Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Adab Ketika Berpakaian

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Thursday, March 25, 2010


Pakaian merupakan salah satu nikmat Allah kepada umat-Nya. Sekadar menggunakan nikmat tanpa apa-apa kesyukuran, tentu kurang lengkap amalan ibadah seseorang. Justeru ada beberapa peringatan dan adab telah dibekalkan Rasulullah SAW kepada para penganut-Nya agar setiap amalan yang dilakukan akan lebih diberkati.


Ketika memakai pakaian, kita digalakkan supaya membaca doa seperti sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Daud; "Segala puji-pujian bagi Allah yang telah memakaikan aku pakaian ini serta memberikannya kepadaku tanpa susah payah dan kekuatanku".

Selesa ketika berpakaian, Rasulullah SAW mengajar kita supaya membacakan doa ini seperti yang diriwayatkan Abu Daud, Tarmizi dan Ahmad; "Ya Allah, aku memohon kepada-Mu daripada kebaikan pakaian ini dan kebaikan apa yang ada padanya. Dan aku berlindung kepada-Mu daripada kejahatan pakaian ini dan daripada apa yang ada padanya".

Abu Daud, Tarmizi dan Ahmad juga meriwayatkan jika memakai pakaian baru, berdoalah; "Ya Allah, segala puji-pujian bagi-Mu, Engkaulah yang telah mengenakan pakaian ini padaku. Aku memohon daripada-Mu kebaikan daripada pakaian ini dan kebaikan pemakaiannya. Aku juga berlindung kepada-Mu daripada keburukan pakaian ini dan segala keburukan pemakaiannya."

Hatta ketika mahu menanggalkan pakaian, panjatkanlah doa kepada Allah SWT seperti yang selalu dibacakan Rasulullah SAW sepertimana yang diriwayatkan oleh Tarmizi; "Dengan nama Allah yang tidak ada tuhan melainkan Dia."

Print

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter