Kategori

Isi Kandungan

Followers

Promosi Blog Anda

Daftarkan Blog Anda Disini...Percuma

Cara Merancang Jantina Anak

Posted by Blog Rasmi YM Syed Abi Ghufran Al-Idrus Sunday, August 6, 2000

ANAK adalah anugerah Allah SWT dan perlu dimartabatkan. Tiada anugerah yang ternilai harganya melainkan anak. Baru-baru ini, seorang lelaki meminta petua dan tip saya untuk mendapatkan anak lelaki kerana selepas hidup dalam 14 tahun perkahwinan bahagia, mereka dikurniakan lima anak perempuan.

Beliau mungkin mencuba pelbagai pendekatan untuk mendapat anak lelaki, tetapi tidak berhasil.

Bagaimanapun, jika beliau mahu mendapatkan tip mendapat anak lelaki, mungkin apa yang saya membicarakannya di sini dapat memberi panduan.

Merancang jantina anak sebelum kelahiran anak

Mengikut pandangan perubatan dan kesihatan, merancang jantina anak untuk mengelak masalah kesihatan akibat penyakit baka dibawa anak yang berjantina perlu dilakukan jika ada kemudahan dan kepakaran.

Penyakit seperti muscular dystropy dan hemophilia hanya dialami lelaki, jika jantina anak dapat ditetapkan pada perempuan, tentu penyakit itu tidak berlaku dalam sesebuah keluarga!

Mengikut pandangan pakar kependudukan, penentuan jantina dengan memilih satu jantina untuk keluarga itu boleh memberi kesan ketidakseimbangan antara wanita dan lelaki dalam daerah yang mengamalkan cara itu.

Kaedah penentuan jantina sebelum kelahiran anak

Mengikut kajian Dr Shettles mengenai benih lelaki, jika benih X lelaki bercantum dengan telur perempuan yang semuanya X, anak itu jantina perempuan dan jika sperma Y bercantum dengan telur wanita (X), jantina anak hasil cantuman itu lelaki.

Benih Y tidak tahan lama dan tidak sesuai dalam suasana asid. Jadi jika telur wanita itu keluar lewat (lebih tiga hari) dan dalam suasana asid, berkemungkinan sperma Y bertemu telur wanita tipis. Kemungkinan besar sperma X bercantum dengan telur kerana sperma X boleh tahan suasana keasidan dan tahan lama (lebih tiga hari).

Mengikut pendapat Dr Shettles, hubungan kelamin yang mana wanita mencapai kemuncak menggalakkan pencapaian anak lelaki, manakala sebaliknya bagi menggalakkan mendapat anak perempuan.

Makanan yang banyak kalsium daripada sodium (garam) menggalakkan untuk mendapat anak perempuan dan amalan pemakanan sebaliknya iaitu lebih sodium daripada kalsium, kemungkinan mendapat anak lelaki tinggi!

Kajian keberkesanan kaedah Dr Shettles sukar dilakukan kerana payah mendapat maklumat mengenai cara dan gaya persetubuhan.

Bagaimanapun, ada kemungkinan mendapat anak lelaki antara 60—70 peratus dan anak perempuan dalam anggaran 40 peratus.

Kaedah ini tidak lagi digunakan masa kini kerana kini ada kaedah lebih berkesan, seperti penyemaian benih dalam rahim ketika wanita itu subur (wujud ovulasi atau pengeluaran telur).

Penyemaian benih dilakukan dengan menapis benih untuk memastikan hanya benih yang membawa baka Y (lelaki) dan benih X (perempuan) mengikut pilihan pasangan kelamin itu.

Kaedah penapisan sperma dilakukan dengan kaedah Eliasson. Kini, ada banyak teknik penapisan sperma lebih berkesan seperti di Jepun dan Korea yang mempunyai teknologi penentuan jantina canggih kerana permintaan tinggi.

Malangnya, negara itu mengamalkan penentuan jantina untuk anak lelaki lebih daripada anak perempuan.

Kaedah penentuan janin terkini

Kaedah bayi tabung uji membuka jalan untuk pasangan kelamin yang mengalami masalah kesuburan menjalani rawatan itu, selain memilih jantina anak yang mereka ingini.

Ketika beberapa telur dibiarkan bercantum dengan sperma lelaki, janin yang terjadi boleh dikenal pasti jantinanya dengan mengambil satu sel daripada embrio untuk diperiksa baka seks.

Jika embrio itu dikenal pasti daripada baka seks pilihan, embrio itu dimasukkan ke dalam rahim supaya menginap pada enometrium dan terus berkembang. Kos kaedah ini mahal kerana menggunakan teknologi canggih.

Namun, risikonya ialah apabila pilihan jantina yang disengajakan gagal, ada kemungkinan anak dilahirkan tidak diberi layanan sepatutnya. Seterusnya daripada sudut pandangan Islam, ia menjadi satu penghinaan pada kuasa Tuhan.

Hakikatnya, anak lelaki atau anak perempuan, kedua-duanya memberi tuah kepada ibu bapa.

Print

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Sekapur Sirih


Salam...Selamat Datang Ke Blog Sagasama ...Ini Merupakan Sambungan Daripada Blog Yang Lama ( blogsagasama.blogspot.com ) Kerana Blog Yang Lama Sudah Terdelete Secara Tidak Sengaja...Semoga Sahabat Sekelian Mendapat Manfaat Dari Blog Ini...

Email dan YM Admin : sagasue@yahoo.com

ADMIN : TIDAK ON LINE





free counter