Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Adab Berpindah Rumah Dalam Islam

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Monday, May 17, 2010


Berpindah ke rumah baru merupakan pengalaman yang amat indah, lebih-lebih lagi selepas berhempas pulas mengumpul wang untuk memiliki rumah idaman dan kemudian menghiasnya mengikut cita rasa yang sesuai dengan diri kita. Tempat di mana kita melarikan diri dari kesibukan kerja di pejabat serta yang boleh kita gelar 'mahligai'.


Sebagai Islam, kita perlu menyesuaikan setiap yang dilakukan agar berlandaskan ajaran Islam dan tentunya ramai di antara kita yang mungkin tidak mengetahui apakah yang baik untuk dilakukan tatkala pertama kali memasuki rumah tersebut.

Berbagai-bagai cara dilakukan. Ada yang mengadakan kenduri Doa Selamat dan ada pula yang mengadakan Khatam Quran dan sebagainya.

Berikut adalah beberapa perkara yang sepatutnya diamalkan serta sesuai dengan ajaran Islam serta sunnah Rasulullah SAW ketika melangkah memasuki rumah baru :-

1] AZAN

Para ulama berpendapat bahawa adalah baik bagi kita untuk melaungkan azan ketika pertama kali memasuki rumah baru. Selain itu, adalah baik juga untuk kita melaungkan azan sekiranya berpindah masuk ke rumah yang telah lama ditinggalkan dan tidak dihuni oleh sesiapa lebih daripada satu jangkamasa tertentu. Contohnya, lebih daripada 40 hari.

Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah rumah itu terlalu lama dikosongkan (tidak berpenghuni), ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yang dikenali dengan Al-'Ammar) yang suka tinggal di rumah yang tidak berpenghuni.

Dalam hadis yang lain pula, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

"Ketika azan dilaungkan, syaitan akan melarikan diri..."


2] MEMBACA SURAH AL-BAQARAH

Hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

"Janganlah kamu jadikan rumahmu seperti kubur (hanya untuk tidur), sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan Surah Al-Baqarah".

Dalam sebuah hadis lain, Rasulullah SAW juga menggalakkan agar memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran di dalam rumah.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

"Sinarilah rumahmu dengan memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran".

Selain itu, adalah digalakkan agar azan dilaungkan pada setiap waktu solat serta mengadakan solat secara berjemaah.

Wallahu a'lam.

Print

6 comments

  1. Anonymous Says:
  2. salam..kaifa haluka ya akhi..kan bagus kalu kte dapat pndah umh ng cara agkat aje umh kte mcm kat dlm gambr tuuu aje..sng...hhehehheh...~ kaiserah ~

     
  3. salam to kaiserah : ye le..kalu rumah kayu leh la..kalu rumah batu lak??...kena korek tanah..angkat dgn tanah2 sekali kot..hahhahha

     
  4. Anonymous Says:
  5. hahahhahaha...lawak2~kaiserah~

     
  6. hahahhaahaha...nah rasa kan.....

     
  7. Anonymous Says:
  8. amboi...kna kan kite lakkk.. wekkk~ kaiserah ~

     
  9. hahhhaaaaaa..biasa laa...

     

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter