Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

emosi- kebebasan

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Tuesday, August 24, 2010



hidup kita tanggung jawab kita. kita yang memilih bagaimana mahu menjalani hidup kita. tiada siapa yang dapat memaksa kita. andai kita memilih untuk hidup menderita, maka penderitaanlah yang kita dapat. tiada siapa dapat mengubahnya untuk kita. kekadang kita berpura-pura yang kita bahagia di hadapan orang, kita berlakon bahawa rumah tangga kita sempurna. anak-anak kita terkawal dan kita sekeluarga tiada masalah.


tapi rupanya di sebalik semua itu, kita makan hati. jiwa kita merana kerana ada rasa yang terbuku di dada . tidak terluah. kita tiada tempat yang selamat untuk mengadu. pada siapa? keluarga? nanti masalah lain pula bertandang atau paling tidak bimbang mereka memandang sinis pada suami atau diri kita sendiri . lebih-lebih lagi andai dulu sebelum berkahwin, pilihan kita bukanlah pilihan keluarga. lagi teruklah kita dibidas.

pada kawan-kawan? takut-takut ada gunting dalam lipatan. bimbang pula kalau-kalau dijajanya cerita kita. lalu, penyudahnya, kita pendam dan simpan hatta daripada pengetahuan ibu kita sendiri. akhirnya , bukan setakat kita makan hati tapi badan juga berpenyakit.

bukankah penyakit mudah bersarang pada orang yang emosinya tidak sihat, jiwanya sengsara dan deep down in their heart ada perasaan yang terbuku?

jangan sekali-kali membiarkan diri kita termasuk dalam golongan ini. ingatlah, bahagia dunia untuk bahagia akhirat.

bagaimana mahu mendapat kebebasan emosi ini?

amalkan semua ilmu yang telah kita dapati. tanpa pengamalan, hanya membaca atau mencari sahaja ilmu itu, kita dapat juga ketenangan tetapi hanya sebentar sahaja. kemudiannya, emosi kita akan balik semula ke asal.

amalan adalah amat penting, kerana tanpanya ilmu akan lari. lalu hati kita kembali runsing, rasa sakit hati, marah , cemburu dan lainnya berkunjung semula. kita back to zero. amalan ilmu sebaliknya, membuatkan hidup kita makin bertambah jauh dari duka yang kita pilih itu dan akhirnya terus meninggalkannya. sentiasalah melihat orang yang di bawah kita, jangan sekali-kali membandingkan diri kita dengan orang yang berada di atas .

alangkah manisnya kehidupan andai kita mengamalkan ilmu yang telah beribu-ribu kita kumpul dalam dada kita, amalkanlah. hiduplah penuh ceria. pilihlah untuk bahagia dengan mengamalkan ilmu-ilmu itu.

hidup berilmu. dan beramal. ceria selalu.

Print

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter