Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Harga Setitis Air Mata

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Wednesday, November 25, 2009


Pernah menangis? Pasti pernah,bukan? Paling tidak sekali seumur hidup kita pasti menangis,iaitu saat dilahirkan.Saat itu deraian titisan air mata di sudut mata menjadi kebahagiaan orang-orang yang mengasihi kita.Lalu,apakah air mata itu berkait denagn kelemahan?Mungkin ya,tapi mungkin tidak berharga langsung.

Seseorang lelaki yang menangis kerana kekasihya telah pergi meninggalkan dirinya-boleh jadi air matanya seketika itu tidak berharga sama sekali.Demikian juga linanganair matawanita yang"mengorbankanharga dirinya" kepada si Romeo-sang pemetik cinta,Justru pada saat cinta mereka sebenarnya belum diikat dengan ikatan suci,maka pada saat itu,air mata hanyalah sia-sia.

Namun air mata juga boleh menjadi sangat berharga.Di dunia, sebagai contoh,air mata boleh menjadi tema tulisan yang laku dijualdan menjadi tema yang tidak pernah henti-hentinya mengalir ke benak kebanyakkan penulisnya.

Pernahkah anda tahu buku-buku yang yang pernah laris di Jepun?Diantara buku-buku yang terlaris adalah"Gotan Fumanzaku"-karya autobiografi Hirotada Otutake,seorang lelaki yang lahir tanpa kaki dan tangan,namun tetap bersemangat dalam hidupnya.Menamatkan studinyadi University Waseda dan pernah menjadi penyampai berita sukan di televisyen.

Buku yang lain iaitu "Pakara Anata Moikinuite "- seorang autobiografi Mitsuyo Ohera,seorang wanita yang sering jadi bahan guraauan ketika di sekolah menengah.Ohira San pernhcuba bunuh diri ketika remaja,menikah dengan seorang gangster pada usia 16 tahun.Bercerai, namun kemudian berhasil bangkit dari masa lalunya.Dan kini menjadi pengacara.Kisah-kisah tragis seperti ini dan mengalirkan air mata juga banyakdiminatai masyarakat pembaca di Jepun.

Air mata memang ibarat hujan yang jatuh dari langit padahati yang tandus,gersang dan kering kontang.Ia boleh melembutkan hati dan jiwa yang keras seperti batu.

Dalam islam air mata sangat berharga nilainya saat penyesalan,kerinduan kepada manusia-manusia yang tawahu.Menyiram kegersangan taman hati dan jiwa,serta kalbu yang gersangdenagn nistahingga perlahan pupus,bagaikan debu-debu yang hanyut terbawa arus oleh butiran-butiran doa yang diminujatkan kapada-Nya.

Mahal... ... .Amat mahal harga titisanair mata yang mengalir saat kusyuk menghadap-Nya.Bahkan salah satu dari dua titisan yang disukai Rasulullah S.A.W adalah air mata yang mengalir kerana rasa takut dan rindu kepada allah S.W.T.Bagindakekasih allah menangis menumpahkan air mata kerana penuh harap untuk berjumpa dengan-Nya.Syidina Abu Bakar r.a pun sentiasa menangais ketika menunaikan solat.

Seorang mujahid serta sekali gus mujahid yang pernah hidup di dunia ini, Hassan Al Banna juga pernah mengalirkan airmatanya kerana memikirkan umat ini.Betapa beliau menginginkan agar umatmengetahui bahawa merekan lebih dicintai daripada dirinya sendiri.Betapa bangganya beliau ketika jiwa0jiwa ini gugur sebagai penebuskehormatan mereka,atau menjadi harga bagi menegaknya kejayaan,kemuliaan dan terwujudnya cita-aita islam.Rasa cinta yang menyentuh hati menguasai perasaan bahkan mencabut rasa rasa mengantuk di pelupuk mata hingga mambuat beliau mengalirkan air matanya.Air mata yang mengalir kerana menyaksikan bencana meruntuhkan umat ini,sememtara kita hanya sanggup menyaran pada kehinaan serta pasrah pada keputusan.

Lalu bagai manakah genagn kita? Tatkala lahir kita menangis,namun orang di sekeliling kita ttertawa bahgia kerana menyambut kelahirankita.Namun orang-orang yang kitatinggalkan menangis pada saat kita menutup usia,saat itu apakah kita juga turut manangis,atau tertawa bahgia kerana akan bertamu denagn Allah S.W.T.?Adakah amal kita lebih banyakdari dosa yang kita lakukan selama hidup di dunia yang singkat ini?Adakahprestasi kita hanya lahir,hidup,mati kemudian dilupakan orang,bahkan oleh orang-orang yang terdekat kita? Lalu setelah itu pasrah,rebah bertilamkan tanah,cemas menanti pengadillan akhir yang pastitiba.

Semoga Allah S.W.T menjadikan air mata yang jatuhdi sudut mata kita adalah air mata yang gelap ini untuk mudah tembus cahaya illahi Rabbi.

Semoga air mata ini kelak tidak menjadi titisan darah kerana letihnya kita berteriak dan mengetu pintu syurga yang telah tertutup rapat setelah pengadilan itu nanti.

Sesungguhnya,titisan air mata di dunia ini adalah lebih baik bagi kita berbanding menangis di akhiratnanti-menangislah sebelum datang hari dimana kita semua akan ditangisi,kerana itu pasti terjadi.

Ya Allah yang manusia harus takuti,lindungilah kami dari lembah maksiat ,sampai kami keluar dari dunia,tidak membawa beban walau sebesar zarah.

Print

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter