Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Bermain-main dan Bergurau

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Tuesday, March 30, 2010


Seperti yang kita tahu bahawa terdapat pelbagai kaedah untuk kita bergurau dan bermesra dengan anak-anak. Sebagai contoh, ibu bapa boleh bergurau mesra dengan anak-anak ketika sedang bermain, berkelah dan bersukan.


Matlamat kita bergurau dengan anak-anak ini ialah untuk menggembirakan hati mereka. Mengikut kajian psikologi, apabila anak berasa gembira dan disayangi, mereka akan menjadi anak yang berdisiplin dan berakhlak baik.

Untuk melahirkan anak-anak yang cergas dan cemerlang, kaedah bermain dan bergurau ini wajar dilaksanakan. Tetapi jangan pula ibu atau bapa bermain-main dan bergurau dengan anak-anak hingga melampaui batas seperti bermain-main dan bergurau berlarutan hingga meninggalkan ibadah wajib, kerja dan tugas yang lebih penting. Melampaui batas juga boleh menyebabkan selisih faham, perkelahian dan hilang rasa hormat di antara satu sama lain.

Bapa juga tidak manis bergurau atau bermain-main dengan anak perempuan yang telah meningkat dewasa. Begitu juga ibu tidak manis bergurau dan bermain dengan anak-anak lelaki yang telah meningkat dewasa.

Perlakuan tidak manis ini jika tidak diikat oleh iman yang kuat, sering berlarutan hingga boleh menyebabkan berlakunya sumbang mahram.

Bagaimana Rasulullah bermain-main dan bergurau?

Rasulullah SAW sendiripun mencari masa untuk bermain, bergurau dan bermesra dengan isteri, anak-anak dan cucu baginda.

Rasulullah SAW pernah membawa isterinya Sayidatina Aisyah RA melihat orang-orang Habsyi meraikan perayaan di dalam masjid hingga Aisyah RA berasa puas menonton baharulah baginda pulang.

Baginda juga sering berlumba lari dengan Aisyah RA. Baginda berpura-pura kalah supaya Aisyah gembira. Baginda juga sering bermain dengan cucu baginda sehinggakan ketika baginda solat, cucu baginda iaitu Sayidina Hasan RA dan Sayidina Husin RA pernah memanjat tengkuk baginda ketika baginda sedang sujud. Baginda membiarkannya sehingga baginda sujud dengan begitu lama sekali sehinggalah mereka turun.

Wallahu'alam.

Print

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter