Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Memahami Sebuah Tanggungjawab

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Sunday, October 11, 2009

Anda tentu selalu mendengar istilah TANGGUNGJAWAB, bukan? tanggungjawab


Makna dari istilah “tanggungjawab” adalah “siap menerima kewajipan atau tugas”.

Maksud tanggungjawab di atas semestinya sangat mudah untuk difahami oleh setiap orang. Tetapi jika kita diminta untuk melakukannya sesuai dengan definisi tanggungjawab tadi, maka seringkali masih merasa susah, merasa berat, bahkan ada orang yang merasa tidak sanggup jika diberikan kepadanya suatu tanggungjawab.

Kebanyakan orang mengelak bertanggungjawab, kerana jauh lebih mudah untuk “menghindari” tanggungjawab, daripada “menerima” tanggungjawab.

Banyak orang mengelak bertanggungjawab, kerana memang lebih mudah melarikan diri dari tanggungjawabnya, daripada berdiri dengan berani dan menyatakan dengan tegas bahawa, “Ini tanggungjawab saya!” Banyak orang yang sangat senang dengan melempar tanggungjawabnya ke bahu orang lain.

Oleh kerana itulah muncul satu peribahasa,

“lempar batu sembunyi tangan”.

Sebuah peribahasa yang bermaksud seseorang yang tidak berani bertanggungjawab atas perbuatannya sendiri, sehingga dia membiarkan orang lain menanggung beban tanggungjawabnya. Boleh juga diertikan sebagai seseorang yang lepas tanggungjawab, dan suka mencari “kambing hitam” untuk menyelamatkan dirinya sendiri dari perbuatannya yang merugikan orang lain.

Sebahagian orang, oleh kerana tidak dapat memahami maksud dari sebuah tanggungjawab; seringkali dalam kehidupannya sangat menyukai pembelaan diri dengan kata-kata, “Itu bukan salahku!”

Sudah terlalu banyak orang yang dengan sia-sia, menghabiskan waktunya untuk menghindari tanggungjawab dengan jalan menyalahkan orang lain, daripada mahu menerima tanggungjawab, dan dengan gagah berani menghadapi tantangan apapun di depannya.

Banyak kejadian di negara kita ini, yang disebabkan oleh orang yang tidak bertanggungjawab, malah sering dimenangkan atau diberikan bantuan berlebihan oleh lingkungannya dengan sangat tidak masuk akal.

Sungguh sangat menyedihkan. Di masa kini, kita memiliki banyak orang yang mengelak bertanggung jawab; kerana mereka ini mendapatkan keuntungan dari sikapnya itu.

Dan gilanya, “lepas tanggungjawab” itu sering digalas oleh lingkungan dekatnya, teman-temannya, anak buahnya, atasannya, anak kandungnya, bahkan digalas oleh isteri atau suaminya. Anda boleh lihat, contohnya, amalan rasuah, dan penyelewengan. Sebahagian besar orang-orang di lingkungan dekatnya pasti terbeban, kerana mereka semua pasti dapat merasakan hasil-hasil dari amalan rasuah, dan penyelewengan itu.

Apakah dunia kita ini sudah dekat dengan hari kiamat?

Cubalah kita fahami, kalimat mulia berkaitan dengan tanggungjawab, di bawah ini:

“Setiap orang dari kamu adalah pemimpin, dan kamu bertanggungjawab atas kepimpinan itu”. (Hadith riwayat Shahih Bukhari – Muslim)

“Anda tidak boleh lari dari tanggungjawab hari esok dengan menghindarinya pada hari ini”. (Abraham Lincoln)


Semoga kita semua boleh memahami makna tanggungjawab yang sebenarnya dalam kehidupan ini.

Print

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter