Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Wanita Yang Cantik

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Wednesday, August 16, 2000

Setiap orang adalah unik. Setiap orang ada kelebihan dan kekurangannya yang tertentu. Tiada manusia yang sempurna kecuali Rasullah SAW kerana baginda telah ditentukan maksum. Selebihnya tidak terkecuali daripada sifat lemah, buruk, hina, sakit dan bermacam-macam lagi..

Kita tidak perlu berasa susah hati lantaran gemuk, tidak menarik terlalu rendah malah cacat. Biar bagaimana keadaan kita, kita tetap unik dan tanpa anda alam ini tidak akan sempurna. Memang Allah menjadikan manusia pelbagai rupa dan gaya. Di situlah berkuasanya Allah. Dia berhak dan mampu berbuat apa saja mengikut kehendak-Nya. Kita memang tidak ada pilihan untuk mempertikaikan itu ini.

Kita mungkin berasa rendah hati melihat kekurangan yang ada pada diri kita. Nah, anggap ia satu kelebihan. Jika kita sangka buruk, ia satu kelebihan yang tiada pada orang yang cantik. Kita sangka kecantikkan itu sentiasa membawa untung? Jawapan tidak selalunya cantik begitu. Kadang-kadang kecantikan memusnahkan. Setelah kita dikenali sebagai cantik , ketakutan kita terhadap keburukan lebih besar dari jika kita yang semula jadi nya buruk.

Orang cantik fobia menjadi buruk. Setiap kedutan di wajag akan dirawat dan setiap kedutan menyusahkan diri. Saat menjadi buruk pasti tiba, bagaimana perasan si cantik menghadapi hari tua mereka. Bukankah rasa susah yang tiada kesudahanya?

Kadang-kadang seekor semut diberikan sayap oleh ALLAH supaya dia boleh terbang dan menerjah api. Samalah halnya , kadang-kadang seseorang manusia itu diberikan kecantikan supaya dengan kecantikan itu di boleh berbuat sebanyak-banyak mungkar untuk diberikan balasan setimpal di akhirat.

Tontonilah filem atau drama-dram di TV. Kisah hidup orang cantik selalunya penuh duri. Jika anda buruk setidak-tidaknya anda bebas rasa riak dan takbur. Penghuni neraka kebanyakkannya wanita sebagaimana yang di sabdakan Rasullah SAW wanita itu tentu yang cantik tapi gagal memahami untuk apa kecantikkan itu diberkan Allah kepadanya. Dan wanita itu tidak terkecuali juga yang buruk sebab dia berterus-terusan saja mempertikai kerja Tuhan

Siapakah wanita penghuni Syurga itu barangkali yang cantik dan dia sentiasa faham kecantikan itu ukuran manusia. Cantik pada pandangan ALLAH adalah ketaatan terhadap semua perintah dan larangan ALLAH. Barangkali yang buruk tapi dia faham ALLAH tidak memandang rupa paras tapi apa yang di dalam hatinya.

Wahai orang cantik, orang buruk orang rendah, orang cacat, semua itu hanyalah ukuran manusia dan ukuran manusia selalu tersasar. Hargailah ada yang dianugerahkan kepada kita...

Print

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter