada Gambar Ini?

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Wednesday, October 21, 2009 10 comments





kalu bijak..cuba lah teka..apa yang tak kena pada gambar ini..boleh jawab..mmg hebat..tabik spring lah nnt...

TAHNIAH!!..SYABAS!!
DAH DIJAWAB..SOALAN DITUTUP




Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Ni Lagi Kreatif....

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments





wahhh...yg ni lagi kreatif dan inovatif..heebbaaaattttt...besar punyaaaaa kipas daa...hahaha..bankrap la tauke kipas...hahahha..patut la bilik ni sejuk semacam..kipas besar la gua cakap sama lu...hhahahaa


Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Apa Yang Salah Pada Gambar Ini?

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 27 comments







cuba la teka kalu bijak..apa yang tak kena pada gambar ini?...

TUTUP..DAH DIJAWAB..SYABAS DAN TAHNIAH!!


Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Panas.....

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments







rahmah dgn ciptaannya yg terbaru..kreatif dan inovatif sungguh..hahha..gayanya pun mmg kreatif jugak...hahahhaa

p/s: ada bau tak??? hahhahhaa


Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Rahsia Disebalik Airmata Wanita

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

Saat Allah ciptakan wanita, membuatnya menjadi sangat utama. ciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga bahu itu harus cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur.


Diberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan dan mengeluarkan bayi dari rahimnya, walau kerap berulangkali ia menerima cerca dari anaknya itu. Diberikan keperkasaan yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah saat semua orang sudah putus asa.

Kepada wanita, diberikan kesabaran untuk merawat keluarganya walau letih, walau sakit, walau lelah, tanpa berkeluh kesah.
Diberikan wanita, perasaan peka dan kasih sayang untuk mencintai semua anaknya dalam kondisi dan situasi apapun. Walau acapkali anak-anaknya itu melukai perasaan dan hatinya.

Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada bayi-bayi yang mengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didekap dengan lembut olehnya.
Diberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya melalui masa-masa sulit dan menjadi pelindung baginya. Sebab bukannya tulang rusuk yang melindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak.

Diberikan kepadanya kebijaksanaan dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan menyadarkan bahwa suami yang baik adalah yang tak pernah melukai isterinya. Walau seringkali pula kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap berdiri sejajar, saling melengkapi dan saling menyayangi.


Dan akhirnya Kuberikan ia air mata agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus diberikan kepada wanita, agar dapat digunakan kapan pun ia inginkan. Hanya inilah kelemahan yang dimiliki wanita, walaupun sebenarnya air mata ini adalah air mata kehidupan".
sabar menempuh jalan, tetapkan Iman di hati...

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print

Rahsia Di Sebalik Berwuduk

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus 0 comments

1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, 'Ya Allah,ampunilah dosa mulut dan lidahku ini'.


Penjelasan nombor 1 : Kita hari-hari bercakap benda-benda yang tak berfaedah.


2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, 'Ya Allah, putihkanlah muka ku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini'.

Penjelasan nombor 2 : Ahli syurga mukanya putih berseri-seri.



3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlahkamu dengan, 'Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku ditangan kanan ku ini'.

Penjelasan nombor 3 : Ahli syurga diberikan hisab-hisabnya di tangan kanan .


4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan, 'Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini'.

Penjelasan nombor 4 : Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangan kiri .


5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,'Ya Allah, lindunganlah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu'.

Penjelasan nombor 5 : Panas di Padang Masyar macam matahari sejengkal di atas kepala.


6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,'Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini'


Penjelasan nombor 6 : Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah dll.


7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan.'Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim'.

Penjelasan nombor 7 : Ahli syurga melintasi titian dengan pantas sekali..


8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,'Ya, Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat- tempat maksiat'.

Penjelasan nombor 8 : Qada' dan Qadar kita di tangan Allah.


Ramai di antara kita yang tidak sedar akan hakikat bahawa setiap yang dituntut dalam Islam mempunyai hikmah nya yang tersendiri.

Pernah kita terfikir mengapa kita mengambil wuduk sedemikian rupa?Pernah kita terfikir segala hikmah yang kita perolehi dalam menghayati Islam?

Pernah kita terfikir mengapa Allah lahirkan kita sebagai umat Islam?

Baca Lagi..dan Jangan Lupa Share Kat Member..
Print
Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter