Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Jodoh- Salah Pilih

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Thursday, August 26, 2010


ketika bujang , hati amat sunyi dan sentiasa berdebar-debar menanti, adakah jodohku? jikalau ada, siapa gerangannya? apabila hati diketuk cinta, perasaan sunyi mula terisi rindu, sentiasa ingin bertemu. sesaat serasa bertahun. pabila mendengar sahaja suara, seperti hati disiram air yang menyejukkan. sampai masa, keduanya diijabkabulkan. bermulalah pula, kehidupan yang dalam redha Ilahi.

namun, apabila telah sah halal hubungan , rupanya masalah semakin bertamu. ingatkan apabila hati telah terisi, jiwa telah penuh,maka hati akan tenang dan damai , rupanya tidak.


hidup seperti dalam neraka dunia, suami tidak memahami, tidak bertanggung jawab, suka berpoya-poya dan tidak mengindahkan hal rumah tangga; isteri pula queen control, kuat merajuk, degil dan kuat melawan.

perkahwinan yang dulunya sentiasa dinanti, rupanya hanya indah khabar dari rupa. hati sentiasa menjeruk rasa, perasaan tidak puas hati bertandang , kesedihan sentiasa menemani diri. hati tidak bahagia, sentiasa rasa mahu berpisah dan bercerai. apa yang mahu dilakukan?

meneruskan niat bercerai? bagaimana pula dengan masa depan? anak-anak? pelbagai keraguan pula muncul . nekad mahu bercerai? boleh, tetapi jangan menyesal di kemudian hari. jangan pula menoleh ke belakang. teruskan kehidupan walau bagaimana pahit sekalipun.

namun, cuba teliti kedudukan sekarang sebelum mengambil keputusan muktamad.

1. selidiki hati,

kenapa timbul tidak puas hati? tuliskan satu persatu. cuba tulis seikhlas mungkin . senaraikan kesemuanya. selesai?

2. cari puncanya,

setiap sesuatu perkara mesti ada penyebabnya. jangan nilai siapa yang bersalah, cuma tulis sahaja seikhlas mungkin.

3. muhasabah diri sendiri,

apakah sumbangan kita dalam konflik rumah tangga. apa yang kita telah lakukan atau tidak lakukan sehingga timbul perasaan tidak puas hati ; benarkah kita tidak bersalah dalam merasa tidak puas hati, maksudnya, apakah kita tidak puas hati kerana hal yang sepatutnya kita tidak puas hati, atau kita tidak puas hati kerana nafsu tamak atau sebab -sebab negatif lain?

4. mengenang kembali saat -saat manis,

apakah benar setiap saat perkahwinan kita itu, pasangan kita tidak berguna? tidak bertanggung jawab dan sebagainya? cuba renungkan sedalam-dalamnya.

sebenarnya, jodoh dan pertemuan adalah ketetapan Tuhan Yang Maha Kuasa, siapa kita untuk menyesali taqdir. andai hati tidak bahagia dengan jodoh yang telah ditetapkan oleh-NYA, berusahalah agar pilihan kita seterusnya tidak salah.

1. mohon untuk bahagia,

kalau berkuasa, pergilah memohon kepadaNya di hadapan kaabah. jikalau tidak, mohonlah dalam solat dan seusai solat. mohonlah di malam yang hening, mohonlah di sepertiga malam, mohonlah ketika waktu sahur, mohonlah ketika mahu berbuka, mohonlah tatkala hujan lebat. muga doa dimakbulkan.

2. banyakkan zikir,

ingatlah hati hanya akan tenang dengan zikrullah.

3. bersifat qanaah,

banyakkan syukur, otomatik hati akan tenang dan tidak lagi berpuas hati. andai suami tidak bertanggung jawab, syukur atas pahala yang kita dapat kerana menguruskan rumah tangga sendirian, namun, masih mampu tersenyum pada suami dan ikhlas menerimanya. andai isteri kuat melawan, syukur atas pahala sabar yang kita kuatkan untuk mengekalkan hubungan. ingatlah, kita tidak bertanggung jawab atas apa yang orang lakukan, kita hanya dihisab atas amalan dan perbuatan kita, baik secara sedar atau tidak , baik dalam hati atau yang kita luahkan. jadi, banyakkan syukur.

3. hablu minallah dan hablu minannas,

hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia, peliharalah. mungkin kita diuji kerana dosa kita dalam kedua hal itu.

apapun pilihan kita, berfikirlah dalam-dalam, istikharahlah.

Print

2 comments

  1. zulman77 Says:
  2. memberi dan menerima
    memahami
    pupuk cinta kasih sayang seadanya
    bersyukur
    bersabar
    redha...

     
  3. mesej to zulman77 : apa2 aje leee...heheee

     

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter