Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Ujian Allah: Sejauh Mana Keredhaan Kita

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Sunday, April 18, 2010


Subuh sudah berlalu,siang akan gelap dan semakin kelam. Begitu jua lumrah kehidupan ini dari si kecil yang merangkak akan bertukar kepada si besar yang berjalan tanpa di papah. Megah dan gah berjalan tanpa merenung siapa kita di atas muka bumi ini,tanpa melihat Pencipta yang mencipta manusia dan kehidupan ini.


Maghrib Jumaat lepas di radio Selangor, ceramah Ustaz Uda Kassim (dalam tafsir alQuran) menyentuh tahap keimanan sesorang hamba. Sejauhmana kita serius untuk menghampirkan diri kepada Allah, bergantung sejauh mana kita mengenali diri kita. Seperti bait2 lagu Raihan "Iman tidak diwarisi" Hukum Allah hanya ada lima iaitu wajib, haram, sunat, makruh dan harus. Belum tentu kalau bapa mereka Imam anak akan mengikut jejak langkah.

Ujian Allah iaitu suatu perkara yang telah ditentukan oleh Allah swt kepada sesiapa saja yang selagi dia dinamakan manusia (terutama orang-orang yang beriman kepada Allah), maka dia tidak akan sunyi dari dikenakan ujian, cabaran dan rintangan dari Allah swt. Dalam kehidupan seharian nih, mungkin yang aku baca melalai akhbar, melalui pengalaman teman2, ujian Allah nih bergantung sejauh mana kecintaan kita terhadap yang Maha Pencipta.

Ada orang di uji dengan penyakit, ada yang terpaksa memelihara anak2 cacat, ada yang suami penagih dadah, isteri yang di tinggal kan kerana perempuan lain, panas baran yang menyiksa isteri, malah ujian rumahtangga nih yang paling common sekali. Kadang kecik2 dah diuji, dimana mak bapak meninggal dunia, dirogol keluarga sendiri, diseksa ibu tiri dan macam2 lagi di luar sana.

Menurut Dr Rubiah dlm rancangan 'Anjakan Paradigma - Tajuk: Sendiri tapi Berdikari" Mengenai ibu tunggal. Kelakar gak Dr nih, dia merungkai mengenai ibu tunggul, ibu tunggal dan ibu tinggal.. Ini merupakan ujian bagi perempuan. Apa jua musibah, ujian adalah gerak dari Allah. Bila mana Allah menimpa dengan ujian, dia ingin menguji samada kita redha atau sebaliknya dan ketentuannya jualah semua itu berlaku. Perempuan harus kuat dan berfikiran positif yang mana Allah menyayangi umatnya supaya tidak terus lagha dan Dia sentiasa dekat dengan kita. “Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya dari pada urat lehernya,” (Surah Qaf: 16)

Andai dirimu di uji dengan kesusahan hidup, tetapkan lah hatimu dan bersangka baiklah (husnu dzon) pada ALLAH s.w.t. Itu tandanya Allah rindu untuk mendengar luahan bicaramu. Allah amat suka mendengar bisikan-bisikan hati yang rindu kasih sayangNYA. Sedang dirimu di uji, Allah sebenarnya ingin memeliharamu dari sejuta keburukan. Ingatlah orang2 yang dikasihi Allah.. Setiap kesusahan itu akan diakhiri dengan kebaikan dan kemuliaan. Maka hendaklah engkau lapangkan dadamu dan bersyukur penuh redha agar kebaikan dunia akhirat itu menjadi penghuni hatimu. Moga kedukaan itu berganti dengan ketenangan, redho dan ikhlas dalam setiap apa yang berlaku lantaran husno dzonnya engkau pada ALLAH sw.t.

Ayat 2 Surah al-Ankabut, yang bermaksud, “Adakah manusia itu mengira, bahwa Kami akan membiarkan sahaja mereka berkata: Kami telah beriman, sedangkan mereka belum diuji oleh Allah swt.”
Suatu peristiwa bilamana Saad bin Abi Waqash bertanya kepada Nabi saw, “Ya Rasulullah, siapakah manusia yang paling teruk kena uji?”…Lalu jawab Rasulullah saw, “Yang paling teruk kena uji ialah para nabi dan para rasul, kemudiannya golongan yang mengikut para nabi selepas zaman nabi (tabiin) dan kemudiannya golongan selepas tabiin yang mengikut para tabiin.”…

Allah s.w.t. berfirman "Tiadalah terjadi sesuatu bencana itu melainkan dengan kehendak Allah, dan siapa yang percaya kepada Allah nescaya dipimpin Allah hatinya" (Surah At-Taghabun:11)

Allah s.w.t. berfirman "Orang-orang yang beriman itu akan menjadi tenteram hati mereka. Ingatlah dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenteram" (Surah Ar-Rad:28)

Kesenangan juga merupakan ujian Allah. Harta benda dan anak2 serta perempuan merupakan ujian bagi lelaki. Lelaki biasa lah bila dah kaya, banyak imiginasi. Itu lumrah! Di zaman anak2 remaja begitu ghairah menampakkan pusat, pakai baju tak cukup kain, jarang, manakala mak dan anak sama naik dengan berlumba untuk mengaratkan rambut... itu belum lagi yang jadi bohsia, minah rempit... siapa bertanggungjawab tuh.. ayahnya? abangnya? suaminya? Bukan mudah menjadi mukmin yang sejati kalau kita sendiri tak berubah ke arah yang lebih baik. Ni semua untuk peringatan bersama. ISO kejayaan pada kacamata manusia sudah begitu sukar, apatah lagi syarat untuk meraih kejayaan mengikut ISO Allah.

Oleh itu dengan mengenal diri, seseorang akan tahu dimana kelemahan dan kelebihan yang ada pada dirinya. Dia juga akan tahu, bagaimana untuk memperbaiki dan meningkatkan mutu ibadahnya kepada Allah SWT. Actually siapalah aku nak bercerita mengenai iman tapi aku mampu berkongsi. Nabi kata "Sampaikan walaupun 1 ayat"
Firman Allah di dalam surah Al-Ahzab ayat 35:

Sesungguhnya laki-laki dan perempuan yang beriman, laki-laki dan perempuan yang mukmin, laki-laki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, laki-laki dan perempuan yang benar, laki-laki dan perempuan yang sabar, laki-laki dan perempuan yang khusyuk, laki-laki dan perempuan yang bersedekah, laki-laki dan perempuan yang berpuasa, laki-laki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar.

Print

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter