Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Cara Memilih Sahabat

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Thursday, March 25, 2010


Tidak semua orang boleh dijadikan sahabat. Dalam hal ini Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud; "Seseorang itu menurut agama (aturan) kekasihnya, maka oleh sebab itu, baiklah seseorang dari kamu semua meneliti orang yang akan dikasihinya". (Riwayat Abu Daud dan Tarmizi)


Pesanan Al-Qamah kepada anaknya, "Anakku, jika kamu berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka pilihlah yang mempunyai sifat ini; iaitu jika engkau melayaninya, ia suka melindungimu; jika engkau menjadi sahabatnya, dia akan menjadi hiasan bagi dirimu; dan jika engkau dalam keadaan kekurangan nafkah, dia akan mencukupkan keperluanmu".

Pilihlah sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, lalu dia memberi dengan rasa terharu; jika dia melihat kebaikan yang timbul dari dirimu, dia suka menghitung-hitungnya dan dianggapnya sangat berguna; sementara jika dia mengetahui keburukan dalam dirimu, lalu dia menutupnya.

Pilihlah sahabat yang jika engkau minta sesuatu daripadanya, dia pasti memberi; jika engkau diam, dia mula menyapa dahulu; dan jika ada kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia pasti membantu, meringankan serta menghiburkan.

Pilihlah sahabat yang jika engkau berkata-kata, dia suka membenarkan ucapanmu dan bukan selalu mempercayai sahaja; jika engkau mengusahakan sesuatu persoalan yang berat, ia suka menemanimu mengusahakannya; sementara jika engkau berselisih dengannya, dia suka sekali mengalah untuk kepentinganmu.

Print

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter