Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Kehidupan – Menerima Apa Yang Tidak Dikehendaki

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Thursday, August 19, 2010


Sedar atau tidak, apa yang kita lalui hari ini adalah apa yang kita mahu. apa yang berlaku pada kita baik bahagia mahupun bencana adalah apa yang kita fokuskan satu ketika dulu. segala qada dan qadar memang telah ditetapkan Allah, namun pilihan tetap di tangan kita. fahami bahawa setiap pilihan yang kita ambil, allah telah tetapkan qada dan qadarnya. malangnya, andai hukum akal diri kita tidak menerima qada dan qadar kita, maka kita telah menarik satu hukum baru iaitu hukum keseimbangan.


hukum keseimbangan adalah fitrah Alam yang ditentukan Allah untuk menyeimbangkan kembali kehidupan dunia hasil daripada perbuatan hambaNya. kerana itu dikatakan bahawa, segala musibah yang melanda kita adalah hasil dari dua tangan kita sendiri- ayat Al-quran.

maka, untuk mendapat hukum keseimbangan yang terbaik, kita sentiasa perlu berbuat baik. berbuat baik sama ada dalam hati, perkataan dan juga perlakuan. berbuat baik ini tiada syaratnya pada orang lain. maksudnya,adakah kita perlu berbuat baik pada seseorang hanya apabila dia berbuat baik kepada kita? ingat balasan perbuatan adalah nafsi-nafsi. sendiri buat, sendirilah yang tanggung.

ingat bahawa andai orang tidak berbuat baik kepada kita , sama ada melalui perkataan atau tingkah laku, maka dia telah melanggar hukum keseimbangannya sendiri, lalu nanti akan berlaku penyeimbangan yang dibuat oleh Yang Maha Kuasa untuk menyeimbangkan kembali kehidupan dia, itupun sekiranya Allah memberi hidayah kepadanya, untuk dia sedar, jika tidak, dia akan terusan berlaku zalim terhadap orang lain.

diri kita yang dizalimi pula, sama ada kita disakiti melalui kata-kata atau perlakuan, maka alangkah indahnya kalau kita bersabar dan menerima qada dan qadar yang kita disakiti itu dengan ikhlas. tidak berkeluh kesah, kerana balasannya bukan sahaja hukum keseimbangan itu akan menarik yang baik-baik dalam hidup kita dan menjadikan hidup kita bahagia dan tenang tetapi turut disediakan syurga yang luasnya melebihi alam semesta dan keindahannya tidak terucap dek kata2 dan tidak terbayang dek fikiran.

hanya dengan kita redha, tenang dan ikhlas menerima setiap qada dan qadar kita, fahami pula apa maksud ikhlas; yang pertamanya, kita redha. menerima segalanya tanpa berkeluh kesah dan tiada niat membalas balik. malah kalau dari segi perlakuan orang terhadap kita, walau apa yang dilakukannya, kita tetap sabar dan tidak berdendam, maka pahala yang besar untuk kita.

hidup ini mudah. konsepnya senang. segala yang baik, walau sebesar zarah sekalipun tetap akan dibalas baik. begitu juga sebaliknya. vice versa. lalu apa yang kita mahu keluh kesahkan?

kepada mereka yang suaminya tidak melayan baik, sudahlah dihina, dimaki hamun, malah kaki tangan juga diperkenalkan kepada tubuh kita, maka kalau bersabar, ikhlas dan redha, pasti balasan Allah yang terbaik untuk kita. namun jika suami memukul sehingga menyebabkan kecederaan serius dan pembentukan sahsiah anak2 jadi keliru , melahirkan anak2 yang penakut dan kemungkinan besar akan jadi kaki pukul juga, maka pastinya qada dan qadar Allah yang jauh lebih baik menanti kita sebagai ibu tunggal.

yang pasti, setiap individu menarik hukum keseimbangannya sendiri dan tiada yang akan dipertanggungjawabkan atas perlakuannya kecuali dirinya sendiri. maka carilah kedamaian dan kebahagiaan hati sendiri.

ingatlah tiada insan yang dapat meletakkan kebahagiaan di hati kita kecuali Dia yang Memiliki hati-hati hambaNya. lalu, peliharalah hati agar sinar putihnya mampu membenarkan kebahagiaan beratapak dan berkembang.

hidup berilmu, ceria selalu.

Print

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter