Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Apa suami Mahu

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Thursday, March 4, 2010


Apa Suami Mahu?

Apabila kemahuan nalurinya dipenuhi, walaupun tidak pernah diminta dan diucapkan, suami akan merasa cukup terbantu untuk berperanan dan melaksanakan tanggungjawabnya.

Apa yang seorang suami mahukan daripada isterinya? senarainya tidak akan habis walaupun banyak yang tidak terungkap dan tidak terucap. Sama halnya dengan kemahuan sama ada suami mahu dan mampu berikan atau tidak.


Memang kalau kemahuan dilihat pada kehendak nafsu semata-mata, ada-ada sahaja yang diminta suami agar dipenuhi dan banyak pula yang tak terpenuhi. Nafsu memang tak akan pernah rasa puas.

Bagaimnapun kalau apa yang suami mahu ini dihadkan pada keinginan naluri atau hati kecilnya yang tidak dipengaruhi oleh dorongan nafsu, tidak banyak sangat benda yang disenaraikan.

Keinginan naluri ini lebih mudah dikenalpasti kerana ia dikaitkan dengan peranan dan tanggungjawab yang telah ditetapkan Tuhan secara fitrah. Suami ada peranan dan tanggungjawab secara fitrah. Begitu juga halnya dengan isteri yang Allah tentukan secara fitrah mengikut perbezaan sifat kejadian.

Secara mudah, peranan dan tanggungjawab suami terhadap isteri adalah sebagai pemimpin, pendidik dan penyara hidup (bread winner). Peranan dan tanggungjawab isteri terhadap suami pula adalah sebagai pengikut dan anak didik. Allah menjelaskan dalam firman-Nya:

“Kaum lelaki (suami) itu adalah pemimpin bagi kaum wanita (isteri), oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita)”, (An – Nisa’:34)

Secara ringkasnya,naluri seorang suami, dia mahukan 3 perkara daripada isterinya:

1) Taat

Apabila seorang lelaki berkahwin, hati kecilnya memberitahu bahawa dia telah menjadi pemimpin. Dengan kelebihan itu, maka dia bertanggungjwab menjaga, membela, melindungi dan membimbing isterinya.

Kalaupun dia tidak tahu, tidak mahu dan tidak mampu melaksanakan tanggungjawab ini dengan sempurna, hati kecilnya tetap akan rasa tenang jika isteri taat dan patuh padanya.

Kalau disuruh sesuatu, isteri patuh. Kalau diberi pandangan, isteri terima. kalau suami putuskan sesuatu, isteri akur(pada perkara yang tak bertentangan dengan syariat Islam). Kalau diajak,isteri ikut.

Malah suami yang dirinya sendiri tidak taat pada Allah Rasulluah SAW, tidak dengar cakap ibubapanya, melawan ketua, Namun, nalurinya tetap mahu ditaati. Ketaatan dari isterinya ini memenuhi nalurinya (isteri wajib taat pada suami selagi tak bertentangan dengan perintah Allah dan Rasul). Ini bukan aneh kerana ia perasaan semulajadi yang Allah campakkan ke dalam hati setiap lelaki normal, sesuai dengan peranannya.

Tidak ada suami yang suka dibangkang dan dibuat endah tidak endah. Kalau ada suami yang diperlakukan begitu oleh isteri, pasti hati kecilnya menderita. Sedikit sebanyak akan terkesan pada wajahnya dan gerak gerinya.

2. Hormat

Mana-mana pemimpin, dia mahu orang bawahannya hormat kepadanya. Hati kecil suami juga mahu isteri hormat padanya. Hati kecil suami juga mahu isteri hormat kepadanya sebagaimana hati kecil isteri mahu dirinya dihargai dan disayangi.

Dalam bergurau dan bermesra masih ada hormat daripada seorang isteri. Isteri bercakap dengan suami dalam nada dan bahasa panggilan yang sesuai dengan kedudukannya sebagai seorang suami,

Dalam membuat teguran, dalam memberi pendapat, rasa hormat ini terus dijaga. dihormati oleh isteri ini amat sesuai dengan kemahuan naluri seorang suami.

3. Khidmat

suami mahukan sentuhan peribadi (personal touch) daripada isteri seperti melayannya makan, buatkan air, cantikkan bilik tidur dan lain-lain bentuk khidmat dalam memenuhi keperluan dan memudahkan urusan kehidupan suami sehari-hari.

Khidmat daripada isteri ini walaupun bukan tugas wajib, ia memenuhi kemahuan naluri suami kalau dilakukan oleh isteri dengan penuh kerelaan.

sesetengah urusan rumah tangga boleh diserah pada pembantu rumah. Tetapi kebiasannya khidmat yang bersifat peribadi biasanya suami mahu isteri sendiri yang lakukan untuknya.

Rukun

Ketiga-tiga perkara di atas jika diperoleh oleh seorang suami daripada isterinya, maka naluri hati kecilnya akan puas. Memperolehi 3 perkara ini amat membahagiakan suami. Apabila kemahuan nalurinya dipenuhi, walaupun tidak pernah diminta dan diucapkan, suami juga akan merasa cukup terbantu untuk berperanan dan melaksankan tanggugjawabnya jika dipenuhi keinginan nalurinya. Suami akan lebih menyayangi, menghargai, membimbing, membela dan melindungi isterinya.

Andainya keinginan nalurinya tidak dipenuhi, ia secara semulajadinya akan buat suami jatuh harga dirinya sebagai pemimpin rumah tangga. Nalurinya tercalar.

Bagaimanapun, suasana rukun dalam rumahtangga selalunya terbina apabila suami isteri saling memberi, saling bertoleransi, saling membantu sesuai dengan peranan dan tanggungjawab yang tergalas. Semoga naluri suami dan naluri isteri bakal terisi.

Print

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter