Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Sayang

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Sunday, February 7, 2010


Sungguh tak terbanding kasih sayang seorang ibu kepada bayinya.

Namun, kurang dari 1/100 kasih sayang Allah kepada hambaNya adalah bersamaan beribu-ribu kali ganda kasih sayang seorang ibu kepada bayinya.

Ibu penyayang, Allah Maha Penyayang.


Umar al-Khattab r.a berkata, "Dihadapkan kepada Rasulullah s.a.w beberapa orang tawanan, tiba-tiba ada seorang wanita dalam tawanan itu bingung mencari anaknya, dan tiap kali anak kecil yang dilihatnya, akan diangkatnya dan ditatapinya. Maka, Rasulullah saw bersabda, "Apakah kamu kira wanita ini akan memasukkan anaknya ke dalam api neraka?" Jawab sahabat, "Demi Allah, tidak akan." Bersabda Baginda, " Demi Allah, Allah lebih kasih (rahmat) pada hambaNya, melebihi kasih sayang wanita itu pada anaknya.""
[Bukhari, Muslim]

Salman al-Farisi berkata, "Bersabda Rasulullah saw, "Ketika Allah menjadikan langit dan bumi, menjadikan sepula 100 rahmat. Tiap satu rahmat sepenuh langit dan bumi. Maka diletakkan satu daripadanya di bumi. Dan dengan itu ibu kasih pada anaknya, demikina juga binatang dan burung. Dan pada hari kiamat akan dilengkapkan semua rahmat yang seratus itu."
[Muslim]

... dan sepatutnya kita beristighfar kerana terlalu bongkak dengan diri...

Print

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter