Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Pekerjaan Terbaik

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Thursday, March 25, 2010


Suatu ketika Rasulullah SAW pernah ditanya, pekerjaan apakah yang paling baik, maka baginda menjawab; "Pekerjaan yang terbaik adalah usaha seseorang dengan tangannya sendiri dan semua jual beli yang dianggap baik (diredhai)." (Riwayat Ahmad, Baihaqi dan lain-lain)


Demikianlah pentingnya pekerjaan yang kita lakukan asalkan tidak bercanggahan dengan syariat. Setiap pekerjaan yang dilakukan dengan hati yang ikhlas, tentu akan memberikan ganjaran pahala yang tidak terhitung dek kemampuan manusia.

Umar Al-Khattab pernah berkata; Jangan sekali-kali di kalangan kamu semua hanya duduk-duduk saja dan tidak suka berusaha untuk mencari rezeki dan hanya berdoa "Ya Allah, berilah hamba rezeki." Tidakkah kamu semua telah mengetahui bahawa langit itu tidak akan menurunkan hujan berupa emas dan perak.

Sekadar duduk berdoa mengharap rezeki jatuh dari langit, itu bukanlah amalan orang Islam. Rasulullah SAW adalah contoh terbaik. Baginda berusaha mencari rezeki dengan tangan sendiri, seperti menternak haiwan dan berdagang walaupun dengan kedudukannya, baginda boleh beroleh apa sahaja tanpa melakukan kerja berat.

Sesungguhnya dengan bekerja, seseorang tidak akan jatuh martabatnya. Sebaliknya, itu bakal meletakkan seseorang di kedudukan mulia di sisi Allah SWT.

Print

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter