Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Surah Al-Mulk

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Wednesday, April 14, 2010


Surah Al-Mulk (bererti Kuasa Pemerintahan) merupakan surah yang ke-67 di dalam Al-Quran, mengandungi 30 ayat. Di antara isi kandungannya ditegaskan tentang kekuasaan mutlak Allah SWT iaitu menguasai pemerintahan dunia dan akhirat. Seluruh alam telah diciptakan-Nya begitu rapi tanpa sebarang cacat celanya.


Di akhirat kelak, mereka yang kufur ingkar akan mendapat balasan azab yang amat buruk dan menggerunkan. Mereka yang mentaati Allah akan mendapat keampunan dan balasan yang sebaik-baiknya.

Terdapat banyak hadis Rasulullah SAW yang menyatakan fadhilat, faedah dan hikmah bagi mereka yang mengamalkan membaca Surah Al-Mulk ini. Di antaranya diriwayatkan oleh Abu Daud, At-Tarmizi, An-Nasai dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah yang bermaksud:

"Sesungguhnya di dalam Al-Quran terdapat 30 ayat yang kandungannya akan memberi syafaat kepada orang yang membacanya sehingga ia mendapat keampunan dosanya iaitu Surah Al-Mulk."

Daripada Ibnu Abbas RA, seorang sahabat Rasulullah SAW menceritakan ia telah mendirikan khemah di atas kubur yang beliau tidak ketahui. Dari kuburan itu, beliau terdengar suara orang membaca Surah Al-Mulk sehingga khatam. Beliau lalu menemui baginda dan berkata:

"Wahai Rasulullah, saya dirikan khemah di atas sebuah kubur yang saya tidak ketahui; saya mendengar seseorang sedang membaca Surah Al-Mulk sehingga khatam."

Maka Nabi SAW bersabda:

"Itulah yang menahan dan menyelamatkan dia dari siksa kubur."

(HR At-Tarmizi)

Daripada Jabir RA, sesungguhnya Rasulullah SAW tidak akan tidur sehingga baginda membaca Surah Alif Laam Miim, As-Sajdah dan Al-Mulk.

(HR At-Tarmizi)

Daripada Anas Ibnu Malik berkata, Rasulullah SAW bersabda:

"Satu surah di dalam Al-Quran menghadiahkan kepada pembacanya sehingga memasukkannya ke dalam syurga iaitu Al-Mulk."

(HR At-Tarmizi)

An-Nasai juga meriwayatkan dari Ibnu Mas'ud bahawa Rasulullah SAW bersabda:

"Sesiapa yang membaca Surah Al-Mulk setiap malam, maka Allah mencegahnya daripada azab kubur."

"Terdapat sebuah surah di dalam kitab Allah (Al-Quran), tiada surah yang demikian melainkan mengandungi 30 ayat, yang kelak memberi syafaat kepada orang yang membacanya, mengeluarkannya daripada neraka pada Hari Kiamat lalu memasukkannya ke dalam syurga iaitu Surah Al-Mulk."

Anas RA pula meriwayatkan, sesiapa yang membaca Surah Al-Mulk dan As-Sajdah pada waktu malam, maka keadaannya seperti ia menemui malam Lailatul-Qadr.

Umat Islam adalah digalakkan supaya selalu mengamalkan membaca Surah Al-Mulk sebaik-baiknya setiap malam.

Wallahu'alam.

Print

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter