Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Ketawa Rasullah SAW

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Wednesday, July 21, 2010


Rasulullah SAW adalah manusia yang paling karib dengan sahabat-sahabatnya. Seringkali nampak takjub ketika mendengar kisah atau percakapan mereka. Kadang-kadang baginda tergelak sehingga nampaklah gigi gerahamnya, yang membuat pada sahabatnya ikut tertawa untuk memuliakannya.


Pada suatu hari, seorang Arab Badwi datang kepada Nabi SAW, ingin menanyakan sesuatu hal harap-harap Nabi dapat tersenyum mendengarnya. Para sahabat melarangnya untuk itu, kerana mereka takut kalau Nabi tidak suka dengan pertanyaan itu.

Para sahabat berkata: ”Jangan engkau lakukan itu hai Arab Badwi, sesungguhnya kami khuatir kalau-kalau Nabi tidak suka akan pertanyaanmu itu.”

Arab Badwi itu menjawab: “Biarlah saya bertanya! Demi Allah yang mengutusnya menjadi nabi, aku tidak akan meninggalkannya sebelum baginda tersenyum.”

Arab Badwi itu kemudian mengadap Nabi dan berkata: “Wahai Rasulullah, telah sampai berita kepada kami tentang al-Masih, iaitu Dajjal, yang akan datang kepada manusia dengan membawa roti berkuah dan manusia pada masa itu telah binasa akibat kelaparan. Apakah pendapat engkau ya Rasulullah jika seandainya aku tidak mengambil roti berkuah daripada Dajjal itu agar aku dapat memelihara dan membersihkan diri, sehingga aku binasa kerana kurus kelaparan? Ataukah aku ambil sahaja roti berkuah itu agar perutku kenyang dan sesudah itu aku beriman kepada Allah SWT dan kafir kepada Dajjal itu?” (Maksud Arab Badwi itu dia hendak menipu Dajjal dengan berpura-pura taat kepadanya untuk memperolehi roti berkuah itu dan kemudian dia berbalik iman kepada Allah.)

Mendengar pertanyaan Arab Badwi yang oleh para sahabat dianggap remeh temeh itu, Rasulullah tertawa sehingga nampak gigi gerahamnya, tetapi kemudian baginda menjawab soalan itu dengan serius:

“Tidak perlu begitu, sesungguhnya Allah SWT akan memberimu kekayaan seperti apa yang diberikan Allah kepada orang-orang mukmin.”

Itulah sifat dan tabiat Rasulullah , meskipun dia mendapati pertanyaan yang bodoh dan mungkin tidak disukainya, dia tetap memberikan senyumannya, dia tertawa dan dengan senang hati menjawab pertanyaan Badwi yang sedikit ilmunya itu.

Print

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter