Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Riak

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Sunday, September 13, 2009

Setiap kali selesai sembahyang, berdoalah pada Allah supaya dijauhkan dari sikap riak. Kita semua perlu kena terima hakikat dan tak boleh mengelak dari bersikap riak sebab ia adalah ego diri kita.

Ego wujud sejak kita kecil, mahukan kita supaya dihormati dan disanjungi. Kerana itu, kita akan terdorong untuk menunjuk-nunjuk, menipu dan merendah-rendahkan orang supaya kita nampak hebat. Kita riak supaya orang hormat kita, respek kita.

Sikap riak tak boleh dibuang tapi hanya boleh dikawal. Apa saja sikap, ianya berkait dengan emosi dan semua emosi berkait dengan hati. Oleh kerana itu, kita kena bijak mengawal hati.

Bersihkan hati selalu dengan rasa bersyukur dan jaga hati selalu dengan rasa cinta. Mungkin, kita ada tanda-tanda kekotoran hati tanpa kita sedari. Orang-orang berjaya mengawal sikap riak dengan membantu orang lain rela hati tanpa mengharap apa-apa balasan.

Mereka terus menerus memberi tanpa pernah meminta balasan kerana mereka tak mahu sikap riak terus menguasai diri mereka. Tiada apa yang perlu dibangga-banggakan dengan melampau-lampau sedangkan ianya itu datang dari orang sekeliling.

Kebanyakan orang yang berjaya mencapai tahap kejayaan adalah kerana bantu orang di sekeliling. Ini kerana, orang sekelilinglah yang menjadi pelanggan mereka, pembeli, pendengar, penonton, pembaca, pengguna dan penyokong mereka.

Kurang wajar jika seorang pemimpin bersikap riak kerana orang sekeliling boleh meruntuhkan kejayaannya dalam sekelip mata. Seorang artis tak patut bersikap riak kerana setiap seorang dari ribuan peminatnya boleh menjatuhkan dia dalam sekelip mata juga, dalam situasi yang tak disangka-sangka.

Untuk kita berjaya, kita kena kawal sikap riak. Banyakkan memberi dengan ikhlas, biar ikhlas yang lahir dari hati bukan ikhlas yang dilakonkan, barulah riak tidak diserap menjadi sikap diri kita.

Print

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter