Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Kenapa Memusuhi Cinta

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Wednesday, January 2, 2002

Admin benci manusia yang suka menghukum cinta. Admin telah bergelut dengan cinta sejak kecil dan admin banyak kehilangan cinta waktu baru menarik nafas yang membuatkan admin teramat amat menghargai cinta. Manusia yang tidak ada cinta dihatinya akan hilang nilai kemanusiaan sekalipun bergelar seorang yang beragama.

Kenapa perlu kita memusuhi cinta?

Dengan cintalah kita lahir didunia ini melalui hubungan suci kedua ayah dan ibu kita. Diatas cintalah kita dapat menjenguk bulan dan bintang dan bermandikan cahaya. Diatas cintalah kita disusui. Diatas cintalah kita dididik hingga menjadi hamba hamba yang beriman. Diatas cintalah kita mengenal Allah dan meletakan dahi untuk sujud menyembahnya. Diatas cintalah kita berjuang dan berdakwah. Diatas cintalah kita kan mengintai syahid. Diatas cinta Allahlah kita dimasukkan ke jannah.

Kenapa menuduh cinta?

Kenapa menuduh cinta yang melahirkan bayi bayi zina’. Kenapa menuduh cinta yang mendatangkan bala’ bala’ Allah. Kenapa tidak kita tuduh orang yang tidak cinta kepada hukum Allah yang bersalah. Yang tidak cinta syariat Allah yang bersalah. Yang tidak cinta sunnah yang bersalah dan diatas asbab inilah mereka menuduh cinta punca segala masaalah untuk menutup kemunafikan mereka kepada deen ini.

Lihatlah implikasi tiada wujud cinta dihati?

bayi bayi dibuang, suami isteri berperang , emak ayah diterajang, anak yatim diabaikan sehingga agama diletak dilongkang.

Inilah manusia, perkara pokok dilindungkan yang cabang diwar war kan.
Admin tak nafikan penyelewangan cinta berladmin!
Dan terwujudnya cinta cinta yang terlarang.

Tapi apakah dengan kes kes begini kita musuhi cinta seperti memusuhi yahudi dan nasrani tanpa kita menyelidiki akar akar dan tunjang yang menjadi penyebabnya? dimana ulama’2, kadhi kadhi, penceramah penceramah agama, pemimpin pemimpin kerajaan, ahli ahli politik? Apakah mereka tengah radmins melahap dunia. Mengira dan membilang harta untuk mewarisi qarun dan firaun.

Kenapa tidak duduk berfikir dan menggunakan segala kemudahan untuk memantau permasaalahan ini.

Apakah kamu semua penghukum penghukum remaja yang bercinta dengan hukuman denda RM500 ringgit untuk perzinaan. RM200 untuk sumbang mahram. Atau Rm100 ringgit untuk berkhalwat. Apakah ini tugas kamu sebagai mufti dan kadhi atau kamu hanya menjadi ayam daging kepada pemerintah.

Jika itulah kamu. Maka kamu adalah lebih hina dari penzina penzina kerana penzina hanya berdosa besar tapi kamu menyeleweng dengan tidak menjalankan hukum Allah yang sebenar yang membawa kepada riddah kekufuran!

Kamu wahai remaja dan adik adik ku yang bercinta!
Ingatlah! Kita hidup dizaman kera
dan janganlah kita seperti kera … melupai ikatan kita dengan Allah yang memilih kita untuk melihat dunia ini.

Admin tahu permasaalahan kamu. Admin tahu naluri kamu. Admin tahu persekitaran kamu. Admin tahu perkembangan teknologi kini. Admin tahu kamu tidak dapat mengelak dari terjebak dengan cinta dengan suasana perhubungan yang canggih diakhir zaman ini dengan pergaulan diuniversiti dan sekolah. Sebaik mana pun kamu. Sealim mana pun kamu. Bertutup aurat ke kamu atau telanjang nya kamu namun kamu tdak dapat lari dari bi’ah dan suasana ini. Lambat laun kamu akan terjebak jua …

Namun kamu kena pelihara kesucian diri kamu kerana itulah nilai diri seorang manusia dan sekiranya tercemar dan kamu bertaubat selepas itu pun tidak sama sepertimana kamu mula mula dilahirkan dalam keadaan yang original ….

Ingat pesan rasullulah :
Tidaklah masuk syurga seorang dayyus? lalu sahabta bertanya. Apa itu dayyus wahai Rasullulah? Ya itu orang yang tidak memiliki rasa cemburu terhadap harga dirinya
HR Nasa’i

Admin tidak banyak boleh menyelesaikan masaalah kamu kecuali kamu sendiri ingin menyelesaikannya. Cuma yang boleh admin ingatkan ialah sekiranya kamu seorang wanita, ingat pesan Alquran :
Lelaki yang baik adalah untuk wanita yang baik, wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik, lelaki yang jahat adalah untuk wanita yang jahat dan wanita yang jahat untuk lelaki yang jahat”
Quran jelas menjelaskan. Dan lelaki yang berada di sebelah kamu sekarang yang bukan mahram kamu adalah penzina’ yang menanti peluang untuk melahap kamu seradminsnya
Tadmintlah engkau akan zina’. Sesungguhnya didalm perbuatan zina’ ada empat kerugian Menghilangkan kewibawaan/kehormatan, memutuskan pintu rezeki, membuat Allah murka dan menjadikan peladminnya kekal selama lamanya didalam neraka
HR Thabrani

Duhai adik adik ku yang sedang lazat bercinta, kembalilah keduanya kejalan yang dihalalkan kerana islam tidak pernah mengharamkan cinta namun ada batas batas yang wajib kamu hindari. Berdoalah. dan munajatlah selalu dengan munajat cinta

Duhai Allah, kurniakanlah padadmin cintaMu, dan cinta orang yang cintanya, bermenfaat bagiku dihadapanMu.

Duhai Allah, jadikanlah yang tyelah Engkau kurniakan kepadadmin dari hal hal yang admin cintai, sebagai kekuatan bagiku dalam melaksanakan apa yang Engkau cintai

Duhai Allah, jadikanlah apa yang Engkau singkirkan dariku dari hal hal yang admin cintai, sebagai kekosongan bagiku dalam menjalankan apa yang Engkau cintai.

Duhai Allah, admin memohon kepadaMu kelazatan memandang wajahMu yang mulia dan admin memohon kepadaMu kurnia kerinduan untuk bertemu denganMu
HR ~ AtTirmidzi, Ibnu AlMubarak, An nasa’i dan Ahmad

Selesaikanlah permasaalahan cinta kamu dengan menikah sesegeranya jika kamu mampu dan punya kesempatan. Dan mintalah bantuan orang tuamu kiranya tidak boleh menahan gejolak nafsu yang tidak terkawal. Tapi ingat! perkahwinan tidak menyelesaikan semua masaalah kecuali kamu bersedia untuk membina rumahtangga muslim yang diredhai Allah.

Wahai pemuda, barangsiapa diantara kamu mampu menikah, maka menikahlah! Sesungguhnya pernikahan itu boleh memejamkan mata ( dari pandangan maksiat ) dan lebih menjaga kemaluan ( dari perzinaan ). Dan barangsiap yang belum mampu menikah, maka berpuasalah, kerana puasa akan menjadi benteng baginya ( dari perbuatan maksiat )
HR ~ Jamaah

Itulah dia nasihat Rasul kepada kita. Siapakah lagi manusia yang sebaik baik memberi nasihat kepada kita, kalau tidak junjungan mulia itu yang maksum yang serba mengetahui maslahah kehidupan kita dizaman ini dengan perantaraan wahyu Allah supaya kita sentiasa dihormati didunia oleh manusia dan malaikat dialam maladmint ini dan kita sebagai lelaki dan rijal yang melindungi wanita adalah lebih ‘aula lagi dari terlibat dengan perkara begini.

Orang yang masih tetap suci hingga menikah, maka ia akan lebih boleh menghormati wanita sebagai pendamping hidupnya dan ibu bagi anak anaknya. Ia melihat cinta sebagai anugerah terindah dan abadi dari Allah. Dan wanita juga akan melihat kesucian itu sebagai salah satu dasar utama keikhlasannya hingga ia dapat memegang komitmen cintanya hingga akhir hayat.

~ Kata kata dari :~ Syeikh Mahmud Mahdi Al Istambullli dari kitab Tuhfatul ‘Arus
Tiada siapa melarang kita bercinta dan jatuh cinta asal tidak melanggar hukum hakam agama.

Bolehkah?

Boleh …..asalkan cinta itu kita jadikan taaruf untuk kita saling mengenal dan memahami dalam merancang mendirikan rumah tangga, bukan bercinta yang tiada perancangan yang boleh menjatuhkan martabat kita sebagai seorang wanita dan lelaki yang rosak akhlaknya.

Barangsiapa yang jatuh cinta, lalu tetap menjaga kesucian dirinya, menyembunyi rasa cintanya dan bersabar hingga mati maka dia mati sebagai syahid

Untuk mu dan untuk ku jua.

Jumpa lagi


Print

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter