Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Solat Malam

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Monday, September 28, 2009

Firman ALLAH swt dalam Surah Al-Muzzammil ayat 6,

“Sesungguhnya jiwa (orang) yang terbentuk di waktu malam itu lebih mantap (keperibadiannya) dan lebih jitu kata-katanya.”

Rasulullah saw berkata,

“Tunaikanlah sembahyang dua rakaat dalam kegelapan malam, demi kesunyian di kubur.”

“Hendaklah kalian mengerjakan sembahyang di waktu malam, justeru itu adalah amalan orang-orang yang solat sebelum kamu dan yang mendekatkan kamu kepada Tuhanmu. Ia penebus segala dosa, pencegah dari segala keburukan. Ia dapat menghapuskan penyakit yang ada dalam badan seseorang.”

(Hadith riwayat Tarbani dan Tarmizi)

Jibril datang menemui Rasulullah saw dan berkata kepada baginda,

“Hai Muhammad, hiduplah seperti mana yang engkau kehendaki, TETAPI INGAT, engkau pasti akan mati. Berbuatlah apa yang engkau kehendaki TETAPI INGAT, engkau pasti akan ditanya tentangnya. Dan cintailah sesiapa yang engkau kehendaki TETAPI INGAT, engkau pasti akan berpisah dengannya. Ketahuilah bahawa kemuliaan seorang mukmin itu terletak pada qiamullail, dan kehebatannya apabila ia tidak bergantung kepada orang lain.

(Hadith Riwayat Tabrani)

Sembahyang malam dapat membentuk para dai’e menjadi hamba Alah yang Rabbani, kerap berhubung dengan ALLAH, berjiwa cerah, mempunyai hati yang peka, kewaspadaan yang tinggi serta kekritisan daya berfikir.

Sembahyang malam tidak akan dapt dijadikan amalan kebiasaan kecuali dengan menggagahkan diri, melawan syaitan dan nafsu khasnya pada peringkat awal. Rasulullah pernah bersabda:

“Apabila seseorang hendak menunaikan sembahyang malam, datanglah malaikat seraya berkata kepadanya: Bangunlah, hari telah pagi, sembahyang dan ingatlah Tuhanmu. Syaitan pun datang juga dan memujuknya. Malam masih panjang, engkau boleh tidur lagi, nanti engkau boleh bangun. Kalau ia bingkas bangun dari tempat tidurnya bersembahyang, maa badannya akan menjadi ringan (cergas) dan sihat. Kalau ia patuh kepada syaitan, tidur hingga ke siang, syaitan akan kencing di dalam telinganya.”

(Hadith Riwayat Tabrani)

Sembahyang adalah penggerak utama kebangunan nubuwwah. Rasulullah menjelaskan bahawa keutamaan ‘ibadah sembahyang di waktu malam amat besar dalam kehidupan di dunia dan akhirat. Sembahyang malam membekalkan para mukmin dengan potensi dan daya juang yang tidak dapat digambarkan hebatnya. Itulah kurniaan ALLAH dan pemberiaannya.

Dilihat dari konteks diri sebagai seorang pelajar, kita amat-amat memerlukan kehebatan dan daya juang yang tinggi dalam diri, pemikiran yg tajam, badan yg cergas dan sihat. Begitu juga sebagai seorang dai’e (siapa yg berkata ‘lailahaillallah’ maka dia adalah dai’e) tugas daie berdepan dengan mehnah dan tribulasi, halangan2 dan ujian tak kira dari mad’u atau dari dalam diri (nafsu) dan syaitan….

Sama-samalah kita menjana kehebatan dalam diri, moga-moga beroleh kebaikan dan kejayaan dunia akhirat. Ameen.

Print

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter