Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Keistimewaan Wanita

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Sunday, August 16, 2009

SEORANG teman pernah mengusik mengatakan wanita adalah makhluk yang sangat unik kerana walaupun mengalami ‘pendarahan’ selama seminggu setiap bulan, mereka masih boleh hidup dengan baik dan bertenaga.

Malah, acap kali juga keadaan begini menjadi waktu paling sesuai untuk wanita keluar membeli-belah, terutama pada waktu rehat.

Usikan itu disambut dengan ketawa kerana ia sebenarnya merujuk kepada kitaran haid wanita. Menjadi budaya masyarakat kita tidak membincangkan soal haid secara terbuka kerana ia dianggap perkara ‘sulit’ bagi wanita.

Malah, ada yang menganggap kedatangan haid sebagai memalukan kerana didatangi ‘darah kotor’, justeru ia perlu dirahsiakan.

Bagi wanita Islam, haid adalah waktu untuk berehat daripada melakukan ibadat wajib. Ia juga boleh menjadi penanda kesuburan dan kesihatan wanita.

Darah haid sebenarnya datang daripada lapisan tisu yang mengalas dinding rahim dipanggil endometrium. Ketika bayi perempuan dilahirkan, dia sebenarnya mempunyai semua telur (dianggarkan antara 450,000 hingga 500,000) yang disimpan dalam ovari. Setiap satu mempunyai kantung khas dipanggil folikel.

Apabila baligh, badan menghasilkan pelbagai jenis hormon yang mematangkan telur dan inilah permulaan kitaran haidnya.

Folikel yang matang menghasilkan hormon estrogen. Estrogen bertanggungjawab menjadikan dinding uterus menebal, menyebabkan perubahan mukus (lendir) serviks.

Ketika haid, satu telur dikeluarkan. Ada juga kes lebih daripada satu telur dikeluarkan yang membolehkan seseorang wanita mendapat bayi kembar tidak seiras jika berlaku persenyawaan.

Telur yang tersenyawa melekat pada lapisan dinding endometrium bagi membolehkan ia membesar menjadi janin (kehamilan berlaku).

Jika persenyawaan dan kehamilan tidak berlaku, dinding ini runtuh dan dikeluarkan sebagai haid. Inilah permulaan kitaran haid yang biasanya mengambil masa seminggu. Bagi wanita Islam, pendarahan yang berlaku selepas 15 hari tidak lagi dianggap haid, sebaliknya istihadah (darah penyakit).

Wanita yang mengalami pendarahan hebat diiringi senggugut teruk (terutama selepas berumur 30 tahun) disaran menjalani pemeriksaan, bimbang ia disebabkan kehadiran fibroid atau endometriosis (kehadiran tisu endometrium di luar rahim) yang boleh menghalang kehamilan.

Berapa banyak darah yang keluar? Pada hari yang ‘tenat’, kita berasa darah haid keluar ‘mencurah’ tetapi menurut Kaunselor Seksual, Akademi Kejururawatan Amerika, Dr Beverly Whipple, secara purata kuantiti darah haid antara 30 hingga 40 mililiter atau dua hingga empat sudu makan saja!

Darah ini mengandungi zat besi, sel mati dan lendir. Kehilangan zat besi menyebabkan ramai wanita mudah berasa penat ketika haid.

Ada yang menyarankan wanita mengambil pil makanan tambahan zat besi untuk mengatasi masalah ini, terutama yang alami masalah kekurangan darah atau anemia.

Untuk menghalang darah haid terkena pakaian dan mencemarkan kesucian satu-satu tempat, wanita zaman dulu menggunakan tuala atau kain yang boleh dicuci dan digunakan semula. Tuala wanita pakai buang yang pertama dicipta pada 1890 di Jerman.

Hanya menjelang 1927 baru tuala pakai buang dihasilkan, diikuti tampon pada yang diperkenalkan secara komersial pada 1933.

Tuala wanita sentiasa mengalami perubahan dan tuala berpelekat pertama ada di pasaran pada 1970. Penyelidikan menghasilkan ‘cawan’ penadah haid bermula pada 1960-an.

Ramai wanita bimbang dengan bau darah haid. Ia disebabkan aktiviti bakteria faraj terhadap elemen darah dan ia perkara normal.

Justeru, tidak kira berapa teliti pun seseorang itu menjaga kebersihan diri, bau darah tetap ada. Namun ia dapat diatasi dengan penggunaan tuala wanita yang ada haruman tertentu.

“Antara masalah yang kerap dialami apabila menggunakan tuala wanita ialah kebocoran. Wanita berasa kurang yakin dan bimbang berlaku kebocoran sehingga terkena pakaian, terutama pada hari yang tenat. Bagi wanita sensitif pula, mereka mengalami masalah gatal sepanjang haid.

“Ramai wanita cuba mengelak terbabit dalam kegiatan aktif, terutama berenang, ketika haid. Masalah ini kurang sedikit apabila menggunakan tampon. Tuala wanita dan tampon direka untuk menyerap darah haid, perbezaannya hanya kedudukan ketika ia digunakan.

“Kekurangan menggunakan tampon ialah ia mungkin ‘hilang’ di dalam saluran faraj dan terpaksa mendapatkan bantuan pakar perbidanan untuk mengeluarkannya.

“Jika digunakan terlalu lama, ia mungkin boleh menyebabkan sindrom kejutan toksik yang terjadi akibat aktiviti bakteria pada darah haid.

“Justeru, tampon perlu ditukar setiap tiga hingga empat jam (sama seperti tuala wanita) untuk mengelak masalah,” katanya pada pelancaran Instead Softcup, alat penadah haid.

Berbeza dengan tuala wanita dan tampon, alat ini direka untuk menadah darah haid dengan memasukkannya ke belakang tulang pubik (melalui faraj). Ia selamat, tidak menyebabkan kesan alahan dan tidak mengandungi bahan toksik.

Oleh kerana ia dimasuk dan diletakkan di belakang tulang pubik, masalah kebocoran, bau dan kebimbangan ‘hilang’ tidak berlaku kerana alat ini mempunyai gelang boleh lentur yang membuatkan ia terletak sempurna di belakang tulang pubik.

Penggunaannya membolehkan wanita menjalankan semua aktiviti cergas dan lasak tanpa masalah atau kebimbangan kebocoran. Mereka juga boleh berenang seperti ketika tidak haid.

Bagaimanapun, menurut Perunding Perbidanan dan Sakit Puan, Datuk Dr Abdul Aziz Yahya, alat ini tidak disaran untuk wanita yang menggunakan alat pencegah kehamilan dalam rahim sama (IUD) kerana ia boleh menyebabkan IUD terkeluar.

Malah, wanita yang baru bersalin, keguguran atau baru menjalani pembedahan akibat masalah perbidanan perlu mendapatkan nasihat doktor terlebih dulu sebelum menggunakan alat ini.

Walaupun ia dikatakan sesuai untuk semua peringkat umur, tetapi bagai anak gadis beragama Islam, lebih baik berbincang dulu dengan doktor untuk menggunakannya.

Print

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter