Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Akikah

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Friday, August 17, 2007


Daripada : Saiful (saiful_9750@yahoo.com.my)


assalammualikum.

saya nak tanya tentang aqikah......
soalan pertama
sepatutnya aqikah untuk anak lelaki kambing 2 ekor......Bagimana saya buat 1 ekor apa hukumnya.......
soalan kedua
Jika saya buat aqikah untuk diri saya benarkah daging tu saya tak boleh makan?

Jawapan:

Hukum : - sunat muakkad. Bagi lelaki 2 ekor kambing dan seekor bagi perempuan. Lembu / kerbau / unta boleh dibahagi kpd 7 bahagian. Hukumnya adalah harus (dari dilahirkan hingga ia baligh) dan afdal ( hari ke 7 selepas dilahirkan).

Kalu kita tak mampu dua ekor sekaligus...buat lah satu persatu...ikut kemampuan kewangan masing-masing...bila dah ada wang yg cukup...buat la bakinya.

Memang benar daging aqiqah tidak boleh dimakan orang yang melakukan aqiqah itu saja. Bagaimanapun ahli keluarga yang lain boleh memakannya, tetapi jika sekadar merasa ketika memasak daging aqiqah dibolehkan. Seperti mana dam, orang yang melakukan dam saja tidak boleh memakannya.

Jika anak berumur kurang dua tahun, sebaiknya diutamakan aqiqah daripada korban. Jika bagi orang dewasa, dia boleh melakukan korban walaupun tidak melakukan aqiqah.

Aqiqah ialah ibadah sunat yang dilakukan ibu bapa untuk anak-anak, jika tidak dilakukan atas apa alasan pun tuan tubuh tidak perlu melakukannya. Sebaliknya bila kita dewasa yang sunnah dilakukan ialah korban dan bukan aqiqah.

Print

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter