Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Analisis Kerjaya Diri

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Sunday, November 29, 2009


* Analisis Kerjaya Diri Semasa membuat pemilihan kerjaya yang bersesuaian dengan diri, anda perlulah terlebih dahulu mengenali diri sendiri. Jika anda tidak mengenali diri sendiri, anda mungkin akan melakukan kesilapan semasa membuat pemilihan kerjaya. Jika ini berlaku, anda tidak akan dapat mencapai kepuasan dalam apa yang anda lakukan. Salah satu cara untuk mengenali diri sendiri ialah dengan membuat penilaian diri. Anda boleh menggunakan kaedah berikut untuk membuat penilaian diri. Tandakan kotak di bawah mengikut keutamaan. Minat Tidak Minat Komen anda

1. Subjek diminati di sekolah

a. Bahasa -Bahasa Melayu -Bahasa Inggeris -Bahasa Tamil -Bahasa Mandarin -Bahasa asing

b. Sastera Sejarah Geografi Kesusasteraan Melayu Pengajian Islam

c. Sains Kimia Fizik Biologi Matematik

d. Subjek Praktikal -Lukisan -Sains Rumah tangga -Sains Pertanian -Perakaunan -Komputer -Kemahiran Hidup -lain-lain


2. Ko-kurikulum

a. Pasukan beruniform -Pasukan kadet -Pasukan pengakap -Pasukan Pandu Puteri -Pasukan Bulan Sabit Merah -Lain-lain

b. Pasukan Praktikal -Kelab Bahas/Pidato -Kelab Kembara -Kelab Komputer -Lain-lain

c. Badan Kemasyarakatan -Kelab Interaksi -Kelab Kaunseling -lain-lain


3. Hobi

a. Hobi di dalam rumah

b. Hobi di luar rumah


4. Aktiviti luar sekolah

a. Sukan

b. Kumpulan keagamaan

c. Kumpulan kemayarakatan

d. Kumpulan kebudayaan

e. Pertubuhan kebajijkan


5. Adakah anda suka bertugas

a. Di dalam pejabat?

b. Di luar pejabat?


6. Adakah anda suka bekerja

a. Sendirian

b. Berkumpulan


7. Bolehkah anda bekerja dengan orang lain di dalam satu kumpulan?

a. Ya

b. Tidak


8. Adakah anda suka kerjaya yang melibatkan orang ramai?

a. ya

b. Tidak


9. Apakah motivasi anda untuk bekerja?

a. Gaji

b. Kepuasan kerja

c. Kebajikan/Perkhidmatam


10. Mahukah anda habiskan sebahagian besar hidup anda pada satu pekerjaan sahaja?

a. Ya

b. Tidak


MENENTUKAN KERJAYA MENGIKUT MINAT ANDA Mungkin tiada sesiapa pun pernah terfikir mahu menjadi seorang aktuari, penganalisis sistem, ahli psikologi, atau pakar nuklear kerana jawatan sebegini tidak begitu didedahkan kepada kanak-kanak. Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan perkara ini terjadi. Antaranya termasuklah kerja sebegini tidak begitu melibatkan orang ramai, kurang permintaan terhadapnya dan diceburi oleh golongan atau kaum tertentu sahaja. Secara umumnya, kerjaya seseorang itu lebih banyak dipengaruhi oleh kecenderungan dan pencapaian akademiknya berbanding dengan faktor lain.

Anda boleh memasuki pasaran kerja melalui beberapa peringkat latihan akademik yang ada di negara kita. Antaranya ialah:


* Diploma/Ijazah Daripada Institusi Pengajian Tinggi. Mereka yang mempunyai ijazah atau diploma daripada institusi pengajian tingi selalunya menjawat jawatan tinggi dan profesional seperti doktor, akauntan, jurutera dan arkitek. Untuk menjawat jawatan seperti ii, kita perlu mengikuti latihan dan pengajian khas yang boleh diperolehi daripada institusi pengajian tinggi tempatan dan luar negara.

* Program Politeknik, dan Vokasional. Negara kita ada menyediakan pelbagai program latihan kemahiran vokasional pada peringkat sijil dan diploma seperti teknikal dalam bidang elektronik dan mekatronik. latihan kemahiran seperti in boleh diperolehi daripada institusi vokasional/teknikal tajaan kerajaan atau pusat-pusat latihan badan berkanun dan sektor swasta.

* Program Sektor Awam Anda juga boleh mendapatkan latihan kemahiran jangka pendek dan jangka panjang yang disediakan oleh sektor awam. Antaranya ialah program-program kemahiran belia anjuran Institut kemahiran MARA dan Institut Latihan belia negara (, program-program keusahawanan dan perdagangan anjuran Kementerian Pembangunan Usahawan dan latihan kejururawatan dan pembantu perubatan anjuran Kementerian Kesihatan.

* Latihan Teknikal dan Profesional Sektor Swasta Latihan kemahiran dalam pelbagai bidang teknikal dan profesional daripada pelbagai institusi pengajian swasta. Ini termasuklah kelayakan profesional daripada institusi pengajian tinggi dan badan profesional luar negara yang bekerjasama dengan institusi pengajian tinggi swasta dan badan profesional tempatan.

* Latihan Angkatan Tentera atau Polis Latihan angkatan tentera dan polis hanya dikendalikan oleh pihak kerajaan. Latihan polis dikendalikan oleh Pusat Latihan Polis Diraja Malaysia, sementara latihan ketenteraan pula dikendalikan oleh Kementerian Pertahanan.

* Belajar sendiri atau Melalui Sistem Jarak Jauh/Gaya Pos Kini, terdapat banyak sekolah dan institusi pengajian tinggi swasta yang menawarkan pelbagai kursus jarak jauh/gaya pos . Cara belajar yang sebegini sesuai untuk golongan yang bekerja atau yang tinggal jauh daripada institusi pengajian yang menawarkan kursus pilihan.


ANALISIS KERJAYA DIRI Semasa membuat pemilihan kerjaya yang bersesuaian dengan diri, anda perlulah terlebih dahulu mengenali diri sendiri. Jika anda tidak mengenali diri sendiri, anda mungkin akan melakukan kesilapan semasa membuat pemilihan kerjaya. Jika ini berlaku, anda tidak akan dapat mencapai kepuasan dalam apa yang anda lakukan. Salah satu cara untuk mengenali diri sendiri ialah dengan membuat penilaian diri. Anda boleh membuat senarai semak dan menandakan mengikut kategori minat/tidak berminat. Anda boleh mencuba senarai semak berikut:


1. Subjek diminati di sekolah

a. Bahasa

* Bahasa Melayu

* Bahasa Inggeris

* Bahasa Tamil

* Bahasa Mandarin

* Bahasa asing


b. Sastera

* Sejarah

* Geografi

* Kesusasteraan Melayu

* Pengajian Islam


c. Sains


* Kimia

* Fizik

* Biologi

* Matematik


d. Subjek praktikal


* Lukisan

* Sains Rumah Tangga

* Sains Pertanian

* Perakaunan

* Komputer

* Kemahiran Hidup dan sebagainya...


2. Ko-kurikulum


a. Pasukan beruniform


* Pasukan Kadet

* Pasukan Pengakap

* Pasukan Pandu Puteri

* Pasukan Bulan Sabit Merah

* Lain-lain...


b. Persatuan Praktikal


* Kelab Bahas/Pidato

* Kelab Kembara

* Kelab Komputer

* Lain-lain...


c. Badan kemasyarakatan


* Kelab Interaksi

* Kelab Kaunseling

* Lain-lain...


3. Hobi


a. Hobi di dalam rumah

b. Hobi di luar rumah


4. Aktiviti Luar Sekolah


a. Sukan

b. Kumpulan Keagamaan

c. Kumpulan Kemasyarakatan

d. Kumpulan Kebudayaan

e. Pertubuhan Kebajikan


5. Adakah anda suka bertugas


a. Di dalam pejabat?

b. Di luar pejabat?


6. Adakah anda suka bekerja


a. Sendirian?

b. Berkumpulan?


7. Bolehkah anda bekerja dengan orang lain di dalam satu kumpulan?


a. Ya

b. Tidak


8. Adakah anda suka kerjaya yang melibatkan orang ramai?


a. Ya

b. Tidak


9. Apakah motivasi anda untuk bekerja?


a. Gaji

b. Kepuasan kerja

c. Kebajikan/perkhidmatan


10. Mahukan anda habiskan sebahagian besar hidup anda pada satu pekerjaan sahaja?


a. Ya

b. Tidak


Dengan membuat analisis jadual ini, anda dapat melihat kecenderungan diri anda. Umpamanya, jika anda berminat menjadi seorang pakar kaji bumi ( anda mesti meminati mata pelajaran geografi, matematik dan sains. Anda juga mesti berminat melakukan kerja-kerja lasak di luar pejabat dan kerja penyelidikan di dalam makmal. Buatlah analisis anda sendiri secara terperinci. Fikirkan dahulu selama seminggu atau dua minggu sebelum membuat sebarang keputusan mengenai kerjaya yang ingin anda ceburi. MENINGKATKAN SIKAP MENERAJUI DIRI Dalam bahagian-bahagian yang lepas, sudah dibincangkan tentang sikap menerajui diri dan hubungan diri dengan pihak lain. Juga telah dibincangkan tentang sikap menerajui diri dalam kelompok manusia atau organisasi.

Dalam bab ini, beberapa petua penting diutarakan sebagai amalan-amalan positif untuk meningkatkan sikap dan pemikiran menerajui diri.


1. Sentiasa amalkan sikap ingin belajar Setiap peristiwa dalam hidup memberi peluang kepada kita untuk mempelajari sesuatu yang baru atau mengukuhkan perkara yang telah kita ketahui. Dalam setiap keadaan, sama ada yang menyenangkan atau kurang menyenangkan, ada sesuatu yang dapat kita pelajari. Semua ini mengayakan diri kita dengan pengalaman untuk menjalani kualiti kehidupan yang lebih baik.

2. Hadapi segala cabaran dalam hidup tanpa menyalahgunakan alkohol, dadah dan perangsang yang lain. Kecuali untuk tujuan perubatan, penggunaan `sokongan palsu' semua di atas perlu dielakkan. hadapi segala-galanya dengan minda positif dan perkuatkan diri. Selagi bahan-bahan tersebut digunakan, selagi itulah kita tidak belajar menjadi positif.

3. Sedari bahawa kapasiti mental adalah begitu besar dan di luar imaginasi kita. berhenti meletakkan halangan kepada kapasiti minda dan kapasiti diri sendiri. Tidak ada sebarang perkara pun yang mustahil selagi kita benarkan diri kita menghadapinya. beri matlamat kepada diri untuk mencapai sesuatu dan berikan tempoh perkara tersebut mahu dicapai. Tumpukan segala perhatian dan anda sendiri akan hairan dan kagum dengan keputusannya.

4. Sentiasa bercakap dengan diri sendiri secara positif. Kita seringkali sibuk bercakap dengan orang lain sehinggakan lupa bercakap dengan diri sendiri. perbualan diri bukan untuk mengeluh tentang nasib malang atau kecelakaan yang menimpa diri tetapi dijuruskan kepada perbualan positif. Ajak diri sendiri menuju kejayaan. Berilah semangat kepada diri sendiri. Anggapkan segala perkara negatif sebagai halangan sementara yang dapat diatasi untuk mengecapi kejayaan.

5. Sentiasa bersikap menerajui diri tentang kesihatan diri. Ramai yang amat teliti dengan barang-barang kepunyaan mereka dan mereka sentiasa berhati-hati menjaga supaya barang-barang tersebut digunakan dengan baik dan tidak rosak. Malangnya, perhatian yang serius tidak diberikan kepada `barang' kepunyaan yang paling berharga iaitu badan sendiri. Sayangilah diri sendiri dengan memastikan kesihatan diri sentiasa terpelihara. Lakukan aktiviti fizikal seperti senaman dan kawal pemakanan untuk memastikan kesejahteraan diri.

6. Sentiasa menimba ilmu. Ilmu ialah kuasa. seseorang yang menerajui diri mempunyai ilmu pengetahuan yang luas bukan sahaja tentang kerjayanya, malah fenomena yang berlaku di sekelilingnya. Sikap rajin membaca dan ingin tahu akan membantu kita menimba ilmu yang banyak.

7. Tuliskan perkara-perkara yang mahu dicapai dan letakkan di tempat-tempat yang strategik. Ini akan mengingatkan diri secara positif untuk mencapai perkara yang diingini itu, setiap kali membacanya. mesej daripada penglihatan akan dihantar ke otak dan pengulangan perkara ini akan terekod di dalam minda. Otak akan sendiri menjana cara untuk mencapai perkara tersebut.

8. Biasakan diri mendengar dan menonton perkara yang membawa perasaan menerajui diri. Menonton filem-filem yang ceria dan mendengar muzik yang menyeronokkan akan membantu diri berehat sambil mengukuhkan perasaan menerajui diri. Amalan menonton cerita-cerita seram dan menakutkan, cerita-ceria sedih, lagu-lagu sedih atau melankolik secara berlebihan akan membawa pemikiran ke arah membatasi diri.

9. Biasakan diri lebih memuji dan elakkan mengutuk. Sentiasa pamerkan sikap mesra dengan orang lain dan juga diri sendiri. Elakkan mengkritik orang secara negatif kerana ini menjadi amalan negatif minda. Pujilah orang lain dan berilah pandangan yang positif dengan cara yang positif. kelemahan seseorang yang diberitahu kepadanya dengan cara halus dan teliti akan membolehkan orang tersebut menerimanya dengan hati terbuka dan berterima kasih.

10. Terimalah segala pujian daripada orang lain dengan ucapan terima kasih. Elakkan daripada terlalu merendah diri keran pelakuan ini jelas kepurapuraan dan negatif. Menerima pujian dengan ucapan terima kasih merupakan satu langkah menjauhkan orang lain yang memberi pujian kepada kita secara sinis untuk tujuan negatif. Terimalah pujian secara positif dan jangan pula bersikap angkuh dan merendahkan diri orang yang memuji kita.

Print

2 comments

  1. maza Says:
  2. psstt...

    betul tu....

    maza setuju apa yg diperkatakan... berusahalah kenali diri agar tak kesal nanti.. huhhu

    jangan sampai terlambat lorrr.. huhuhu

     
  3. yap..betul tu..tu yg terbaik..kenali diri sebelum melakukan sesuatu tindakan..bila dah kenal diri sendiri..senang laa nak buat sesuatu perkara mengikut kemampuan diri sendiri..renung2kan...

     

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter