Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Panduan Menangani Isteri Merajuk

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Saturday, December 12, 2009


Antara sebab-sebabnya adalah:

1. Kurang Memahami Sifat Antara Satu Sama Lain.

Antara personaliti wanita, kaum hawa atau isteri kadangkala tidak suka menyuarakan ketidak puasan hati mereka, tetapi pada masa yang sama mereka mengharapkan si suami memahami ketidakpuasan hati mereka.



Isteri akan merasa kecewa jika suami tidak faham apa yang mereka inginkan, sedangkan suami atau kaum lelaki perlukan penjelasan atau mengharapkan sifat terus terang dari isteri bagi mereka perbaiki kesilapan atau kekurangan mereka.
2. Keadaan pre natal depression

Sikap isteri diburukkan daripada kesan tekanan akibat kehamilan. Ini membuatkan emosi isteri terganggu dan merasa cepat marah.

Apa yang boleh dilakukan ialah:

1. Empati

Saudara cuba letakkan diri saudara dalam keadaan isteri yang mungkin sekarang ini dalam keadaan tertekan emosinya disebabkan kehamilan dan pada masa yang sama memendam perasaan akan kesilapan yang mungkin saudara ada lakukan sehingga membuatkan beliau benar-benar tersinggung.

Dengan ini, kemarahan saudara akan menjadi reda dan timbul rasa kasihan dan prihatin pada isteri.

2. Muhasabah

Cuba saudara lakukan muhasabah atau refleksi diri. Apakah kesilapan yang mungkin saudara lakukan jika ada. Contohnya, kurang masa bersama isteri, banyak masa dihabiskan di tempat kerja atau keluarga sebelah saudara. Atau mungkin juga terlupa hari-hari istimewa seperti Hari Lahir atau ulang tahun perkahwinan.

3. Berterus Terang

Anda terpaksa mengalah dan minta beliau berterus terang dan tanyakan apakah isu yang menjadi keprihatinan isteri. Jelaskan kepada beliau, jika beliau tidak berterus terang tiada apa yang boleh saudara lakukan untuk memperbaiki segala kesilapan yang mungkin ada.

Jelaskan juga kesilapan beliau dalam menghalakan kemarahan kepada anak yang tidak bersalahjuga tidak dapat menghuraikan isu yang dihadapi.

4. Bermusyawarah

Anda dan isteri perlu duduk berbincang dan bermusyawarat. Perkara ini perlu ditekankan pada isteri. Elakkan daripada mencari kesalahan masing-masing kerana ia tidak dapat menyelesaikan hubungan dingin saudara seuami isteri.

Dapatkan persetujuan bersama dalam perkara-perkara berikut sebelum bincangkan langkah-langkah yang boleh perbaiki hubungan anda suami isteri. Antara perkara yang perlu dipersetujui bersama seperti :

* Komunikasi penting dalam rumahtangga. * Perselisihan boleh merosakkan hubungan dan anak yang menjadi mangsa keadaan. * Pendam perasaan tidak dapat huraikan kekeruhan. * Perlu duduk berbincang untuk jernihkan keadaan.

Print

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter