Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

6 Sikap Lelaki Buat Wanita Bosan

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Monday, April 2, 2001


Kiranya lelaki bangga yg mreka seolah-olah punya byk pilihan, wanita jugak mampu punya cita rasa mereka sendiri. Cuba semak kot2 la anda(kaum lelaki) bukan dalam kategori lelaki yg diidamkan wanita.

1) LELAKI YANG PERASAN

Perasan! sinonim bg lelaki yang menganggap diri mereka kacak n bergaya. lebih2 lg kalau derang kaya n byk duit. Tapi ada ja wanita yg sanggup tahan sbb duit! TP dalam hati menjengkelkan.

2) LELAKI EGO

Ego dan keras kepala. Ramai la laki ada sikap mcm nih. Pantang skali perempuan tegur kesalahan derang. Mungkin anda trdengar crita suami or teman lelaki yg bertindak tampar isteri sbb hanya menegur atau mencabar mereka. Di sinilah ego lelaki sbb depa anggap ada kuasa ke ats wanita. Jika anda slalu mcm nih mmg la kna tinggal. Tak ke dayus?

3) SERING BERBAHASA KASAR

Cket2 melenting. Ditegur je cket tapi melenting mcm psangan mntak gadaikan nyawa dia je. Mmg ada la laki yang guna bahsa kasaq tp bg perempuan derang nih sensitif cket. Tentun la wanita nih asyik mkn hati dgn sikap laki yang cenggini. JAdi sama2 lah kita bermuhasabah diri sbbnyer jgn menyakiti hati org lain.

4) MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI

Pernah x tgk laki n perempuan atau suami isteri yg bergaduh sbb hal remeh temeh? Contohnya wanita merasaakan lelaki tidak mempedulikan dirinya lagi. MEmang benar ada laki yg pentingkan diri sendiri sbb drang rasa berhak dlm buat kptusan dlm sesebuah prhubungan. Wanita akn cpt tertekan dan akan menidakkan prhubungan korang. Fikirlah baik2 sbb bila ego menguasai diri kta xkkan cuba pecahkan belenggu yg brsarang di dada. Tapi klu belenggu tu sdah dibuang insya allah hbungan yg dijalinkan berjalan dgn suasana berkasih sayang.

5) TIDAK BERTANGGUNGJAWAB

Tanggungjawab ini mencerminkan sesebuah peribadi seorang lelaki kerana tanggungjawab ini adalah diamanahkan oleh ALLAH swt. Tak kira la dalam keluarga, perhubungan, pekerjaan, rumah tangga, dan pelajaran bagi yang stadi lg lah.Pada lelaki jika belum pasti hubungan itu sampai ke arah mana jangan diminta apa-apa yang bernilai dr diri wanita tersebut. Hormatilah dirinya dan jagailah maruahnya. Jangan mengambil kesempatan ke atas dirinya. Di sini akan berlakunya kezaliman bagi kaum wanita atau kedua2nya sekali. DaN Jika dah tak da rasa tanggungjwb maksudnya kita tak tahu bagaimana utk menilai sbuah perhubungan itu. Adakah kita mencintainya kerna tubuh badan, paras rupa, kekayaan, keturunan?? Bagi wanita, jika dapat lelaki yg bertangunggjwb mereka akan rasa selamat bila hidup berumah tangga kelak. Bagi yang dah berkahwin sikap ini penting sangat sebab ianya akan dinilai oleh ALLAH s.w.t kelak. Tepuk dada tanyalah iman.

6)TIDAK BERAGAMA

Cinta ini sangat luas. Bukan sekadar cinta dengan umat sahaja tapi kecintaan yang sgt penting kepada ALLAH s.w.t. Sebab itulah, kalau anda rasa bertanggungjawab untuk menjaga pasangan, tingkatkanlah amalan dan jangan jadi org yg jahil pada agamanya, melanggar hukum yg dtetapkan dalam al-quran dan sunnah. Insya Allah jika kita punya agama yang kukuh pasangan akan rasa senang hati. Tidaklah nanti sama-sama hidup dlm kejahilan.

Akhir kata, lelkai adalah sebgai pemimpin. Oleh itu, jagalah amanah anda dengan sebaik-baiknya bukankah wanita itu dijadikan dari rusuk lelaki? Fikir-fikirkanlah…Sama2lah kita merenung diri. Jika kita mahu yang terbaik, kita sendiri yang harus dulu jadi terbaik. Jika kita mahu yang soleh bukan mencari yang solehah tapi jadi soleh atau solehah dahulu! Allahualam.

Print

2 comments

  1. qismina Says:
  2. nak tambah ble... lelaki yg terlalu merendah diri.. pastu bndingkan diri ngn awek dia.. annoying arr.. kalu hari2 ckp bnda tue.. mcm ar kekurangan dia tue kekal buat selama2nya.. usaha laa unt mnjadi yg lebih baik.. btul tak???

     
  3. apa yg qismina cakap ni..admin tak faham daaa..hehehe..tak dapat dicapaioleh akal admin ni..hhehhe..apa maksud qismina tu..terang skit..boleh? mcm pernah alami aje..hhehe

     

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter