Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Tips untuk kembali bekerja dengan bersemangat

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Saturday, August 12, 2000


* Sebelum masuk tidur, sediakan segala keperluan atau peralatan (dokumen, laporan, nota dan sebagainya) yang hendak anda bawa ke pejabat keesokan harinya. Sediakan siap-siap pakaian dan seluar yang anda akan pakai, kasut, beg dan sebagainya yang berkaitan dengan kerja pada malam sebelum hari bekerja. Sediakan semua barang keperluan itu selengkapnya. Ini adalah bertujuan untuk mengelakkan anda jadi kelam kabut pada pagi esoknya.

* Set kan ‘alarm’ pada handphone atau kunci jam loceng lebih awal daripada hari biasa. Bangunlah awal supaya anda mempunyai masa yang mencukupi untuk mandi, solat, bersolek dan bersarapan. Haa kalau nak kunci jam tu, pastikan anda letak jam loceng tu jauh sedikit dari katil anda. Ini adalah kerana, biasanya apabila anda tersedar dari tidur, tanpa anda sedar, tangan anda akan merayap mencari jam loceng tersebut seterusnya akan mematikannya. Anda terbangun dari tidur tu pun hanya semata-mata untuk tutup jam loceng dan tidur kembali. Jadi, letakkanlah jam loceng atau alarm handphone anda jauh sedikit dari jangkaun tangan anda. Dan pastikan bunyi jam loceng anda tu jelas kedengaran.

* Catatkan semua kerja atau tugasan yang perlu anda lakukan keesokan harinya. Senaraikan aktiviti-aktiviti penting tersebut di atas sekeping kertas atau dalam buku catatan anda. Anda boleh membawa senarai tugasan dan catatan aktiviti tersebut ke mana-mana saja anda pergi nanti. Teknik tulis dan catat senarai tugasan seperti ini sebenarnya mampu mengurangkan bebanan yang ada dalam fikiran anda dan ia mampu membuatkan otak anda menjadi cerdas dan segar.

Print

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter